Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Subjek rumah dan tangga

Wednesday 13 June 2012

As we grow older, we need to know things that during childhood, we never bother to know about. Or maybe it's my fault to never bother about them. *sigh*

Like what?

#1
Saya: Bu, kalau majlis tunang tu kena buat ape?
Ibu: Sarung cincin la sayang.
Saya: Ooo bukan makan-makan je ek?
-________-"


#2
Saya: Tunang pun kena bagi hantaran ke?
Ibu: Ya Allah....anak dara ni. Iye la. Sebagai hadiah kan.
Saya: Ooo. Berapa dulang?
Ibu: Ikut la. Kalau lelaki bagi 7, perempuan bagi 9. Nombor ganjil.
Saya: Hantaran tunang nak kena bagi ape? Nanti kawin kan ade hantaran jugak.
Ibu: Biasanya tunang ni orang bagi makanan. Kek, buah.
Saya: Ooo boleh la bagi kuih raya kan? Heh....
Ibu: Bertuah betul! Nanti bagi rendang, lemang, ketupat sekali.


#3
Nak bagi sirih junjung? Zaman sekarang mana ada orang makan sirih dah. Nenek je makan.
Betul juga -____-"
Tukar sirih junjung dengan oreo.


#4
Nak kahwin tahun bila?
Botak rambut fikir. lulz


#5
Sebelum kahwin beli lah rumah. Senang nanti.
Lokasi itu misteri.


#6
Nanti dah kerja, dua-dua busy, anak-anak macam mana?
Itu pun tumbuh uban nak fikir.
Ibu ayah kata nak jaga cucu.
Tapi...


#7
Sebelum kahwin mantapkan ilmu & persediaan diri.
Sila praktis, belajar menjahit baju!
Zaman sekolah jahit lencana sekolah je -____-"


#8
Nak belajar ilmu tentang perhubungan, tentang perkahwinan, tentang rumah tangga, tuntut daripada yang dah berumah tangga.
Jangan tanyakan pada yang masih belum membina Beit Muslim.
Nanti jadi "Aku rasa ko patut buat camni kot...". Haaa rasa-rasa itu bahaya!
Mintalah nasihat daripada yang sepatutnya.
Logik.


#9
Kita merancang, mengharapkan perancangan kita dalam perancangan Allah.
Apa pun, doa yang terbaik =).


#10
Akhawat, sebelum kahwin, sila belajar bersolek.
Nanti kena bersolek untuk suami!
To know that I'm not really into this make-up thing is really depressing -_____-"










2 play the melodies:

yui said...

the fine feeling when reading this entry..hahah

13 June 2012 at 19:38
KS said...

Hoho menariknya post ni... lama x melawat

Banyaknya persoalan dia... tp btul gak, camne ek klu isteri tu sama2 kerja (aku mcm high possibility je jd camni haha) lalala klu dia sibuk tgk org kot, aku xkisah kot (harap2nya lah :P ) tp psl jaga anak2 tu mmg mgnkonfiuskan

Mak ayah, mgkin ckp boleh jaga, tp mcm x best aje haha xnk la susahkan diaorg, mungkin bg kt kwn2 atau sedara yg x kerja kot (nnti jd mcm aku haha ad dua mak) xpun cari pengasuh aje hoho konfius2

11 July 2012 at 01:47
Related Posts with Thumbnails