Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Becoming the old me....an experience of a lifetime

Monday 10 August 2009

Minggu lepas, salah seorang sahabatku yg bernama Husna ajak join program kat SMK KGV. Katenye, program tu start Jumaat petang sampai Sabtu. Macam dulu jugak, kena jadi fasilitator. Kali ni program S.O.L.A.T. Secara automatik, kepala ni terus teringat kat plan Mak Su yg nak bawak aku gi jumpe Fatin (sepupuku) kat KL. Pada hari yg same, ade plan nak gi Midvalley, sambil singgah kat rumah mak cikku di KL jugak. Perghh...pegi KL! Aktiviti yang paling aku suke dulu. (kalau ade duit laaa)

Puas la aku memerah otak, memikirkan 1001 alasan terbaik yg boleh aku bagi kat Husna, bagi meyakinkan dia yang aku betul2 xleh join program tu (teruk btul prangai kan?? ish3...). Apela perangai nih...huhu. Mungkin sebab dah lame xconduct program kot. Setahun tuh! (alaa....alasan je tu...)

Dalam tempoh memikir, ntah macam mane, tibe2 tergerak hati nak join. Sebab ape? Aku pun xsure. Cumenye, time tu hati still berbelah bahagi. Aku pun tanye la ibu, boleh ke x pegi. Ibu dah bagi green light, so aku terus confirmkan kat Husna. Time tu, kenangan time lepas SPM datang menjengah kat benak fikiran ni. Banyak gak program yg penah aku join dulu. Program kepimpinan la, akhlak la....macam2 lagi. Sasaran plak mostly budak skolah, rendah dan menengah.

Anyway, nak kate kat sini....bile banyak program yang aku join, rase kesedaran dalam diri tu bertambah. In simpler words, aku sedar la diri ni sape sebenarnye. Xdela fikiran ni hanyut dalam kekuningan era globalisasi. Memang terasa perbezaannye bile kita xde benda nak buat. Firstly, hati rase terpalit dengan kekotoran2 yg ntah datang dari mane. Fikiran plak merewang2 ke sana sini tanpa arah tujuan. Masa berlalu tanpa dihargai kehadirannya. Mane taknye. Astro tersedia depan mata, hanya menunggu jari jemari menekan butang2 pada remote control. Ketika tu, niat di hati la yang jadi penentu. Channel mane nak tengok? Cite ape yg best? Internet pun tersedia kat rumah. Jutaan website boleh dilayari. Xde sape nak marah/tegur. Skali lagi, niat di hati mainkan peranan. Kadang2 timbul rase bengang pada diri sendiri.

Tu sume la yang berlaku bile diri ni dah xde keje nak buat. TAPI....syukur pada Allah yang wujudkan peluang untuk aku supaya xlupa n xterkeluar dari landasan yg benar. Salah satu caranya, membusykan diri dengan keje2 membantu adik2 yang memerlukan tunjuk ajar. Bukan nak kate diri ni dah bagus sangat, cuma tujuannye sekadar untuk berkongsi ilmu dan pengalaman. Tak salah kan? Allah lagi suka kita buat keje amar ma'ruf nahi mungkar ni....

Program kali ni yang aku join terasa kelainannye. Sebab ape? Mungkin sebab sasaran kali ni memiliki environment yg berbeza dalam masa diorang membesar. Yela, dulu2 buat program ngan budak2 SHAMS jugak, tak pun budak skolah rendah. Kali ni, baru aku tau camne keadaan remaja sebenar. Batasan aurat, pergaulan lelaki perempuan, ibadah wajib....merupakan aspek2 yang kurang jelas pada diorang. Kurang jelas, atau....? Ntah la. Yang penting, tugas aku n kawan2, jelaskan pada diorang n influence diorang utk jadi hamba Allah yang diredhai.

Kali ni, aspek yang ditekankan ialah SOLAT. Itulah objektif awalnye. Bagi kitorang, xde masalah sangat la, sebab juz nak pastikan diorang betul2 tau bacaan dalam solat n make sure diorang amalkan sumenye. In other words...SOLAT 5 WAKTU MESTI TUNAIKAN!

TAPI....

Setelah beberapa jam berada di situ, kami realize suatu perkara BESAR yang kami xboleh nak ketepikan. Nak xnak, kena jugak ambil responsibility terhadap perkara camtu. Firstly, aurat la. Bukan senang nak convince orang supaya ikut nasihat kite. Apatah lagi mereka dah besar, masing2 ade pendapat sendiri. Time camni lah kewibawaan sebagai da'ie diuji olehNya. Adakah aku mampu mentarbiyah adik2 ni? Aku bukan nak mereka dengar cakap aku, jadi macam aku. Aku nak diorang jadi better than me, keluar dari kehidupan yang samar2. Ya Allah, bantulah aku... Terpaksa jugak aku curi sesaat dua memikirkan cara terbaik nak tarik perhatian diorang.

