Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

It's My Way

Wednesday 21 April 2010


Tiba-tiba teringat kat sajak 'The Road Not Taken'. Time kena belajar dulu, masing-masing pun kurang ikhlas nak faham maksud tersiratnya. Kalau exam, memang hafal bulat-bulat apa yang ada dalam buku rujukan, huhu. (Aku lah tu...orang lain tak taulah macam mana) Tapi semakin jauh perjalanan hidup ini, semakin membuat aku perlu memahami maksudnya (bunyi macam nak mengayat je...). Memang benar, dalam hidup ini, kadang kala kita perlu, atau terpaksa membuat pilihan, dan tidak boleh memilih 2 perkara serentak.


 The Road Not Taken
 
TWO roads diverged in a yellow wood, 
And sorry I could not travel both 
And be one traveler, long I stood 
And looked down one as far as I could 
To where it bent in the undergrowth;         5
  
Then took the other, as just as fair, 
And having perhaps the better claim 
Because it was grassy and wanted wear; 
Though as for that, the passing there 
Had worn them really about the same,  10
  
And both that morning equally lay 
In leaves no step had trodden black. 
Oh, I marked the first for another day! 
Yet knowing how way leads on to way 
I doubted if I should ever come back.  15
  
I shall be telling this with a sigh 
Somewhere ages and ages hence: 
Two roads diverged in a wood, and I, 
I took the one less traveled by, 
And that has made all the difference.  20
 
Dalam hidup ini, bukan semua perkara kita perlu pilih atas sebab orang lain pun pilih yang itu. Ada masanya, kita perlu berfikir dalam-dalam, guna akal sejahtera kurniaan Allah untuk fikirkan pilihan mana yang terbaik. Atau lebih mudah lagi, jalan mana yang terbaik.

Contoh senang, kenderaan. Ahmad dan Dolah kedua-duanya nak pergi ke KL. Destinasi mereka sama, tetapi tidak bermaksud mereka juga akan memilih kenderaan yang sama untuk menuju destinasi. Mungkin Ahmad memilih untuk menaiki bas, atas alasan murah. Dolah pula menaiki teksi, atas sebab nak cepat. Dan sudah tentu apabila kedua-duanya menaiki kenderaan yang berbeza, mereka akan melalui jalan yang berbeza. Dan antara kedua-dua jalan tersebut, sudah tentu ada SATU yang terbaik.

Begitu juga kehidupan. Banyak perkara yang membutuhkan kita memilih antara dua. Kadang kala kita jadi keliru, kita ikut pilihan kawan. Kadang kala kita tak tahu, tak faham, maka kita pilih jalan yang kelihatan mudah. Kadang kala kita pilih jalan itu sebab mak abah suruh. Dan atas sebab itu, kita tidak cuba memahami nilai jalan yang satu lagi. Dan atas sebab itu juga, kita tidak faham mengapa ada orang yang nak pilih jalan yang susah, yang nampak macam semak-semak, yang tak ramai orang lalui.

Hakikatnya, jalan yang kita pilih itulah yang akan membawa kita ke destinasi. Namun, tak semua jalan akan membawa kita ke destinasi yang dikehendaki. Mungkin di tengah-tengah jalan kita sesat, atau mungkin kita baru menyedari, papan tanda di awal laluan tadi rupa-rupanya salah, dan kita melalui jalan yang salah. Yang terbaik adalah dengan mengkaji awal-awal, jalan manakah yang terbaik. Pilihan manakah yang terbaik untuk kita lalui. Rugi kan kalau kita pilih jalan yang salah?

(post ini utk sesiapa yg faham, utk sesiapa yg sedang menuju destinasi, dan tercari2 nak pilih jalan yg mana)



0 play the melodies:

Related Posts with Thumbnails