Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Study + genius = ?

Thursday 19 November 2009

Hatiku berdegup kencang tatkala melihat reaksi pada wajah Dr. Syaheera. Perasaan tak tentu arah, kurang selesa dan tak senang duduk menguasai diri. Skrin monitor yang memaparkan soalan2 Anatomy ku biarkan begitu saja. Tak tergerak pun hati ini untuk cuba menjawabnya. Masih berbaki separuh lagi soalan yang belum ku jawab.

Mataku lebih tertumpu kepada 2 makhluk Allah. Setiap gerakan bibir dan reaksi pada wajah Dr. Syaheera ku perhati dalam2. Begitu juga Munzir yang sudah siap sedia untuk meninggalkan bilik komputer. Aku seakan-akan tidak percaya. Munzir dah siap?? Tak boleh bla betul!! Dia lah antara orang yang paling last masuk makmal tu. Camne dia boleh jadi yang 1st keluar dari situ? Bertalu2 pertanyaan menghujani otak yang semakin dihimpit kekeliruan tatkala cuba menjawab soalan Anatomy yang sememangnya sangat direct itu. Huh.

Setelah sekian lama memerhati, aku kembali ke alam nyata, berperang dengan diri bagi menjawab soalan2 tersebut. Terasa hampir gugur jantung ini apabila memikirkan betapa senangnya soalan yang diberikan - kalau aku habis baca & ingat semua! Tapi takziah pada diri, kerana tidak memaksa kemampuan yang diberikan oleh Allah untuk digunakan secara maksimum.

Agak lama juga aku termenung menatap skrin komputer yang seakan-akan blank sedangkan ia dipenuhi soalan yang belum terjawab. Dinie dan Aida di sebelahku sudah berkali-kali recheck jawapan masing2. Huzaifah pula sudah bangkit dari kerusi, sambil menjawab pertanyaan Dr. Syaheera: "Not good..." kata Huzaifah sambil tersengih bercampur cemas. Mendengar kata-katanya aku menjadi semakin tak tentu arah. Urghhh....camne la result aku ek??





Tamat saja kelas Biochemistry semalam dan setelah selesai solat maghrib, seperti biasa ada saja isu yang menjadi topik perbualan aku dan Sakinah sambil menunggu tremco yang tak nampak2 bayangnya. Kali ini topik perbualan kami hanya tertumpu kepada 1 isu sahaja iaitu MUNZIR. Bukannya kami mengumpat itu dan ini....cuma tak dapat lagi nak diselindungkan betapa kagumnya aku dengan kemampuan jejaka yang setahun lebih muda dari aku tu.

Persoalan yang timbul: Adakah dia genius???

Monolog dalaman yang sentiasa bermain dalam hati kami akhirnya terzahir semasa perbualan tersebut berlaku. Hal ini tidak lain dan tidak bukan...hanyalah disebabkan markah yang diperolehi oleh Munzir time exam Anatomy tadi ialah....29/30!! Dan dia menyelesaikan semua soalan tersebut dalam masa kurang dari 8 minit. Huh??

Mengucap, bertahlil, bertakbir, bertahmid panjang aku ketika mendengar kata2 Sakinah. Namun aku tidak surprised sebab awal2 lagi aku dah surprised melihat wajah Dr. Syaheera tengah hari tu. Bukan senang nak tengok muka seorang doktor menzahirkan reaksi IMPRESSED pada seorang pelajar Malaysia. Aku bangge ngan ko Mun! (Walaupun bukan aku yang dapat...tapi still bangge ade gak wakil Malaysia, N9 & ex-SHAMS....hehe)

GENIUS-

Itu saja kesimpulan yang dapat kami buat untuk hamba Allah yang bijak itu. Dengan gayanya yang bersahaja semenjak dari bangku sekolah lagi dan tiada pernah seorang pun rakannya sibuk memperkatakan tentang 'Munzir study giler2...', ape lagi konklusinye kalau bukan genius. Betul x?? Hihi...tiada keraguan lagi.

Bercerita tentang kelebihan orang lain kadang kala membuatkan kita terasa kekurangan pada diri. Namun semalam, alhamdulillah....kami sama2 sedar dan mensyukuri nikmat2 yang dikurniakan oleh Allah. Cukup sifat, hidung x tersumbat, mata x juling, otak balance, masih ada Iman dan Islam....ALHAMDULILLAAH~

p/s: Mesir kalah kelayakan piala dunia against Algeria. Hari2 esok bakal dihiasi ketenangan + xperlu susah2 beli hon! :P

1 play the melodies:

dealova said...

series mun ni jadi topic hangat.
x kat facebook, blog, shotout ym.
kalo dye tau org duk puji dye, mak hai kembang semangkuk. ceyt bahaha

dye mmg genius.admit it.
peh.jeles gile aku, nk pjam otak dye jap

20 November 2009 at 06:33
Related Posts with Thumbnails