Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

SEMANGAT!

Sunday 15 November 2009

Semalam aku telah menyaksikan kehiruk-pikukkan yang telah berlaku disebabkan penyokong2 bola sepak Mesir melakukan parade beramai2 di setiap jalan raya utama. Memang dah perasan, dari minggu lepas lagi ramai penjual2 bendera Mesir dah sibuk melariskan jualan di jalan2 raya. Namun hati masih tertanya2...ade ape? Match bola ke? Seronok gak kalau dapat tengok...hihi (mimpi je la...).

Semalam, habis je lecture Biochemistry, kami pun macam biase la berpusu-pusu menuju ke surau atau masjid untuk solat zohor. On the way to the destination, terdengar bunyi hon sambung-menyambung tanpa henti. Bunyi yang mengalunkan sejenis lagu. Sekali dengar rase cam bising je. Dengar lagi...rase cam syok plak hehe. Tak sabar rasenye nak ke kawasan menunggu tremco untuk melihat ape sebenarnye yang telah terjadi. On the way ke surau, bertembung pulak dengan gadis2 Arab yang berpakaian tema MERAH, PUTIH, HITAM. Aihh...ade ape2 ke hari ni?? Pelik2...

Selesai solat, aku dan Sakinah bergegas ke kawasan menunggu tremco. Biasanya, kami akan bertarung dengan maut tiap kali nak melintas jalan raya kat luar Universiti tuh. Dengan jalan yang super lebar dan kereta yang dipandu macam Fast & Furious, dari hari ke hari, skill melintas jalan makin profesional, huhu. Tapi semalam, kami dapat melintas dengan berjalan sambil lewa disebabkan berlakunya kesesakan jalan raya yang teruk giler kentang. Pada masa yang sama, berlaku pencemaran bunyi yang andainya berlaku kat Malaysia, dah lame kena tahan polis...huhu. Ntah camne nak describe keadaan time tu. Senang cite...aura semangat peminat fanatik orang Mesir ni memenuhi segenap ruang yang ade.



Aku saspek...akan berlangsungnye perlawanan bola dalam masa terdekat ni. Mungkin malam ni? Atau esok? Atau minggu depan?? Sambil2 bermonolog dalam hati, aku khusyuk memerhatikan bas2 dan van2 yang mengangkut peminat2 fanatik team Mesir. Mereka dengan semangatnya menyanyikan lagu2 bola siap ngan gendang lagi. Ade gak yang pasang radio kuat2. Bendera Mesir of course la berkibar di mana2. Setiap kereta, motor, teksi, van dan bas mesti ade bendera tuh. Teringat bulan kemerdekaan kat Malaysia...huhu.



Aku pun tanpa berlengah lagi, snap la banyak2 fenomena yang sedang berlaku. Bukan senang nak tengok situasi camni. Live plak tuh! Silap2 boleh masuk tv! Hahaha...

Aku menghampiri seorang mak cik yang sedang menunggu tremco. Dia sengih je tengok aku ambik gamba. Heee...mane tak semangatnye mak cik. Bukan senang nak jumpe peminat fanatik bola nih. Terasa terpanggil untuk turut serta (huh??? merepek je....). Mak cik tu kata...Mesir lawan bola malam ni. Piala dunia. Lawan negara...erm...aku tak paham ape dia cakap.



Setelah beberapa abad menunggu, datang la sebuah bas pendek berwarna putih yang akan menuju ke 'Abbas 'Aqqad. Aku ngan Sakinah meluru la naik bas berkenaan disebabkan ada urusan kat sane. Harap2 jalan x jam ler...huhu.

Sangkaan kami meleset teruk apabila jalan raya sesak giler. Penuh dengan kenderaan dan manusia yang berpusu2 ke destinasi yang same. Aduiyaiii....macam2 hal. Setibanya di 'Abbas 'Aqqad, kelihatan sekumpulan manusia berkostum hitam, merah dan putih sedang berhimpun membuat satu kumpulan yang besar. Dari jauh kami lihat seperti ada satu perarakan yang sedang dilakukan. Dengan gendang yang dipalu kuat, nyanyian lagu semangat yang rancak, kelihatan juga tarian2 jalanan yang mereka persembahkan serta beberapa buah lori stesen TV turut kelihatan. Aku dan Sakinah tersengeh dari jauh. Menarik nih....

Perarakan yang berlangsung bagaikan tiada kesudahannya. Setelah puas memerhati dan merakam, kami pulang ke Hayyu Sabi'. Kawasan Sabi' tak lah terlalu bising. Tapi still kedengaran bunyi hon sambung-menyambung, huhu.

Malam tu....bermulalah pesta bola. Sorakan demi sorakan kedengaran di setiap ruang. Kami yang berada di dalam bangunan menjadi tidak menentu tiap kali mendengar sorakan. Ape lagi...bergegas la keluar rumah nak tengok ape jadi. Ada yang bakar bunga api, melompat2 sambil bersorak, berjoget pun ade. Ish3.... Sampai camtu skali.

Akhirnya...dalam pukul 9 lebih, berakhirlah perlawanan yang mengundang 1001 suasana tu. Keputusannya? Mesir menang 2-0. Patut ler meriah x bleh bla. Maka kami pun disajikan dengan bunyi-bunyian hon dan sorakan sampai la pukul 2 pagi. Terima kasih banyak2!! Huhu....

Kalau dah semangat, macam2 boleh berlaku. Aku pun turut terkena tempias semangat diorang. Semangat peminat bola ni lain macam sket. Tak tau la nak describe macam mane. Tu belum menang World Cup lagi. Kalau lawan final...camne la agaknye ek? Huu...xterpikir keadaannye.

Teringat kata2 seorang senior: KITA KALAU NAK SOKONG SESUATU NI, BIARLAH SEBAB FAHAM, BUKAN SEBAB SEMANGAT.

Yeaa...aku stuju sangat ngan kata2 tuh. Kalau takat semangat, boleh jadi putus asa dan kecewa. Contohnye, kawan2 aku dulu sokong Arsenal. Pastu, Arsenal main ntah pape, mule la sokong Chelsea. Haha...macam lalang plak. Hakikatnye, dua2 same je :P. Bukan takat bola je. Ape2 pun yang kita lakukan dalam dunia ni, termasuklah politik skali. Biarlah kita sokong sesuatu kerana faham, bukan sebab semangat, apetah lagi ikut2 orang lain. Sebabnye, kalau benda tu jatuh, atau kalah, atau kurang berjaya...orang yang faham akan tenang menerimanya. Manakala orang yang sokong atas dasar semangat akan kecewa tahap dewa. Sama2 fikirkan....

p/s: semangat nak exam...heee~

1 play the melodies:

Adibah Yunus said...

btol2..mcm mse n9 lwn klantan ritu..sebab an smgt punye psl..byk r krosakan b'lku kt stadium 2..ish3..trok..tp mse n9 b'arak bwa piala 2 xd r trok mcm ko gmbr an kt ats 2..hihi..study bi smgt taw!!

16 November 2009 at 04:53
Related Posts with Thumbnails