Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Misi Mentibang

Thursday 31 December 2009

Mentibang tu ape? Pertanyaan typical orang sekeliling setiap kali aku mention "Rase nak gi mentibang la...". Berdasarkan statement tadi, agak2nye la kan....ape maksud mentibang? Adakah menjala ikan? Menaiki kapal terbang? Membaca buku?? Yaa...jawapan tu semuanya salah. Takrifan yang paling tepat adalah: berjalan2 atau merayau2. Perkataan comel itu diwarisi secara turun-temurun dari family belah ibu. Macam mana aku boleh terjebak dalam gejala mentibang ni? Semuanya disebabkan makcik2ku yang sungguh sporting lagi happening yang selalu menjadi teman mentibangku semasa di Malaysia dahulu. Sejak mereka remaja sehinggalah dah berumah tangga, hobi mentibang masih mengalir dalam salur darah dan saraf. Aku juga tidak terkecuali.



-Andak and her baby Ziyaad-

Merata tempat telah ku jelajahi bersama 2 orang mak cikku yang paling muda: atam dan andak. Mana taknye, mereka tinggal di Kuala Lumpur, tengah2 kota raya tu. So sebut je mana nak pegi, start enjin kereta dan vrrrroooommm!! Off we go! Yeah...semudah itu. Nasib baik mereka sporting tahap kentang, maka sangat kamceng lah kami memandangkan masing2nya kaki jalan a.k.a kaki mentibang. Midvalley Megamall, One Utama, Sunway Pyramid, Subang Parade, KLCC, The Gardens, segala gigantic shopping complex telah ku explore bersama mereka. Tak kurang juga tempat barang2 murah + happening macam Uptown dan Danau Kota.



-Atam and anak andak Ziyaad-

Kini aku berada di Mesir, menjalani hidup sebagai seorang musafir yang masih tidak lekang dari hobi lamanya: mentibang. Tiada lagi andak atau atam sebagai teman mentibang. Kalau nak mentibang dengan mereka, kena tunggu cuti musim panas la nampaknya. Itu pun kalau ada rezeki balik Malaysia, huhu. Apabila berada di sini, memandangkan tiada sifu yang akan biasanya mempelawa untuk membawaku mentibang, ditambah pula dengan budaya masyarakat Melayu Mesir yang melihat mentibang itu sebagai suatu aktiviti yang aneh (bagaikan ia budaya dari planet lain...T_T), maka aku jarang sekali dapat mentibang di sini. Jarang di sini bermaksud...not every weekend, of course. Huwaaa....rindunye kat atam ngan andak!!

Namun hari ini, aku telah membuat keputusan awal2 lagi untuk menjalankan Misi Mentibang. Memandangkan hari Khamis adalah hari cuti kami, so nobody should say anything about my decision...huhu. Biasanya Sakinah menjadi teman setia aku tiap kali mentibang (dia pun dah terpengaruh kot, huhu), tapi hari ni aku decide nak mentibang sorang2. Kenapa? Sebab gado ngan Kak Sakinah T_T. Ish3....apesal gado2 nih?? Saje2 je...kitorang tak penah gado, so saje nak test camne rasenye bile gado (oh...giler hape...). Haa...maka nak tak nak, aku kenalah mentibang sorang2.

Rasanya ok gak mentibang sorang2. At least aku tak susahkan sape2 dengan perangaiku yang sentiasa nak 'cepat dan pantas' ni. Yaa...itulah aku. Kalau tujuan anda keluar untuk window shopping benda2 yang anda tak pasti apakah ia....maka janganlah ajak saya, kerana saya bisa meninggalkan anda seorang diri sambil saya menuju ke arah kedai yang telah ditetapkan matlamatnya sejak semalam lagi. To me, it's much time-saving. Hehe...ade je yang bengang ngan perangaiku yang difikirkan pelik ni. Tapi tak peduli pun, asalkan jimat masa dan tenaga dan duit. Kadang2 kesian gak kat Sakinah. Dia banyak lagi barang nak tengok, aku dah meluru ke kaunter pembayaran, siap keluarkan duit pecah, haha.

