Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Kisah posting 1

Saturday 8 September 2012

"We wish to inform you that with reference to your application for elective posting at the ****** Hospital, the management has agreed for the following postings:
Discipline: Pediatric 
Duration: 30/07/2012 - 17/08/2012

Students attending elective posting in ***** Hospital must abide by the conditions attached herewith"

Begitulah sedikit sebanyak kandungan surat rasmi yang muncul di peti surat rumah.

Asalnya mohon (sangat2) untuk department O&G (Obstetric and Gynecology) atau dalam bahasa kampungnya Sakit Puan. Entah kenapa dari dulu obses sangat dengan bahagian tu. Tapi tapi tapi....perancangan Allah semuanya yang terbaik untuk kita kan? Walaupun kita tak suka apa yang kita dapat, tapi sebenarnya itulah yang terbaik untuk kita. Lu apa tau? Allah lagi tahu semua benda =).

Permohonan untuk buat elective posting ni bukan lah saya yang usahakan. Semuanya thanks to Allah yang memunculkan seorang senior yang baik hati yang offer kepada kami untuk apply sama-sama. Maka, kami pun apply lah. Padahal semua benda dia buat sorang. Arigato senpai!

Inilah kali pertama saya buat elective posting a.k.a attachment kat hospital. Macam biasa la kan, the feel of doing something serious for the first time is always overwhelming. Nak dijadikan cerita, saya dapat department yang saya tak nak. Haha. Bukannya tak suka kanak-kanak, tapi minat tu lebih kepada sakit puan dan tak sampai hati la tengok kanak-kanak sakit T____T. Waaaa.... (dah2. jangan nangis)

Nak dijadikan cerita lagi, senior yang tolong apply tu pun dapat department kanak-kanak. So, dalam hati rasa bersyukur sebab nanti ada orang yang kita boleh depend. tehehe. Tapiii...tak jugak. Sebab senior tu lelaki dan bukannya kenal sangat sebab tak sama universiti. So, it didn't make any different at all -_____-.

I don't know why, but my mind wasn't really into that posting thing. Entah meraban ke mana fikiran ni, sampai lupa yang esok adalah hari pertama posting. Lalu apabila melihat semula surat, terus rasa "Omo! Ottoke???" sebab lab coat dah la tak bawak (tinggal kat Mesir) dan tak pernah lagi tanya siapa-siapa, nak kena prepare ape untuk posting. Tak senonoh betul perangai -_____-.

Nasib baik la... (alhamdulillah) ada sorang kawan bagitahu, cuma bawa lab coat dan sekeping gambar bersaiz passport untuk nametag nanti. Memandangkan stethoscope pun saya belum mampu nak beli, so tak payah la bawak kan.

Maka pergilah saya ke hospital tersebut pada hari pertama, untuk mendaftar sebagai elective posting student dengan memakai lab coat yang pinjam dari kawan. Haihhh semua benda pun takde. Parah2.

Masa terkial-kial menuju ke pejabat pendaftaran yang entah kat mana, terserempak dengan senior yang sama department dengan saya tu. Dalam hati mengharapkan dia kata "Jom, pegi daftar,". Tapi langit tidak selalunya cerah (LOL). Beliau nampak saya, lalu terus berkata "Haaa...pegi la daftar dulu ek. Pastu pegi la wad kanak2. Tahu kan kat mana? Saya nak tunggu kawan kejap,". -______- fine. I should not depend on people.

Selesai mendaftar, saya pun menuju ke Klinik Pediatrics di tingkat satu. Kata akak kat kaunter tadi, kena pegi klinik dulu, jumpa Head of Department, lapor diri dan blablabla. Fuh....cuak beb! Dah la tak familiar dengan hospital tu, meskipun lahir di situ dulu -____-. Tiba-tiba kena jumpa Head of Department terus. Peh! Peh! Peh! Macam mana la agaknya doktor-doktor kat situ pandang kita.

Sampai di hadapan Klinik Pediatrics, nampak seorang pelajar perempuan berbangsa India bersama ibunya. Haaa ni mesti datang nak buat posting jugak ni. Yes!! Ada kawan. Hehe. Maka saya pun tiba-tiba jadi peramah dan memperkenalkan diri dan bertanya itu ini. Mereka pun peramah rupanya dan kami pun berbual seketika. Beberapa minit kemudian, ibunya pulang memandangkan anaknya dah ada kawan.

Farul, pelajar perubatan di USM. Itulah kawan saya selama 3 minggu di Jabatan Pediatrics. Farul ni memang perghhhhh!!! Tak pernah lagi seumur hidup saya jumpa student yang excellent macam dia ni. Atau mungkin saya yang tak ramai kawan berbangsa lain. heh. Farul berbangsa India, tapi masa sekolah rendah dia sekolah  Cina, so...yeah, dia menguasai 3 bahasa dengan excellent. Jeles gilaaaa. Jadi advantage besar kat dia, sebab bila jumpa patient Cina, dia boleh communicate dengan diorang, tanpa patient rasa susah nak explain itu ini. Best kan? =)

Actually, sepanjang 3 minggu juga saya banyak depend kat dia. Sebab dia ni sangat outstanding dan outspoken dan out-apelagi.... Dan....yang paling penting, dia ingat hampir semua benda yang dia dah belajar! Saya lagi banyak tanya dia daripada tanya HO sebenarnya, memandangkan HO busy dan kita pun takut nak distract banyak kali. Kadang-kadang, Farul diagnose penyakit lagi cepat dan tepat daripada HO. Dan banyak kali juga soalan yang specialist tanya kat HO, Farul dapat jawab dengan baik. Can you imagine how I admire her cleverness?? Kagum...kagum....

Oh wait....ni banyak sangat cerita pasal Farul. Cerita pasal postingnya mana? zzzzz -___-

Selepas beberapa minit tercegat di hadapan pintu masuk Klinik Pediatrics, Farul ajak saya masuk. The reason why we had to wait earlier was because doktor-doktor, setiap pagi akan ada meeting beramai-ramai kat klinik tu, membincangkan kes-kes istimewa, kes rumit, kes tak pernah jumpa dan hal-hal berbangkit. Maka, kami kena la tunggu mereka habis meeting dulu, baru masuk perkenalkan diri kepada HOD (Head of Department). And for the whole elective posting duration, kami join meeting setiap pagi itu (kecuali kalau kami ponteng >__< ).

"Jom, jumpa Dr Tan," bisik Farul kat saya. Oh My God.... saya tak tahu pun siapa nama HOD. Teruk...teruk... T____T.

Kami pun bertemu seorang doktor lelaki berbangsa Cina yang umurnya kelihatan dalam 50-60, ubannya sudah memutih di kepala. Seperti sudah diagak, Farul terus greet Dr Tan dan memperkenalkan kami dan tujuan kami berada di situ. Perghh...bagus la budak ni.

Dr Tan menyuruh kami pergi ke wad kanak-kanak di tingkat 8, dengan Dr Cheah menjadi supervisor kami. Dr Cheah, seorang wanita berbangsa Cina, umur dalam 40-50, seorang specialist.

And at the ward, we met another elective posting girl, named Angeline, a Chinese girl studying in Ukraine.

Sambung di post lain ^____^. Daaa~

0 play the melodies:

Related Posts with Thumbnails