Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

The Red Love

Tuesday 10 May 2011

Amaran: Jika anda tidak suka warna merah, atau tidak suka bola sepak, atau tidak suka Liverpool, sila tekan butang pangkah warna merah di bahagian atas, paling kanan ye. 




Love is sometimes very subjective. Or maybe all the time subjective. Try asking 10 people what love means, and you'll get 10 different answers. Why? Because it's too unique to be explained. Okay. Enough with the definition. (apakah?)

No, I'm not going to talk about 'love' today. Dah la lama tak update blog. Tiba-tiba nak cakap pasal cinta? Gila. Memang buang tebiat Sarah ni. Barangkali aku sedang membuang tebiat. Baru tadi ada sorang kawan tegur "Sarah ni apesal ntah. Nampak lain. Ceria semacam je hari ni," kata beliau. Aku sengih. Adakah selama ini aku bermuram, berduka? Haha.

Antara penyebab keceriaan adalah video di atas. Nak panjat gunung jerit 'Aaaaa!!!!' kuat-kuat. Sesuatu yang sangat aku nanti-nantikan. Bagai menunggu kucing bertanduk. Sekarang dah nampak sikit-sikit tanduk dia. Bagai menunggu bulan jatuh ke riba, sekarang lukis gambar bulan, letak atas riba. Senang cerita, like a dream come true. Ewah.

Agak lewat filem ni keluar. Kisah tahun 2005, sekarang dah 2011. Apakah motif disebaliknya? Barangkali nak menaikkan semula semangat kipas-kipas susah mati yang masih setia setelah bertahun-tahun sabar dengan drama yang penuh dengan babak duka. Atau barangkali ada mesej penting yang ingin disampaikan kepada seluruh dunia. The Reds bakal kembali menguasai dunia bola sepak? Mana tahu. HARAP-HARAP SANGAT MACAM TU LAH. 

Memang 250505 tu sangat bersejarah tarikhnya. Dah la nombor pun lawa. Kenangan malam 250505: Aku menonton Champions League Final bersama ayah. Aku tidur awal, kemudian bangun malam untuk study subjek Science, sebab keesokan harinya ada exam penting. Tapi pada masa yang sama, ada perlawanan besar berlangsung secara LIVE di TV. Argh! Memandangkan masa tu baru Form 3, tak berapa faham aulawiyat, maka aku mendahulukan menonton aksi pasukan kegemaran.

Semua peminat bola tahu apa yang berlaku semasa perlawanan malam itu. First half yang disaster gila! Sejurus selepas wisel first half dibunyikan, aku masih belum berganjak dari kaca TV. Macam tak percaya. Tak ada perasaan. Ayah beredar untuk solat malam. Aku melangkah longlai ke dalam bilik. Buku Science tersusun rapi atas meja. Aku merenung katil. Nampak empuk. Ku renung buku. Nampak menarik. Last2 aku pergi ambil wudhu' dan solat. Selesai solat, aku mendisiplinkan diri membaca buku Science. Esok ada exam. Sila beri perhatian, Sarah.

Second half bermula. Ayah ketuk pintu bilik. "Ngah, dah start". Aku jawab, nak baca buku. Dalam hati sedikit luka. Rasa tak mampu nak tengok second half. Terbayang wajah Gerrard, wajah Alonso. (Ye, dulu agak tak matang, agak sangat fanatik. sila maafkan saya. haha) Punya fanatik sampai fikir apa agaknya perasaan players Liverpool masa rehat 1st half tu? Haha.

Beberapa ketika kemudian, tengah-tengah syok baca buku, dengar ayah jerit dari ruang tamu. "Gol!". Argh. Sape yang gol? Telan air liur. Ni mesti bukan Liverpool yang gol. Ayah bukan suka Liverpool pun. sobs. Aku teruskan membaca. "Ngah....oh ngah," dengar suara ayah dari jauh. Aku bergegas ke ruang tamu. Sampai ke telinga aku tersenyum. Scoreboard menunjukkan 3-1. Gembira bukan kepalang. Baru score satu. Aku masuk bilik, teruskan ulangkaji. Kemudian gol kedua, kemudian gol ketiga, penyamaan. Perasaan time tu memang tak dapat nak digambarkan! Belum menang lagi. Baru seri je. Akhirnya aku meninggalkan buku dan melekat di hadapan TV.

Dia punya doa dalam hati time tu, perghhh memang hebat wa cakap lu! Siap doa 'Ya Allah...bagi lah Liverpool menang'. Punya la bersungguh-sungguh doa dalam hati. Nak doa kuat-kuat takut ayah dengar. Kantoi nanti. Paling best masa penalti. Time Dudek tepis bola penalti Andriy Shevchenko tuh, rasa macam 'Arghh! MENANG!!!!!!' Tanpa sedar, aku melompat sambil menumbuk ke udara. Ayah tercengang seketika. Tak sangka aku begitu fanatik barangkali. Bestnyeeeee. Bestttt sangat malam tu. 'The Miracle of Istanbul'

Semenjak hari itu, aku terus menjadi penyokong Liverpool dalam suka, dalam duka. Amboi. Tak boleh blah. Sebelum datang Mesir memang setiap kali ada peluang, aku akan menonton setiap perlawanan The Reds. Kat rumah ada Astro. Ayah & Aiman pun tengok bola. Join je la. Ape lagi.

Tapi sejak berada di Mesir, memandangkan tiada TV, Astro, ayah dan Aiman, maka aku jarang-jarang ambil tahu update tentang dunia bola sepak. Eloklah tu. Bersederhana sikit. (hek eleh)

Harap-harap dapat tonton filem di atas nanti. The atmosphere! Ahhh....sangat best. All the things I love:
-Liverpool
-red colour
-Istanbul, Turkey
-May (month)
-number 5 (month, year, the 5th trophy)

PERFECT!


1 play the melodies:

Dzuu Haniin said...

sejurus selepas aku baca penyataan di atas,terus aku komen dan pangkah.

mengikut arahan yang ditetapkan

11 May 2011 at 05:19
Related Posts with Thumbnails