Tapi hari ni aku jalan sorang2, menuju ke kawasan 'Abbas 'Aqqad a.k.a The Shopaholic Street. Bukannya nak shop till I drop di situ, cuma destinasiku hanya 3: HSBC Bank, Mo'men dan Mercato. Kenape pegi Mo'men? Sebab teringin sangat nak makan Burrito sedap giler yang dah lame tak makan. Maka dengan langkah yang laju, aku masuk ke Mo'men. Burrito spicy satu!




Whoaa...harga Burrito dah naik maaa. Dulu 1o genih je. Tadi kena bayar 11 genih lebih. Dalam hati kata: saiz Burrito makan besar kot. Tak pun makin sedap...nyam2. Teringat kenangan makan ais krim bersama2 Sakinah tiap kali gi Mo'men. Uwaaa...sebak2 T_T. Dah2 tak perlu ingat yang telah berlalu. Beberapa ketika kemudian, Burrito Spicy pun siap!



Heh...makin kecik pulak saiz Burrito nih! Hadehh...ni sume la ni. Makan je la. Tapi rasanya tetap no. 1! Maksud aku...among fast food yang ade kat sini la, huhu. Rasanya tak sampai setengah jam aku berjaya menghabiskan Burrito sedap tu memandangkan saiznya yang dah semakin mengecut. Kalau tak dekat nak 45 minit kot, sebab speed aku makan adalah tahap siput paling pemalas sekali, berbanding ahli keluarga yang lain, haha. Teringat kenangan sering kali dirungut oleh ayah kerana makan slow sangat, seolah2 menghayati setiap inci ingredient dalam makanan tuh. Hihi...maaf sume.

Selesai saja makan, aku keluar dari Mo'men dan terus melangkah ke destinasi terakhir: Mercato. Aku melangah dengan muka bahagia tanpa mengendahkan Arab di sekeliling. Cuaca pun redup je tadi, bagaikan meraikan aku yang dah teringin sangat nak mentibang (huh?? what the....). Sambil2 melangkah dengan reaksi muka yang control poyo...erm...aku bukannya sengaja buat muka poyo a.k.a macho macam tu, tapi untuk keselamatan. Haa?? Mesti tak paham kan? Haha...takpe2. Abaikan je. Sambil2 berjalan, aku pun menoleh2 ke arah deretan kedai ternama di kiri dan kanan. Mesti Aiman excited kalau dapat jalan2 kat sini, hehe...aku bermonolog sambil memerhati ke arah butik Adidas, Guy Laroche, Ted Lapidus, Nike, Lois dan seumpamanya. Sekadar merenung boleh la...nak masuk dan beli?? Kirim salam je.

Tengah2 asyik berjalan, terlihat satu kedai aksesori wanita. Tanpa berfikir panjang, aku terus masuk tanpa memberi salam dan terus menuju ke tempat cincin. Haa? Cari cincin?? Ape cer?? Eh2...jangan salah faham. Accessories kan girls' best friends. Aku pun tak terkecuali. Saje je nak jenguk2, cuci mata. Ada la jugak design yang menarik. Malangnya, saiz cincin semuanya untuk datin2 Arab yang kaya raya sahaja, a.k.a saiz XXXXXL. Fi sughaiyar?? Aku bertanya kepada brader kedai dengan muka mengharap. La'...katanya sambil menggelengkan kepala. Huh...maka aku pun meneruskan perjalanan menuju ke Mercato dengan harapan tidak terserempak dengan mana2 warganegara Malaysia. Kenapa?? Sebab mereka akan pandang aku atas bawah dengan reaksi yang sangat2 heran sebab aku jalan sorang2. Saya takde boyfriend, so salah ke jalan sorang2? (sengal...) Huwaaa...teringat kat Sakinah. Tu lah, gado lagi. Padan muke kena jalan sorang.

Aku pun meredah jalan yang teramat sangatlah sibuk dengan kenderaan dan orang Arab yang berpusu2 menuju ke hala tuju yang tidak diketahui. Sambil berlari2 bagaikan kanak2 riang, aku cross jalan yang saiznya 3 lane tapi dipenuhi dengan kenderaan yang membuat 6 lane, yang masing2nya dipandu bagaikan tengah dalam perlumbaan F1 peringkat final. Hebatkan Mesir ni?? Ponnn!! Ponnn!! Kat sini memang hobi pemandu bermain dengan hon. Jadi, silalah faham dan buat2 tak dengar je. Kelihatan beberapa orang Arab yang kehairanan melihat aku berlari macam kena kejar, huhu.

