Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Exam...apakah sebenarnya??

Tuesday 28 April 2009

" When would you like to have your thorax assessment?" tanya Dr. Kariman sambil tersenyum manis.
Budak2 Melayu nampak blur je bila dengar perkataan assessment, termasuklah aku.
Assessment lagi? Rasenye macam baru semalam struggle utk assessment. Tiba2 ade plak lagi.
Ya Allah....lemah jantung rasenye.
Dgn tiba2 seorg budak Nigeria yg duduk di sebelahku berkata "TOMORROW!"
Yat yg duduk di sebelah kananku dgn pantas react "Weh...gile ke???"
Dalam hatiku pun berkata2 yg sama.
Esok?? Biar betik! Thorax tu! Satu buku kena rebus.
Kot tajuk mediastinum je xpela jugak.
Dibah ngan Sue pandang slack kat budak2 Nigeria tu sambil menjeling.
Haha...kelakar aku tengok.
"Kalau diorg nak esok, kite nak hari ni!" kata Yat dgn semangatnye.
"Kite lawan dia!" Yat menyambung.
Terbarai kitorang gelak. Tapi dalam hati masing2 berdebar2, menunggu kata putus dari Dr. Kariman.
"Next week?" Dr. bertanya.
"No....!" terdengar keluhan satu dewan, baik lelaki mahupun perempuan.
Minggu depan ade assessment Physio. CVS ngan respiration tu!
Satu buku gak...lagi tebal...padat dgn konsep2 n formula2 yg perlu difahami 'by heart'.
Huh...nampaknye, kitorang akan jadi thoracic surgeon, xpun cardiologist la kejap.
Blaja n revise pasal heart, lung sampai muntah.
Pernah sorg kawan aku kate "Aku bile Dr. yg ajar respiration masuk je, aku rase cam sesak nafas"
"Bile Dr. yg ajar CVS masuk je, aku rase sakit jantung" katenye dgn ekspresi muka yg xbleh bla.
Hahaha...aku angguk je la tanda setuju.
Tak dapat nak dinafikan lagi.
Tapi tu baru 2 subjek. Ade lagi 2 yg perlu di masyikan jugak. Biochem....rase seram sejuk je bile sebut name tu.
Alhamdulillah, nasib baik practical exam dah lepas. Cuma terasa kecuakannye nak final written ngan oral ni.
FINAL....bukan exam biasa.
Kalau exam biasa ni pun, aku tengok akak2 tahun 2 dah masak sambil pegang buku, final camne la agaknye. Mandi ngan buku kot, huhu.
Bila makin banyak benda dah blaja...barulah bleh tengok sape kawan2 kuliah aku yg still bleh ingat pelajaran sem 1 dulu.
Tadi Dr. ade tanye pasal arteries kat upper limb. Tergagap2 masing2 nak jawab.
Aku lagi la plak...terdiam terus :( . Speechless la konon...wawawa.

Anyway, seingat aku....dah berpuluh2 kali kita melalui musim2 final exam ni.
Tapi setiap kali datang exam, perkara yg sama akan berlaku.
Xpernahnye nak kurang, makin bertambah ade la, hihi.
Itulah resam hidup ( cewaah...cam bagus je cakap).
Xleh nak lari dari sume tu.
Dulu mase form 3 aku slalu persoalkan. Kenapa la susah2 nk buat exam??
Dah blaja dah laa...sendiri tau la mane faham, mane xfaham.
Tapi as I grow older, aku faham...tanpa exam, kite xkemana pun.

Cuma....kita xboleh jadikan exam ni satu benda paling besar dlm hidup ni.
Jgn sampai bengkak2 mata xtido, sekilo nescafe kite balun, last2 pengsan sebab tertekan.
Senior aku penah kate "Kalau kite tension sbb nak exam, ingatlah....kite ade exam yg lg besar yg kite akan hadapi, di mahsyar nanti. Kalau kita ingat pasal exam yg tu, insyaAllah, kite xkan rase tertekan & lebih bersedia utk menghadapinya. Exam yg ade skarang ni kecik sangat kalau nak dibandingkan dgn kat sana nanti".

Haa...amacam? Best x kata2 tu? Aku rase lega gak bile dengar. Xde exam yg lagi besar melainkan yg 'itu'. So...get ready for that!

Papepun, kite same2 la doakan agar kite dpt yg terbaik dlm setiap exam. Amiiin.....

3 play the melodies:

Akh Hakim said...

We as architect don't need exams. We are examined by our design.

Power tak.

hehe.

Tak dalah.

Orait sarah.

Ok pe thorax tu.

Othorinolaryngology, <--- betul tak ejaan?

hee~

5 May 2009 at 06:57
Sarah Mustaza said...

Othorhinolaryngology tu bukan ENT (ear, nose & throat) ke?
Huhu...keliru sebentar.
Thorax pasal heart & lung.
Memang best tajuk tu, tambah2 lagi blaja tu sambil tgk cite Korea ttg medik, haha.

5 May 2009 at 22:39
Anonymous said...

haha..
Ni orang belajar kat mesir ke kat mana ni..

boleh plak sempat tengok cerita korea ye..

6 May 2009 at 17:27
Related Posts with Thumbnails