Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

~Baru kusedari~

Thursday 19 March 2009

Selesai saja pembedahan hidung atau nama glamournye minor surgery, ATAU dalam bahasa kampungnye...'septoplasty', aku dibenarkan balik.
Yelah, buat ape nak duduk wad kan. Bedah hidung je pun. Logik la tu.
Tapi yg peliknye, sume org tekezut gile bila tau aku terus balik lepas operate.
Diorang ingat aku kena tahan wad 2,3 hari seperti ibu bersalin agaknye.
Tapi tau2 je la kan, ni Mesir la...mane main dok wad lame2.
Kena tough man!

Aku pun balik la dalam keadaan hidung berbalut...sepenuhnya!
Ya! Keseluruhan bahagian hidungku dibaluti dgn...erm kapas, kapas byk2 dan cellotape putih yg sgt kuat gamnye. Kalau tengok dari jauh, mmg nampak hidungku sungguh mancung.
Bak kata Kak Mira, 'Sarah hensem...'.
Huhu, bangge gak diri ni walaupun kena perli je sebenanye.


Ini bermakna...aku mmg kena bernafas guna mulut je lah.
Satu pengalaman menarik yg betul2 buat aku sedar betapa bernilainye hidung yg ade.
Nak tau kenapa?

Yelah, bile xdapat guna hidung utk benafas, of coz la kena guna mulut kan.
Secara drastiknye, bibir yg slame ni lembap, jadi kering betul!
Ini bukan cerita dongeng...tapi kisah benar.
Barula aku tau camne rase bibir kering gile.
Bukan bibir je, the entire internal part of the mouth pun kering gak.
Nak telan air liur pun susah.
Apetah lagi nak becakap, nak makan....
Fuh...pengalaman yg mencabar giler!
Dah tu...time makan plak, xdapat bau ape2. So, makanan sume rase same jelah.


Ya Allah...betapa besarnye peranan hidung.
Selama ni tengok hidung tu...yela, kecik je. Macam xpenting sangat.
Tapi rupa2nye, subhanallah...besar peranan hidung, sampai xde body part lain yg boleh ganti.


Sampai je rumah...bermulalah pengembaraan aku bersama hidung yg berbalut.

Senang cite:
makan xrase (bukan xlalu..haha)
mandi xbasah (part hidung je la)
tido xlena (mmg pun...)
cakap xpaham (sebab suara jd sengau...kuang3)


Continuous bleeding membuatkan kepala tambah berdenyut.

Tapi syukur...hidung ni xsakit seperti jangkaan orang ramai.

Cuma yang xbley blahnye, aku banyak kali bersin.

Hahaaa...cuba bayangkan. Dah la hidung berbalut sepenuhnye. Bersin2 plak tu. Memang sah2 la xpuas nak bersin rasenye. Aku cam takut2 je nak bersin. Ahli bait plak melihat seolah2 tengah tengok filem ngeri, huhu. Takut hidung aku tercabut. Heheh...nasib baik xjadi camtu.

Haa...mulai saat itu aku appreciate sangat2 la nikmat yg Allah bagi ni. Walaupun aku xdapat rase nikmat tu 3 hari je, tapi...Ya Allah, xsanggup aku kehilangan hidung ni. Bukan hidung je, nikmat2 lain gak....apatah lagi Islam dan Iman.


0 play the melodies:

Related Posts with Thumbnails