Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Khas untuk Hajar

Tuesday 5 March 2013

Bismillah walhamdulillah....
(sambil vacuum habuk-habuk & sawang yang memenuhi ruang blog. lol...)

Minggu lepas kalau tak silap, sepupu belah ayah saya, namanya Haja Taufik (nama FB) telah merayu-rayu meminta supaya saya update blog. Ceh...merayu tu over sangat. Dia minta je supaya saya update lah sikit, cerita pasal macam mana belajar masa sekolah menengah dulu. Macam mana berhadapan dengan subjek-subjek laksana malaikat maut. Macam mana bersedia untuk SPM.

Sejujurnya, banyak yang telah saya lupakan. Bukan saja-saja nak lupa kegemilangan lalu. Tapi, apabila saya melangkah ke alam universiti, saya berkali-kali ditampar oleh realiti "Hiduplah pada realti hari ini, bukan sejarah yang lalu, bukan juga fantasi hari esok". Ok, tak sedap kan quote tu. Sebab buat sendiri -____-".
Tapi hakikatnya begitulah. Tak bagus mana hidup kita kalau asyik dok teringat diri kita yang dulu.

Baiklah. Bagi memenuhi permintaan adik sepupu kesayangan yang sedang cuba untuk bercinta dengan subjek sekolah menengah, saya cuba lah untuk kongsi sedikit sebanyak yang mampu, dan masih berbaki dalam ingatan. (taip macam ribut sebab taip sebelum pegi kelas. haha. tak senonoh)

Chemistry

Ok. Ini subjek yang memang jadi buah hati saya time form 4 & form 5. Barangkali terlalu banyak perhatian diberi kepada subjek ini, maka cemburu sungguhlah Add Maths dan Physics.

Kenapa suka subjek ni? Sebab saya amat tertarik dengan seni yang ada padanya (merepek dah...). Kalau tak silap, nanti akan belajar formula untuk oxidation and reduction. Hah! Yang tu, bila dah master betul2, buat sambil tutup mata pun boleh. Best woo. So, point utamanya, mestilah fokus dan faham betul2 pada peringkat awal ni. Masa cikgu ajar dalam kelas, fokus, bagi perhatian sepenuhnya. Kalau ngantuk, buatlah cara apa pun supaya ilmu yang cikgu ajar tu kita dapat. Sebab, nanti bila dah banyak benda kita belajar, tak cukup masa dah nak ulang semula dari awal. So, baik fahamkan betul2.

Untuk subjek ni, ibu hantar saya tuisyen dengan Cikgu Mukhnisah (ni bukan nak promote. tapi kira promote jugalah. heh). Daripada tuisyen dengan cikgu Mukhnisah, bertambah cintalah saya dengan Chemistry ni. Sampai pernah cakap dengan cikgu, "Nanti saya nak jadi ahli kimia,". Haha. Taksub weh. Taksub! Tapi, memang sangat best. Sebab cikgu Mukhnisah ajar cara paling mudah untuk faham dan hafal formula. Dan...dan...dan...banyak latihan kita dapat masa tuisyen. Berbaloilah ambik tuisyen ni. (Haja, nanti mintak no tepon dengan makngah ye)

Next, Chemistry ni kita kena buat banyak latihan. Tak cukup sekadar baca buku teks, buat homework yang cikgu bagi, pastu dah. Tak boleh. Tak boleh. Kalau nak dapat average, boleh la buat macam tu. Tapi, kalau kita betul-betul nak master subjek ni, memang kena buat kerja lebih la. Mak ayah kaya kannnn. So, mintalah nak beli buku latihan lebih sikit. Instead of beli benda merepek, duit belanja mak ayah bagi tu, guna untuk beli buku latihan, then buat puas-puas. Ingat, practice DOES NOT makes perfect. "Only PERFECT practice makes perfect" =).

Bila cikgu bagi homework, latihan dalam kelas, kuiz, ujian dan yang seumpamanya, usahakan untuk dapat full marks. Jangan bagi peluang untuk buat careless mistakes. Bila ada careless mistakes, hukumlah diri dengan buat lebih banyak latihan. Ingat, perfect practice makes perfect! So, usahakanlah selalu dapat perfect score.


Next, buatlah periodic table ni macam kawan karib anda. Saya dulu tampal kat belakang fail, dalam buku ada, atas meja kat sekolah ada. Merata-rata. Supaya boleh selalu tengok. Bila selalu tengok, selalu baca. Bila selalu baca, maka terpahatlah dalam jiwa. Eceh. (tapi sekarang dah lupa. muhasabah! T___T)


Physics

Untuk subjek ni, tak perlu kot explain panjang-panjang sebab saya pun tak seberapa bagus sangat. sobs. Physics lah satu-satunya subjek yang tercacat keputusannya dalam sijil SPM. Physics lah yang mengajar saya erti cinta bertepuk sebelah tangan. Physics lah punca saya dapat 12A1, 1A2 dan bukannya 13A1. double sobs. Tapi semuanya bukan salah Physics. Salah saya! Di mana puncanya? Jom kita kaji.

Ok, macam explanation kat subjek Physics tadi jugak, masa cikgu ajar dalam kelas, fokus lah sefokus-fokusnya! (eh...suruh orang reti. diri sendiri tido time cikgu ajar. zzzz) Dear Hajar, bagi tidak mengulangi kesilapan kak ngah, silalah pay full attention dalam kelas. Kalau tak, anda akan terasa sangat bengap bila dah naik form 5, sebab formula2 time form 4 anda tak berapa nak faham. Bila tak berapa nak faham, maka kena hafal pun jadi beban. Bila terasa beban, maka dalam exam pun stress. Bila dalam exam stress, maka the result is a mess!

So, paling utama, dapatkan kefahaman yang kukuh awal2. Kalau pun bosan gila dengan subjek ni, paksa...ya PAKSA diri untuk pay attention. Because your struggle will pay. Dan, satu nasihat: topik atau subjek yang kita rasa paling susahlah yang kita kena selaluuuu ulang dan selaluuuu buat latihan. Yang lain-lain tu lebih kurang je macam yang atas. Kalau rasa perlu ambik tuisyen, boleh la ambik. Buat banyak latihan. Avoid careless mistakes. Dan please please please, fall in love with Physics. Make sure it loves you back!



(tengok jam kat dinding. dah lewat!)

Ok lah kot. Kalau ada tambahan, kak ngah tambah lain kali. Study well. Dalam sungguh-sungguh study tu, mesti ingat, yang menentukan semuanya adalah Allah. So, hubungan dengan Allah mesti jaga betul-betul. Solat, aurat dan sebagainya tolong jaga sungguh-sungguh. Kita tak nak la kejayaan yang menjauhkan kita dari Tuhan kan? =)

Selamat maju jaya!


0 play the melodies:

Related Posts with Thumbnails