Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Isu 1: kahwin

Sunday 15 July 2012

Ada masanya, rasa tak adil sungguh sebab masih muda. Sebab bila nak nyatakan sesuatu yang betul, orang akan pandang pelik, dalam hati macam kata "Aku dulu makan garam dari kau,". Kalau macam tu lah hakikatnya hidup ini, manusia takkan bisa berkata-kata. Langsung. Orang paling tua di dunia je yang layak bercakap. lulz.

Memang tak semua orang begitu. Yang terbuka menerima pandangan orang yang lebih muda darinya, amatlah disenangi semua. Yang jenis bajet semua dia betul, tak boleh nak cakap sikit, nak nasihat sikit, tu tak tahu nak kata apa.

Entri ni bukanlah nak membebel sangat pun (tapi mungkin akan membebel jugalah, sebab dah lama tak tulis kat blog ni >__< ).

Saya kat blog mungkin boleh membebel. Tapi di alam nyata, susah nak buka mulut. Kadang-kadang rasa macam tak tahu nak cakap apa, rasa macam kalau cakap pun, orang dah tahu. Kadang-kadang rasa macam kalau cakap pun, orang yang sepatutnya menerimanya bukan nak dengar sangat. Kadang-kadang takut ayat dan nada tak sesuai dengan keadaan. Bila menulis, orang lain bebas nak baca dengan nada sendiri.

Dah lama dah saya perhatikan fenomena membosankan ni. Tak tahulah nak guna istilah apa. Double-standard ke, bias ke, ignorant ke. Barangkali indescribable.

Isu utama yang saya pelik tahap dewa dengan masyarakat yang berfikiran indescribable ini adalah tentang kahwin.

Tahun lepas saya terdengar suara sengau berkata "Budak-budak Timur Tengah ni rajin kawin time study,".

LOL! Diskriminasi sungguh ayat tersebut.

Lagi ayat hangit dari suara sengau yang biasa dengar....

-"Budak-budak ni tak tahulah ape yang dipikirnye. Masa belajar pulak nak kawin,".
-"Amboi...kemain gatal lagi muda-muda nak kawin,".
-dan sebagainya yang kadang-kadang rasa macam....saya salah dengar ke ni?

Sesetengah manusia yang berpemikiran indescribable ni tak tahulah macam mana mereka berfikir. Saya, sebagai manusia biasa, bila dengar orang cakap sesuatu yang pelik, aneh, ajaib, nak tak nak, akan tengok juga kepada siapa yang berkata-kata tu.

Biasanya yang mengungkapkan kata-kata seperti skrip di atas ni, mereka di kelilingi anak-anak muda yang sekolah menengah dah couple, berkepit dengan boyfriend pergi sana sini, upload gambar laga pipi dengan girlfriend kat facebook. Jenis yang tak berapa nak jelas, atau tak berapa nak kisah tentang pergaulan bebas, ikhtilat, masalah so-sial dan seumpamanya.

Saya tertanya-tanya jugalah, adakah mereka yang berpemikiran indescribable ni melihat kahwin awal itu lebih besar dosanya daripada gadis remaja berdua-duaan dengan boyfriend? Eh...kahwin awal tu berdosa ke? Entah? Cikgu tak ajar kot kat sekolah dulu. Rasanya macam kahwin tu ikut sunnah Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam. Tak ada pula ustazah ajar pergi dating dengan boyfriend tu dapat pahala. Yeke? Haaa...fikir la sendiri. Benda simple ni.

Logically, selaku manusia normal, tegahlah anak-anak muda (yang tua pun sama) yang hanyut dengan pergaulan bebas, yang jenis tak kisah nak pegang tangan lelaki perempuan, yang tenggelam dalam masalah sosial. Bukankah perangai sebegitu lebih menyakitkan mata dan hati? Bukankah perangai sebegitu yang mengundang masalah kepada masyarakat dan negara? Bukankah perangai sebegitu yang ditegah agama?

Kalau pun tak setuju dengan pasangan muda yang nak berkahwin, cakaplah elok-elok, guna point, bahasa dan nada yang boleh diterima akal. Tak usahlah memandang hamba Allah yang nak mendirikan masjid itu seperti lebih menjijikkan daripada hamba Allah yang terang-terang melanggar perintah Allah.

And....what's with 'budak Timur Tengah rajin kawin awal'??. Dude, kolot sangat tu kalau fikir macam tu. Nada jealous pun ada. Mereka kahwin, ikut sunnah, dapat pahala. Tak ada pula menyusahkan masyarakat. I'm not saying this to defend 'budak Timur Tengah' because I'm studying at the Middle East, tapi benda ni fikir logik pun boleh. Tak perlu terlalu discriminate macam tu sangat seolah-olah it's the crime of the century. lulz. Chill sudah. Diorang kahwin, kau susah?

Sepatutnya rasa senang hati la sikit. Sebab, dalam ribut taufan anak muda ketagih pergaulan bebas, ada juga anak muda yang tahu, sedar, faham mana benar mana salah.

Ingat-ingatlah, jika tak mampu nak tegakkan kebenaran, tak payah susah-susah sokong kebatilan. Kebatilan tu tak tahu apa? Kebatilan tu maksiat. Maksiat tu, semua benda yang Allah tak suka.

Senang cerita, eloklah diam kalau tak mampu nak berkata-kata yang memberi manfaat. Sebab kadang-kadang, bila dibiasakan sangat bercakap yang bukan-bukan ni, orang pun naik muak. Sebab orang bukan makin muda. Orang makin tua, makin matang, makin reti berfikir sendiri.

Kalau rasa nak marah anak-anak muda yang nak kahwin awal, fikir dulu nak cakap apa. Muhasabah juga, diri tu dah nasihat ke anak-anak muda yang suka bebas bersosial tak ingat diri berTuhan.





1 play the melodies:

Illya LeYa said...

Services Offered:

1 FORMAT LAPTOP / PC RM 50.00
2 INSTALL SOFTWARE APPLICATION RM 10.00
3 VIDEO EDITING RM 100.00
4 WEBSITE RM 300 ++
5 EDITING (SUCH AS PICTURE) RM 30.00
6 ANIMATION(CARTOON, INTERACTIVE CD) RM 100.00
7 DESIGN CARD, BROCHURE RM 30.00
8 MONTAJ RM 80.00
9 PHOTOGRAPHY RM 400 ++

http://www.facebook.com/pages/LeYa-Production/194044363950857#

http://www.leyaproduction.webnode.com/

17 July 2012 at 06:04
Related Posts with Thumbnails