Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Bukan sejenis botol air

Monday 28 November 2011

tumblr tu apa?

Soalan tipikal. Kena la bagi jawapan tipikal juga. hahah

tumblr ni satu laman sesawang di mana anda boleh blogging, post, reblog apa-apa sahaja yang anda suka, sebanyak mana yang anda suka, walaupun orang lain tak suka.

Keistimewaan utama tumblr yang melebihi laman sosial yang lain adalah bila anda nak tulis apa-apa pun pendapat anda, pendirian anda, tiada siapa pun yang akan condemn, kutuk, hina, drop anda. Ya, tumblr bukan macam facebook, orang boleh main komen sesuka hati. Bukan juga macam blog, orang boleh komen, condemn sesuka hati dengan nama anonymous. hahah. Pengecut! Sorry, but yes, memang pengecut. Facebook dia up sikit dari blog, sebab anda mengomen guna nama sendiri, maka sebarang kebarangkalian, anda akan tanggung sendiri. Ya, bertanggungjawab atas tindakan sendiri.

tumblr juga bukan macam blog atau facebook, bila anda suka sangat345 apa yang di post (atau mungkin anda suka orang yang post sebenarnya), lalu anda komen puji-pujian yang banyak sampai infiniti. tumblr ni dia bukan tempat untuk memuji, bukan juga mengeji orang yang memberi pendapat. tumblr ni suatu daerah di mana anda boleh menzahirkan apa yang anda suka, tanpa rasa mahu dipuji atau takut dikeji. Ia suatu daerah yang aman.

Welcome to tumblr.







tumblr ini juga sebuah laman di mana anda tak perlu rasa rimas dan cemas dengan puluhan malah ratusan orang yang tak dikenali yang nak add anda (macam dalam facebook). Kemudian bila dah approve, tiba-tiba komen ntah apa-apa kat post anda. Tak pun post benda pelik-pelik kat wall anda. hahah. sadis kan facebook tu. Bila ada virus masuk, lagi lah tak payah cerita. Tapi di tumblr, semua itu tak berlaku. Anda hanya boleh post di wall anda. Orang lain tak boleh disturb your space. Anda pun begitu juga. Di tumblr, kalau orang follow anda, walaupun dia orang Bangla, atau Filipina, atau Brazil, atau Korea, pun tiada masalah. Kerana tumblr ni bukan suatu laman untuk mengenali peribadi dengan lebih dekat seperti facebook dan YM. Ia sekadar laman untuk berkongsi minat yang sama. Kalau A suka post anda, dia boleh like atau reblog. Kalau dia tak suka, dia biar je lah. Kalau anda suka post B, anda boleh like dan reblog. mudah. tumblr juga bukan suatu laman sesawang di mana anda perlu tulis anda umur berapa, sekolah kat mana, email apa, bangsa apa, kawan dengan siapa. Tak macam FB yang makin lama makin membuat manusia mendedahkan segala identiti.


Di tumblr....



anda nak cari segala macam jenis grafik menarik pun ada. 
anda nak cari maklumat terkini pasal Palestin, Mesir, Syria, semua ada juga. (kalau anda cari lah...)
anda nak dapat post best2 pasal negara-negara Islam pun banyak. nak senang, taip je tag apa yang anda nak cari. terus keluar beratus-ratus post.


anda boleh dapat banyak quotes menarik.
anda boleh save quote ni, atau share kat facebook (sebab facebook semakin membosankan. hahah)
anda boleh bagi quotes best2 kat kawan2 anda. percayalah....siapa tak suka quotes menarik + grafik yang best kan?


nice kan? :)






tumblr...is where you share your interests:


be it pets....



or interior design....



or cuteness....



or even food!

oh ye. untuk mengakses tumblr seseorang, atau tumblr sesiapa yang best, anda tak ada akaun tumblr pun tak apa. mudah kan?

hahah. semuanya ada di tumblr. sudah-sudah lah obses dengan facebook. Jom. try check this out pulak.
ceh. macam lah jurucakap tumblr aku ni  ^____~


0 play the melodies:

Related Posts with Thumbnails