Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

In a relationship (till the end)

Sunday 24 June 2012

WHAT???

Orang ramai dah buat pengumuman, kau pun sibuk-sibuk jugak nak buat? *sengih2*

Lulz. No no no. Saje bagi tajuk bajet hot. (oh by the way, Mesir memang hot sekarang! politically and the weather, of course. arghhh cepat la balik!)

Last night I was asked by a friend:

"Sarah, macam mana kamu buat persediaan.....?" (let the question remains unspecific)

Soalan dia tak la panjang pun. It's not a case of myocardial infarction or hypertensive encephalopathy (penangan baru lepas baca CVS Pharma >__< ), dan dihujung soalan tu tak ada pun tulis berapa markah.

Persediaan yang dimaksudkan di sini, boleh jadi apa-apa sahaja (although sahabat yang bertanya itu menspesifikkannya kepada satu aspek sahaja). 

Lama saya fikir nak jawab apa. Selak-selak buku Pharma, tak jumpa jawapan. *bajet*

Jawapannya mudah.

Jawapannya kita biasa dengar, dan kita biasa sebut.

Tapi...biasa tak kita istiqamah lakukan?

Haaa...persoalan itu yang membuat saya berfikir panjang sebelum menjawab pertanyaan sahabat itu.

Rasa macam...ishhh...layak ke nak jawab macam ni? Sedang saya pun kadang-kala terleka dari melaksanakannya.

*Tarik nafas dalam-dalam*

"Walau macam mana pun persediaan kita, hubungan dengan Allah tu la yang paling aula," saya jawab ringkas.

Tapi dalam otak berfikir panjang.

Allah...halusnya cara Kau mentarbiyah diri ini! 

Hanya melalui soalan ringkas dari sahabat itu, membuat saya bermuhasabah panjang malam tadi.
Tersentak.
Terdiam.

Subhanallah...

Pertolongan Allah datang dari arah yang tidak disangka-sangka.

Mungkin dah lama sangat saya lagha, melebihkan dunia, meletakkan dunia di hati. Maka Allah mahu saya beringat-ingat.

Astaghfirullah...

Musim exam ni memang banyak sangat peringatan yang Allah bagi. Allah tunjuk tanda kekuasaannya kepada kita. Betul kan? Bukan musim exam saja. Setiap saat dalam hidup kita pun.

Contoh, masa exam oral Pathology hari tu, saya sendiri sangat bingung dengan perkara yang berlaku. Bukannya tak baca buku. Baca, walaupun dengan keadaan fikiran sesak dengan memori written exam yang zzzz (tak tahu nak cakap apa). Sebaik sahaja melangkah masuk ke bilik doktor untuk ditanya soalan oral, terus hilang segala benda yang dibaca. Banyak kali saya selawat dan istighfar. Sampai doktor naik pelik. Kau ni dah kenapa? (agaknya macam tu la doktor fikir).

Balik dari exam muhasabah diri. Ya Allah....ape kena dengan saya ni....

La haula wa la quwwata illa billahil'aliyyil 'aziiim...

Masa exam oral Microbiology, lain pula ceritanya. Pulang dari exam written, memang tak tahu nak buat apa. Baring atas katil sambil renung siling yang tiada apa-apa. Apa yang direnung pun tak pasti (lulz). Keesokan harinya, tak study pun Microb, terus buka buku Pharma (sape suruh exam oral tangguh sehari!). Keesokan harinya, exam oral Microb. Tak pasti apa yang dibaca pagi tu. Memang baca semata-mata benda yang kawan-kawan tahun lepas kata masuk soalan tu -________-". Tapi oral ni mana boleh nak jangka macam tu.

Ditakdirkan Tuhan, saya jadi orang pertama yang kena masuk bilik doktor. Ya, orang pertama! Can you imagine?? Sepatutnya nombor giliran saya yang hujung-hujung, tapi tiba-tiba ada makcik tarik masuk bilik doktor. Saya berhadapan dengan seorang doktor lelaki yang saya tak pernah lihat. Garang pula tu! *gulp*

"Can you tell me what are the sexually transmitted diseases?" doktor tersebut memulakan soalan.

Dalam hati saya...ha??? Biar betik ini soalannya. Ahh...diam2. Jawab je. Maka saya pun menyenaraikan beberapa penyakit STD. Dan saya terlupa nak sebut satu penyakit yang penting, iaitu 'Syphilis'!

"There's a disease caused by Trepanema Pallidum..." doktor memberi hint.

"Oh...syphilis," saya menjawab seperti seorang sengal. (macam mana boleh lupa nak sebut??)

Tiba-tiba doktor hentak meja. "Very good!!!". Oh mak kau...tekezut beruk den!

Doktor tanya lagi "Gonorrhea caused by what?"

Saya teragak-agak nak jawab. Betul ke ni soalan doktor? Atau adakah suatu mimpi? lulz. Sempat lak fikir macam tu. Sebab orang sibuk hafal pathogenesis, lab diagnosis, bla bla bla....

"Neisseria Gonorrhea," saya jawab.

Doktor tanya lagi "Neisseria Gonorrhea gram positive ke negative?".

"Negative,"

Doktor kata "Now you can go,". Doktor beralih pula kepada pelajar Nigeria di hadapanku.

Ha?? Saya tak berganjak dari tempat duduk. Takkan dah habis?

Doktor dah selesai tanya Nigerian tu, doktor tengok saya tak blah lagi.

"Okay, one more question. Dalam hypersensitivity type I, ape immunoglobulin yang terlibat?" doktor tanya.

"IgE,".

"Very good! Now both of you can go!" kata doktor dengan lantang.

Namun kami masih terpinga-pinga. Takkan dah habis? Saya pandang Nigerian tu, dia pun pandang saya. Penuh tanda tanya. Dah selesai ke?

Doktor pandang kami berdua dengan hairan. Sambil menulis markah di kertas.

"Now see, I give you both 20 marks. Now you can go!" kata beliau dengan lantang.

Haa?? Lagi la kami ternganga. Tetibe dapat full marks. Ya Allah...betul ke ni? 3 soalan je! Surface gila pulak tu!

Alhamdulillah...

Saya keluar dari bilik doktor macam orang baru kena culik dengan alien (ceh...macam la pernah kena culik!).

Balik tu muhasabah diri. Ya Allah....semuanya atas bantuan Allah! Semuanya Allah yang aturkan.

La haula wa la quwwata illa billahil'aliyyil 'aziiim

Ya! Semuanya Allah yang tentukan. Sehebat mana pun kita merancang, sekuat mana pun kita usaha, semuanya berlaku atas izin Allah! It doesn't matter who you are. Yes, setiap saat hidup kita Allah yang pegang. Jangan cuba nak sombong dengan Allah.

Maka dengan itu, yang paling perlu diutamakan ialah hubungan dengan Allah. In any aspect of life, semuanya atas izin Allah. Dia yang mengaturkan semuanya, maka hanya kepada Dia kita bergantung.

Dan sungguh, setiap sesuatu yang diizinkan terjadi kepada kita, itulah yang terbaik untuk kita.

I ask myself: how's my relationship with Allah?



turun naik hidup ini, semuanya dengan izin Allah =)






Thank You Allah, atas nikmat besar Kau berikan kepada kami, menjadi hambaMu.

0 play the melodies:

Related Posts with Thumbnails