Maka lebih kurang pukul 2 petang, aku berjaya meloloskan diri ke dalam Mercato. Jap2...cakap pasal Mercato, tak semua orang familiar dengan nama ni. Mercato ni sebuah pasaraya ala2 Giant, Jusco....camtu la. Apa yang best tentang Mercato, kat sini ade pelbagai jenis barang. Means...macam2 jenama ada. Tak macam Markaz Ar-Rayah littaswiiq...jenama teh yang dijual di situ balik2 Isis, Arousa dan Ahmad Tea. No variation at all. So kalau nak rase kepelbagaian, datanglah Mercato (ceh...promote pulak, huhu).

Aku memulakan misi mencari barang2: kacang bersalut garlic, chocolate murah ala2 Snickers, air kotak mango. Kacang bersalut garlic tu Kak Nisa' si gadis Pahang yang introduce kat aku. Rasa sekali....sedap. Rasa dua kali...lagi sedap, hehe. Dah lama teringin nak makan garlic bread macam yang dijual kat Pizza Hut, cecah ngan mushroom soup. Pergh...sedap giler. Tapi sob2...tak penah jumpa kat sini. Kacang bersalut garlic pun boleh laa. Minggu ni jugak asyik teringin nak makan chocolate je. Memandangkan chocolate kegemaran ialah Snickers dan harganya bukanlah sepert boleh dibeli sedozen sekali gus, maka aku pun start la mencari chocolate yang rasanya ala2 Snickers, tapi harga jauh lebih murah. Jenama Rodrigo (gerenti takde kat Malaysia, hihi). Snickers satu LE 3.50. Rodrigo satu LE 0.99. Untung tak?? Bagi mereka2 yang kesesakan, boleh la beli coklat ni. Tadi aku telah berjaya menibai 3 kotak air mangga. Dah lama sungguh rasenya tak minum air favourite tu.

Sampai di kaunter pembayaran.....PENUH dengan troli yang penuh. Aduihh...takde kaunter ekspress ke?? Sambil menjenguk2 ke segenap ruang, aku ternampak kaunter ekspress berlabel: LESS THAN 10 ITEMS ONLY. Sepantas kilat aku mengira barang2 dalam bakul. Oh....ade 11. Tak boleh2. Maka aku pun menunggu dengan sabarnya orang depan tu menyelesaikan barang2nya yang sangat banyak. Sampai je turn aku...tiba2 brader kat kaunter tu suruh aku pergi kaunter ekspress sedangkan kat belakang aku takde orang pun. What's up ni brader? Apa salahnya kamu kira je barang aku nih?? Tapi itu cuma sekadar monolog dalaman dan aku tak berjaya pun tanya kat brader tu T_T. Suka hati kamu lah. Lupa pulak...kat sini tak wujud slogan: Customer first. Don't ever dream to have it.

Selesai semuanya, sepantas kilat aku menuju ke tempat menunggu tremco. Menanti kedatangan tremco Akhir Syaari' untuk membawaku pulang ke rumah. Kelihatan selautan manusia sedang menunggu tremco. Ya Allah...ade can ke aku nak dapat tremco nih? Aku beranikan diri menyelit2 di kalangan mereka yang ramai itu. Sebuah tremco datang dan dengan sekelip mata, tremco itu diserbu oleh mereka2 yang sangat excited. Maka berlakulah kejadian tolak menolak di hadapanku. Malang tidak berbau, walaupun aku tak melibatkan diri dalam kejadian tersebut, namun aku turut terkena impaknya. Ketika sedang syok tolak menolak, seorang ammu hampir2 tergolek dan disebabkan nak balancekan badan, dia undur ke belakang ala2 melompat dan kelepek! mendarat di kaki kananku. .................. Speechless sebentar di situ. Huhu...tak leh nak bayang rasa macam dah leper kaki ni. Aku meninjau kasut Clark yang baru dibasuh itu. Yeah...kepam dan perlu dibasuh semula. Tahniah sarah! Ammu tersebut tidak henti2 mintak maaf kat aku. Aku pun sengih la kat dia kata tak pe la ammu, bukan salah kamu pun. Tapi dia mintak maaf lagi dan seterusnya sampai la aku cabut lari dari situ...huhu. Dia tau kot camne aku rasa. Macam kena gilis ngan tayar kereta pacuan empat roda.

