Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

:: LEADERS ARE READERS ::

Monday 10 August 2009

Kata2 tu aku first time dengar time F5 kalau xsilap. Time tu ade kursus, senior2 yang conduct. Kata2 hikmat tu keluar dari mulut salah seorang seniorku, Ustaz Hazwan. Baru skali dengar dah menusuk kat ke empat2 chamber dalam jantung ni. Nak kate, terpahat dalam jiwa laaa...

* Allah dah pun perintahkan hamba2Nya membaca seperti yang termaktub dalam Al-Quran. *

Nak ilmu? Bacalah. Nak tau? Bacalah. Nak jawapan?? Baca juga jawapannye....
Nak mengubah dunia juga perlukan pembacaan. Baca ape? Ape yang nak kena baca? Baca doa ke?? Baaaaanyak sangat benda yang boleh + tersedia utk dibaca kat dunia nih. Tak kisah la buku skolah ke, novel ke, surat khabar, papan tanda....ape2 je.

Yang paling berfaedah untuk dibaca ialah AL-QURAN. Ilmu segala ilmu ialah AL-QURAN. Nak hidup bahagia....jawapannye ade dalam Al-Quran. Nak jadi kuat, pandai, berani, mulia....semuanya ada dalam Al-Quran. So, konklusinye, bacalah Al-Quran.

Aku bace je Al-Quran, tapi xde pape pun. Masalahnye, kite hanye 'menyebut' perkataan2 dalam kitab mulia tu. Bukannye BACA. Baca ertinye, sebut dan FAHAM.

Sekarang ni pun dah berbilion2 buku + bahan bacaan yang wujud kat dunia nih. Sampai xterkira bilangannye. Ape guna semua tu dihasilkan? Hanya sekadar hiasan? Atau...untuk menambah bilangan yang sudah sedia banyak? Fikir2 lah sendiri.

Kita sebenarnye MALAS! Terlalu malas. Hingga menyelak sehelai muka surat yang ringan itu pun kita malas. Ya Allah...kenapa ni?? Kenapa jadi macam ni?? Umat Islam, sampai bila nak jadi macam ni?

Orang Yahudi dah lama buang sifat MALAS membaca diorang tu. Sampai Al-Quran pun diorang kaji melebihi ape yang kite tahu. Malunye....

Aku malu dengan diri sendiri. Aku mengaku jahil, tapi xberusaha nak mengubah diri. Ya Allah...berikan kekuatan!

Letakkan aku dalam kalangan UMAT TERBAIK yang Kau janjikan. UMAT TERBAIK itu pemimpin, bukan yang dipimpin. Dan pemimpin itu pembaca, sebagaimana yang Kau perintahkan kepada RasulMu, bacalah sebelum memimpin.

0 play the melodies:

Related Posts with Thumbnails