Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Untung dan ruginya Islam....

Thursday 31 May 2012

Tajuk entri ini sangat tak catchy. Kalau kita nak buat ia sebagai tajuk depan majalah, mesti ramai yang tengok saja, tak beli.

Cewah. Mentang-mentang baru pulang dari meeting editor. Haaa...nak tau majalah apa? Majalah 'Ayuh!'. kuang3....just kidding. I know...I know... not funny. So don't even think of smiling.

Tajuknya yang sebenar; 'Untung dan Ruginya Islam Melalui Penulisan'. Hah! Baru lengkap.

Itu sebenarnya tajuk tazkirah yang diberikan oleh junior masa meeting tadi. Hebat. Saya cukup kagum dengan junior yang boleh menyampaikan sesuatu dengan baik (do I have to say this many times?). Melalui tazkirahnya kita tahu dia jenis yang suka ambil tahu, banyak membaca dan berfikir. Bagus. Belia macam inilah yang kita mahu lahirkan di Malaysia. Bukan belia yang jenis menghabiskan duit ibu bapa di KLCC kemudian balik rumah  upload gambar di Facebook, atau belia yang menelan segala yang disuapkan oleh televisyen. Ok, sudah.

Alkisahnya Abdullah (bukan nama sebenar), si pentazkirah menceritakan bagaimana bidang penulisan ini boleh mendatangkan keuntungan, juga kerugian kepada Islam. Saya tak berapa pandai nak olah semula apa yang beliau cakap, nanti lain pula maksud yang sampai. heh.

Tapi pointnya mudah. Write something good & beneficial for the future generation to read. Salah faham tentang agama, salah tafsir hukum, salah itu dan salah ini kebanyakannya datang dari penulisan yang salah. Dah habis tu mana yang betulnya?? Tugas kitalah untuk menulis yang betul, yang benar belaka!

'Everybody talks about the lost Baitul Hikmah, but nobody attempt to rebuild it'.

Masa meeting tadi juga aku didedahkan dengan kerja-kerja seorang editor. Cara penulisan yang betul, struktur ayat dan sebagainya. Ada junior sebut "Ayat blog dengan ayat majalah ni lain,". Rasa macam tersentak sikit masa tu. Haha. Tiba-tiba dalam hati berharap tak ada siapa pun dalam meeting tu yang pernah baca blog saya  -_____-".

Ya, sudah faham. Walau macam mana nak menarik minat orang sekalipun, etika penulisan tetap kena jaga! Perlu profesional. Tiada istilah 'kewl' atau 'o-som' yang harus wujud dalam majalah. Eh....dalam blog pun saya tak tulis begitu. lol. Alaaaa....senang cerita, jagalah bahasa kita sebaik-baiknya. Bukannya kaya-raya sangat, so jagalah apa yang ada. Pointnya begitulah.

Saya paling suka apabila tiba part untuk membahaskan isi kandungan majalah. Seperti biasa, saya menjadi seorang pemerhati yang setia (padahal tak ada idea nak cakap apa >__< ). Dengan penuh sabar saya menanti hujah-hujah bernas dari Kak Hani, Kak KB, Abdullah, Ali, Abu dan Siti. Seronok la bila meeting dengan orang-orang hebat yang banyak ilmu dan banyak membaca ni. Rasa terisi.

Macam mana saya nak jadi hebat macam Kak Hani? Selalu bertanyakan pada diri sendiri soalan yang sama setiap kali bertemu dengan Kak Hani. Kak Hani, kalau awak baca entri ni, ketahuilah, saya sangat mengagumi ilmu yang ada pada awak! Bila saya lihat dia, saya rasa bersemangat. Dia tak pernah kekeringan idea-idea hebat. Sentiasa ada je buah fikiran dia dalam mana-mana meeting yang dia hadiri. Berani memberi pendapat. Ayat dan idea tersusun. Pemikiran cukup matang. (dah jadi entri khas untuk Kak Hani pulak.haha)

Paling tak boleh blah bila Kak Hani nampak saya lalu menjerit "Sarah, awak nampak kurus!".

Haha. Nampak? I lost 6kgs! Saya memberitahu dengan jujur.

Teringat suatu ketika dulu, Kak Hani mesej saya kat hp "Sarah...awak ni diam-diam ubi gemuk,". Mula-mula rasa macam insulted, tapi beberapa saat lepas tu, terus gelak guling-guling. Pandai Kak Hani buat lawak! Haha =)).

Oh ya. Kak Hani sebaya saya. Saja panggil 'kak' =p.

Berbalik kepada kisah sebenar. Semasa part nak pilih kolum apa yang kita nak handle, berlaku pergelutan (ayat tak boleh blah. kalau Abdullah baca mesti kena edit!) antara saya dan seorang junior. Ape la Sarah. Dengan junior pun nak berebut. haishhh. Tapi nak buat macam mana. Kita mesti perjuangkan apa yang kita mahu! Hehe. Dan akhirnya kolum tersebut diberikan kepada saya. Toche, toche.

In a nutshell, nak bikin majalah bukanlah sesuatu yang cikai, bak kata siapa tadi saya tak ingat. Sebab majalah ni tempat untuk menyebarkan kefahaman, menyebarkan fikrah. Majalah itu medium untuk membentuk minda, mengubah pemikiran. Mahukan generasi yang berkualiti? Lihatlah bahan bacaan yang dibaca! Manggis? Tembikai? Durian belanda? Kasihan. Lagi kasihan kalau mak ayah jenis yang langgan Berita Harian setiap hari. Rosak! Rosak anak-anak muda. Ish...ish...ish...

Balik Malaysia summer ni saya ada misi. Menghapuskan segala kesan keberadaan bahan bacaan sia-sia di rumah. Bukannya rakyat Malaysia tak rajin membaca. Cuma, rajin tersalah pilih bahan bacaan. Cukup sadis.

Sudah lah. Yang baca blog ini pun bukannya golongan yang baca bahan sia-sia. Kalau ada pun, mungkin tak terkesan dengan penulisan tak seberapa yang agak merepek ini. Tapi itulah. Kita berhak memilih apa yang kita mahu baca. Kita juga berhak memilih apa yang kita mahu percaya. Cuma pesan saya, buatlah pilihan yang menguntungkan kita sebab kita hidup tak lama =).



Impian yang kami mahu kongsikan dengan dunia;
Kami mahu Islam menguasai dunia!



p/s: pagi-pagi lagi semangat ajak SS pegi makan roti canai kat ARMA. Sejam lebih kot tunggu kedai roti canai tak buka-buka. Tapi makan tak habis pun -______-". You are so pathetic, Sarah. How am I supposed to gain energy? arghhhh....


pps: tak sangka ramai recognize muka saya masa darjah satu >__<

3 play the melodies:

yui said...

betul..dalam blog nak tulis merepek xkisah..bahkan best kot tulis merepek2 tu..snang nak sampaikan maksud..

majalah.. well range of readers lagi luas..so kena lah universal skit =p

31 May 2012 at 19:47
Sarah Mustaza said...

Nampaknya kita dah jumpa seorang penulis berbakat dari ASU: Hikaru Yui!
*clap3.
Gerenti kena taqdim jadi penulis lepas ni =p

1 June 2012 at 04:20
Muhd Iqbal Samsudin said...

abg yui kita ni memang seorang penulis yang hebat lagi berbakat, penuh lemak berkrim. Sesuai untuk ditaqdim :)

#Abg yui, sila belanja saya lepas ni :p

6 June 2012 at 07:35
Related Posts with Thumbnails