Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Dulu2~

Thursday 17 September 2009

Ada satu hari ni, aku pun on9 la seperti biasa. Bilangan kawan2 yang on9 pun x banyak beza. Tengok senarai kawan2, macam xde yang berniat nak ditegur je...so aku pun bukak la email. Check2...mane tau menang hadiah besar ke hihi.

Tiba2....BUZZ!! pergh...berdesing telinga. Lain macam je kuatnye bunyi kali ni. Aku pun menjeling gerangan siapakah yang berani berbuat demikian. Rupa2nye Ammar, kawan skolah menengah yang dah lame menyepi dan disepikan diri daripadanya.

A: Ko bile nak balik ni?
S: (confuse) Balik mane?
A: Balik ke pangkal jalan la...haha

Eishh...buat lawak plak dia ni....

A: Balik Malaysia la wei
S: Laa...ko xtau pape pasal aku ke? (ecece...mcm la satu dunia tau aku dah balik, huhu)
A: Mane la aku tau. Ko da lame mendiamkan diri
S: Aku da sebulan setengah kat Malaysia ni laa....
A: Laa...yeke??? Ko xbgtau aku pun
Alaa...xkan sume orang aku nk kena bagitau plak. Paham2 sendiri la kan, hehe.
Beberapa ketika berbual ringkas dengan dia, teringat kembali zaman2 kat skolah dulu.
Dulu aku seorang pengawas. Ye, pengawas...bukan pengganas. Uniform berbeza warna daripada org lain. Namun tiada rase bangga di situ. Selalunye, bile jadi pengawas ni, susah orang nak kawan dengan kita. Sebab ape? Takut agaknye, huhu. Banyak je kes budak2 ni bila dah jadi pengawas, dulu2 ade 20 kawan, tinggal 2 orang je. Macam2 hal....

Tapi bagi aku, lain pulak halnye. Ntah macam mane, naik je Form 5, aku makin ramai kawan. Dan yang bestnye, kawan2 ku ade yg dikenali sebagai 'RULES BREAKER'! Cam xcaye je kan...

Antaranye Ammar ni lah. Mungkin sebab same kelas dari Form 3, senang je nak kamceng ngan dia ni. Paan, Zaim...termasuk la jugak. Yang paling menghairankan kawan2 lain, aku turut berkawan dengan budak2 laki yang orang xsangke orang macam aku ni ade kawan camtu. Fakhrul, Hafis, Anwar, Hazwan, Azizi dan beberapa lagi. Sampai ade kawan perempuan aku tanye 'Camne ko bleh kawan ngan diorang???' (soalan ditanya dengan reaksi terkejut beruk)

Jawapan aku time tu satu je: BOLA

Yeaa...bola lah yang menjadikan aku kamceng dengan jejaka2 sekolah tu dulu hahaha. Bukannye aku kawan sebab nak meningkatkan bilangan kawan, bukan jugak sebab nak jadi famous...atau yg sebagainye. Bagi aku, bila ramai kawan, maka banyaklah pengalaman dan ilmu tambahan yg kita dapat. Kawan dengan perempuan dan kawan dgn lelaki memang la xsame. Sesungguhnye aku berbangga berkawan dengan kedua2nye, hihi.

Persahabatan aku dengan mereka yg lelaki biasenye bermula dengan perang bola. Saat2 indah mempertahankan team bola masing2 sentiase bermain dlm ingatan.

>Liverpool?? Ape jadahnye team tu....
>Blah la weii...Walk alone je lah ko...

Kata2 di atas mmg nampak dan bunyinya kasar. Tapi selama hampir dua tahun aku dihujani dialog seperti itu, aku pun terlatih menjadi seorang yg xberapa senang nak ambik hati. Betul la kan? Mane ade laki yang cepat nangis, cepat ambik hati, cepat merajuk haha. Ape yang baik kita ambik, yang buruk kita buang jauh2.

Pengalaman bersahabat dengan mereka membuat aku senang bergaul dengan masyarakat kemudiannye. At least aku tahu 'topik' yang sesuai untuk diperkatakan kepada pelbagai golongan masyarakat. Lama kelamaan, bilangan kawan pun jadi makin ramai tanpa perlu bersusah payah.