Macam biase, kitorang dipecahkan kepada beberapa kumpulan. Setiap fasi dipertanggungjawabkan dengan 10-11 orang ahli kumpulan. Aku pun cam excited la dapat kumpulan sendiri, 10 orang sumenye. Menjadi kesilapan besar apabila kite menyangka mad'u kite akan same excited macam kite. Huhu...xleh lupe respon + reaksi muka masing2. Ya Allah....aku kekeringan idea. Semuanye senyap, membisu seribu bahasa. Ade yg tunduk, menguap, muka kelihatan bosan. Ahh...kesilapan besar aku lakukan! Sepatutnye aku kena buat diorang ceria, suka dengan program ni!

Pikir punye pikir....terlintas suatu idea kat otak ni. Diorang ni umur antara 13-14 tahun. Aku ni pulak, cakap macam umur dah 25 tahun. Maybe sebab tu diorang xnak dengar. Bosan! Aku dulu pun camtu. Kalau akak2 fasi start bukak mulut, merepek itu ini, sumenye teori belaka, nada suara pun sekata, memang aku tido la jawabnye.

Maka, secara drastik aku mengubah karakter, menjadi remaja berumur sama seperti mereka. Time tu baru la nampak participation diorang. Mulalah ade yang tersenyum, ketawa, bagi pendapat diorang....and so on. Fuhhh....lega. Alhamdulillah, cara tu berkesan.

TAPI, nak buat keje2 baik ni bukan senang laluannye. Kite akan slalu diuji, didatangi perkara yang xdisangka2 dalam pelbagai cara. Yang paling utama, berperang dengan diri sendiri la. Rase xmampu, cepat putus asa, MALAS, bosan, xde idea....macam2 lagi. Ya Allah.... Teringat kata2 Ustazah Syakirah: bila kite tolong agama Allah, Allah akan tolong kite. Kata2 tu lah yang aku pegang setiap masa. Terima kasih ustazah.

Salah satu part yang aku xboleh lupe time program tu, tazkirah subuh yang aku kena sampaikan kat beberapa orang students. Time tu pukul 5 pagi....sape xngantuk! Sumenye mata kuyu, semangat hilang ntah ke mana. Hatiku jadi berdebar. Camne ni??? Kalau ikutkan nafsu, aku pun nak sambung tido. Tapi buat ape ikut nafsu! Kalau aku tido, maknenye aku dah tewas! Tewas dengan nafsu sendiri. Syaitan pun gelakkan. Ahh...takkan nak macam tu!!

Aku pun start la mentazkirah anak2 gadis awal remaja dalam 20-30 orang kat depan aku. Awal2 tu, 1/4 je yang dengar. Ade la 2,3 orang yang tersengguk2. Yang borak pun ade. Huhu...sabar2. Tajuk yang perlu ditekankan: AURAT! Urghh...mesti diorang malas nak dengar. Xpe, teruskan je. Syukur, ade dua tiga kerat yang participate. Konklusinye aku mintak diorang labuhkan tudung, pakai stokin pasni and ade la beberapa perkara yg kitorang (fasi) dah bincang awal2.

Tengok jam, masih berbaki sejam lagi sebelum slot seterusnye. Alamak....nak cakap pasal ape lagi ni?? Hmm...senang cite, tanye diorang je la kan. Salah seorang adik ni angkat tangan n cakap "....pasal COUPLE...". Gulp!

Aku tersengih sendirian. Ni topik hangat nih! Aku start tanye sume adik2 yg ade, couple tu boleh ke xboleh. Ade la 5,6 orang kate BOLEH. 4,5 orang kate XBOLEH! Haa...menarik nih! Aku pun wujudkan perdebatan antara mereka. Nak tau pendapat masing2 tentang topik tu. Perghh...macam2 pendapat diorang ni rupenye, Yang aku xterfikir pun ade, huhu. Bak kata orang, kite akan sentiasa mempelajari sesuatu.

Hampir setengah jam diorang keluarkan pendapat masing2, aku pun tamatkan la perdebatan tu. Then, aku pun bagi la tau diorang perkara sebenarnye. Couple ni HARAM dalam Islam, sebab perkara2 yg mendekati ZINA sumenye haram, kalau dah suka kawen je terus (???)...bla,bla,bla. Thank God, diorang nampak cam paham. Harap2 sumenye betul2 faham la.

Balik dari program tu, aku rase seperti dulu~ ceeewah! Bukannye rase ape, rase la diri ni berguna sket. Bayangkan kalau awal2 tu aku decide nak gi KL, jalan2 ronda2 kota raya. Ape yg aku dapat?? N.O.T.H.I.N.G like what I got from the programme.

Alhamdulillah, syukur padaMu Ya Allah, yang sentiasa menetapkan hatiku pada jalanMu. Moga2 hatiku Kau tetapkan pada jalan itu :). Amiiiin.......

p/s: rindu plak kat sahabat2 seperjuangan yg dulunye same2 berganding bahu melaksanakan keje2 yang mulia... Fifah, Sakinah, Aminah, Jibah, Jihah, Syafa, Hanif Ibrahim, Ijan, As'ad....and ramai lagi. Innallaha ma'ana!

0 play the melodies:

Related Posts with Thumbnails