Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Kedekut

Thursday 15 October 2009

Antara berjimat cermat dan kedekut, apakah perbezaannya? Otak mula ligat memikirkan jawapannya tatkala ribut tsunami datang melanda diri. Aku ni jimat ke kedekut?

Apabila mengetahui bencana teknologi yg melanda diri ini, kawan2 ku mula bersuara. " Ko ni memang kedekut la. Padan la laptop ko wat hal". Gulp. Terasa dicekik disitu. Tiada sepatah kata yg keluar dr mulutku untuk membangkang. Tidak juga aku bersetuju dengan penyataannya. (Orang bajet macho memang macam tu, hehe)
Beberapa hari lepas, bencana teknologi datang menimpa laptop kesayangan. Angin tak, ribut pun tak, tiba2 vaio comel (cam tuan dia) merajuk tak pasal2. Puas aku pujuk, tapi tak menjadi jugak. Keresahan melanda apabila terkenangkan pengalaman kawan2 yg pernah mengalami kerosakan laptop. Tidak terbayang fenomena yg sama akan berlaku.

Setelah puas memerah otak memikirkan apakah masalahnye dengan cik vaio tu, barulah aku teringat yg anti virusnye dah lama luput. Tak henti2 dia meminta aku update tapi sering ku tangguhkan niat suci itu. Bukan ape, aku xreti nk update tanpa perlu bayar ape2. Membazir la kalau asyik kena bayar je time nak update kan? Kedekut ke namenye tu? Aku rase x...huhu. Penah jugak teringat nak beli je software antivirus yg ori. Tapi juga ditangguhkan sebab harga software dekat nak ratus. Pikir2 balik, kalau aku beli pun x rugi, huhu.

Kata orang, dlm komp dan laptop elok ade banyak partition. Kalau ade C je, elok la tambah D dan seterusnya supaya selamat. Kalau x, beli la external hard disk. Habis cite. Atas beberapa sebab munasabah, aku turut menangguhkan niat nak beli benda tu. Tunggu sampai duit biasiswa masuk (lambat gile mengalahkan siput sedut). Mane taknye, harga sebuah external hard disk bukannye 50 genih. Kalau x, dah lame aku borong. Bajet nak tunggu harga kat pasaran menurun la. Ntah bila la agaknya.

Tangguh punya tangguh, maka tibalah hari yg mengubah segalanya. Bencana misteri yang melanda vaioku menyebabkannye perlu di set up semula. Maka..kalau kata set up tu, paham2 je la. Sume khazanah yg terkandung didalamnye akan lenyap. Gamba raya bersama keluarga, guru n rakan2 paling ku sayangi lenyap sekelip mata. Tiada kata mampu dilafazkan, huhu.


Tapi bagiku, tiada perlu untuk menangisi kelemahan objek ciptaan manusia. Bersyukurlah iman masih di dada. Satu2nya khazanah yg andainya hilang, maka tiada lagi ertinya hidup. Na'udzubillah..

Barangkali Allah ingin menunjukkan hikmah besar di sebalik kejadian kecil ini. Mungkin kerana banyaknya perkara melalaikan telah kulakukan dengan vaio itu. Tidak tertanggung olehnya segala yang melalaikan itu. Kufikirkan juga andainya ku miliki sebuah external hard disk yg khabarnya harus dimiliki oleh semua, apakah yg mungkin ku isi di dalamnya? Lagu2 terbaru? Filem box-office? Drama bersiri korea n jepun?

Sesungguhnya, hampir seluruh external hard disk milik org lain yg pernah ku gunakan, hanya dipenuhi dengan perkara2 melalaikan tadi. Maka aku bertanya..untuk apakah semua itu? Mereka sanggup menghabiskan ratusan duit bagi mendapatkan sesuatu yg melalaikan mereka. Jarang..amat jarang sekali aku menemui hard disk yg dipenuhi dengan perkara bermanfaat. Ketika itu terdetik di hati, mungkin kerana itu ALLAH menutup pintu hati ini dari mengeluarkan wang dah harta untuk tujuan itu. Aku bersyukur aku kedekut dalam bab tu, huhu.

Tiada guna menangisi kehilangan harta dunia. Iman dan amal yg penting untuk dikekalkan selamanya~

1 play the melodies:

Anonymous said...

You experience the way I experienced today. It reminds me the day I bought it in the very beginning of January 2008. Now I lost it all the memories with it.

We've done a lot of things and tasks together from multimedias until writings, but we have to admit things like this have its own limitation.

What can we do.

The difference is whether are we ready for the BACK UPS.

Several I have, but the rest lost~

What a sorrow and pitiful days without them..

Nostalgic moment...

About the external hard drive, just buy it for your own advantage. If you feel you'll never use it for such things, then DON'T DO IT.

We have to mujahadah for these matters.

I myself undergo mujahadah in leaving television entirely, though I know I may missed a lot of things.

I still with my computer~

15 October 2009 at 12:25
Related Posts with Thumbnails