Satu peristiwa yg aku sangat2 xboleh nak lupa....antara kawan & tanggungjawab. Dari peristiwa tu aku mengerti, kebanyakan budak laki lebih memilih kawan antara keduanya. Buktinya??

Suatu hari....kami (pengawas2 sekolah) ditugaskan membuat spot-check ke dalam setiap kelas dan mengambil sebarang barang2 haram sekiranya di bawa oleh sesiapa. Handphone termasuklah jugak dlm senarai barang haram. Dah selesai buat spot-check kat sume kelas, kami pun masuk ke kelas masing2. Nak jadi cerita, Ammar bawak handphone time tu dan aku nampak dengan mata kepala sendiri.

Aku menoleh ke arah Izzuddin (ketua pengawas yg jugak classmate kami) yang tengah rancak berbual. Kalau ikutkan, on the spot aku nak cakap kat Din, Ammar bawak handphone. Ntah kenapa tiba2...aku melengahkan niat nak bagitau Din. Tiba2 aku terfikir....ape perasaan Ammar kalau tau aku yg bagitau Din? Mesti dia bengang kan? Kawan sendiri yang laporkan. Kalau aku jadi dia...memang ade possibility putus kawan la, huhu. Pikir punye pikir...disebabkan kurang pengetahuan dan pembacaan, aku decided nak bagitau Din tanpa merevealkan aku yang report.

Dan sesungguhnya, tatkala melihat perubahan reaksi pada wajah Din time dia baca note tu, dan dia terus menghampiri Ammar, satu badan aku menggigil. Ishh...betul ke ape aku buat ni? Rase serba salah xbley blah. Semenjak tu, selama beberapa hari aku mengelakkan diri daripada bercakap dengan dia. Aku pun xtau same ade Din jumpa atau x barang tu. Sengaja xnak ambik tau.

At the same time, aku teragak nak tanye beberapa orang budak laki. Kalau diorang jadi aku, ape diorang buat? Jawapan mereka same: Tidak akan melaporkannya walaupun kesalahan yang dilakukan adalah lebih berat.

Gulp. Tercekik aku dengar jawapan tu. Sesungguhnye, mereka lebih mengutamakan kawan. Walaupun ade di antara mereka yang aku tanya tu pengawas sendiri, jawapan tetap same. Barulah aku tau macam mane mereka ni, huhu. Tapi, as I grow older....aku teruskan bertanya soalan yang same. Cuma jawapan dah berubah. Katanya, tengok pada orang laa...ade pentingkan kawan, ade yang tau tanggungjawab tu amanah. So, sendiri pilih.

Tapi, as I live, I continue learning something from these people. Dapat2 plak kalau kawan dengan yang alim, tawadhuk kan....lagi la banyak benda yang boleh dipelajari huhu.

p/s: saat paling best time kawan2 datang raye rumah, hihi. masih lagi berbual ttg bola, tapi dlm mood raye (^_~)



2 play the melodies:

[Dr Nu@r] said...

ahuh..susah gak tu..but now i'm sure u are more matured to make decision,right??

btw,bila ada ramai kwn,boleh buat study group..xde la blaja sorang2 je kn?:)

17 September 2009 at 18:05
Anonymous said...

"Ye, pengawas...bukan pengganas",

for me, only creative people can make quote like that. funny :)

Ahha, betul kata Sarah, orang laki ni, bila hidup zaman remaja ni memang selalunya mengutamakan kawan.

tapi bila dah kahwin samada dua

LIFE KERJA atau FAMILY.

Tips ni.

Satu lagi, setuju jugak tentang bola tu. Memang betul bila sebut tentang bola mudah sahaja kita bergaul. Ustaz ana ada pesan, waktu dia belajar di mesir dulu, selalu main bola.

Sebabnya...

Bila bermain ni, GAP kita hilang, tak kiralah kita puak mana pun, ikut tu ikut ni..

Tapi tak ramai yang nak bermain sangat..

Termasuk ana :p

23 September 2009 at 16:15
Related Posts with Thumbnails