Setelah beberapa kurun menunggu, akhirnya aku berjaya meloloskan diri masuk ke dalam tremco keempat. Merasa agak bangga di situ, haha. On the way home, disebabkan kesesekan lalu lintas, aku curi2 masa tinjau2 pemandangan luar. Tiba2 ternampak kelibat Ayu dan Fatin, gadis2 Melaka baru keluar dari senuah kedai. Bukan main ceria lagi wajah masing2. Mesti best kedai tu sebab time nak keluar tu Fatin siap melompat lagi haha.

Setibanya di rumah, bagaikan ribut taufan, aku segera merebut peluang untuk mandi. Yeah....sangat best mandi petang2 lepas mentibang. Rasa bahagia bagaikan dah setahun tak mandi (oh...tak la macam tu sangat). Masuk2 je bilik, tiba2 Myra kata " Sarah, ade orang bagi tu. Atas meja...". Dalam keadaan terpinga2 aku menoleh ke arah meja pink di katilku. Ada sesuatu dia atasnya......



Wah!! Snickers! Jejaka mana pulak yang bagi nih? Aku ternampak kertas hijau bersama chocolate tersebut. Gulp. Mesti Sakinah yang bagi. Perlahan2 aku mendekatinya dan membaca note comel tersebut dengan perasaan yang undescribable, haha. Secara ringkasnya...pasni tak yah cari pasal lagi. Macam budak kecik je nak gado2. Tapi kami gado senyap je, tak main suara2...hihi. Tak best kan kalau gado ngan kawan rapat kita. Lebih2 lagi macam aku yang susah nak dapat kawan T_T. Bila dah ada kawan tu, hargailah betul2. Dialah orang yang berkongsi suka dan duka dengan kita (ooops...tiada masa sentimental di sini, haha). Rasa terharu sangat2 dapat coklat kegemaran dalam keadaan tengah mengidam, hehe. Thanks sooooo much kakak!! Tak tau nak bagi ape balik kat anti. Kek coklat?? Not in the mood of making one, haha. Kobar je la pemalas.

Kesimpulannya, misi mentibangku seorang diri hari ini berjaya dilaksanakan dengan jayanya tanpa berlaku sebarang 'tersasar bajet' dan sebagainya. Mentibang pada hari terakhir tahun 2009. Ahlan 2010!! But still....rindu la nak mentibang ngan atam ngan andak!! Datang la sini..... (^_~).

7 play the melodies:

SyAkuRagi said...

kalau ikut kamus perbendaharaan kata aku..mentibang tu sejenis binatang sebenarnye..

cth : mentibang laut hidup didalam laut.hehe

1 January 2010 at 00:15
cahayasakinah said...

sape suruh gaduh...kan dah kene tinggal...sob2.

1 January 2010 at 16:10
amien said...

nape nih..??gadoh2 pasal aku ke..??

dah2..baik2 cepat..!!

1 January 2010 at 16:48
Anonymous said...

heish~ kinah n sarah nih...nasib baik achik jauh kat j0rdan! kalo x..............^^

d0 take care guys~~

1 January 2010 at 18:51
Sarah Mustaza said...

Syakuragi: Yeah..aku pun penah dengar camtu. Kalau xsilap, org utara banyak guna perkataan tu.

Kakak yg bg Snickers: okeh2..pasni kite gi mentibang same2 ke Alex. Amacam?

Amien: oh...pleeeeease. sila jgn perasan. kami kan 'kembar'. haha.

Achik: kalau achik ade kat sini best gak. boleh gado skali 3. heh...xpenah dibuat orang

1 January 2010 at 21:14
dealova said...

a'ah la...
aku pun musykil..awat gaduh...
dah x ceria umah negeri smbilan pabila 2 org pasang dak medic ni gaduh.ngef3

3 January 2010 at 20:14
cahayasakinah said...

kitaorang penat plan bila la nak gaduh...

akhirnya gaduh jugak kan...

kuang3...

7 January 2010 at 16:43
Related Posts with Thumbnails