Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Gara-gara MSG

Tuesday 6 July 2010

-Bu, sakit kepala & sakit2 badan la. Pukul 10 kang nak pegi exam. Doakan angah ye.-

Lebih kurang macam tu la bunyi mesej yang ku hantar kepada ibu tepat jam 8.24 pagi tadi, waktu Mesir. Selesai solat Subuh, aku terus merehatkan diri a.k.a tidur memandangkan kepala mengalami kesakitan yang tak terperi. Exam akan bermula pada jam 10 pagi. Namun aku masih mamai, kepala masih sakit dan suhu badan mula menunjukkan tanda-tanda nak naik. Seketika terfikir...betul ke aku nak exam pagi ni? Haha.

Tak sampai 2 minit selepas mesej tersebut dihantar, ibu call. Ibu memang risau kalau anak-anaknya sakit. Tambah-tambah lagi nak exam. FINAL exam.

"Assalamualaikum angah. Sakit kepala lagi ke sayang?" ibu bertanya dengan nada risau.

"Wa'alaikumsalam. Ermm...ha ah. Sakit jugak la. Bu, doakan angah ye. Kejap lagi exam," aku masih agak blur.

"Macam mana boleh sakit kepala pulak tu?" ibu bertanya. Nada serius.

Aduh....macam mana nak jawab ni?? "Erm..................................MSG kot. Huhu," hati berdebar-debar tunggu reaksi ibu.

"Hmm...ibu dah agak dah. Kamu kan memang tak boleh makan benda tu. Berhati-hatilah sikit...." dan seterusnya dengan nada yang lebh serius.

"Angah tak tau pulak dalam tu ada MSG," aku berkata dengan nada kesal.

"Dah2. Kamu rehat sikit, lepas tu pegi mandi basahkan kepala. Minum air banyak2 tau. Buat exam elok2 ye," kata ibu mengakhiri perbualan.




YA, benda di atas serta merta menjadi musuh utama dalam hidupku sejak aku discover yang aku sangat alah kepada penambah perasa tersebut. Sangat alah di sini bermaksud...kalau nak aku menderita, bagilah aku makan tu. Haha. Bunyi sarkastik, tapi memang benar.

Sejak kecil lagi ibu dan ayah selalu menjaga pemakanan kami sekeluarga. Jarang sekali aku ternampak aji-no-moto berada di dapur rumah. Ibu dan ayah masak memang sedap, tapi mereka tak ada pulak susah-susah nak tambah perasa. Semuanya guna bahan fresh dan asli. Namun, antara ahli keluargaku, aku seorang saja yang memiliki tindak balas pelik terhadap MSG ni.




Sampaikan kalau makan luar, ibu dan ayah akan rasa dahulu makananku.
-"Ya Allah...banyaknye ajinomoto dia letak. Angah makan ibu punye la,"-ibu
-"Umang aii...kuek peghaso eh ni. Buleh ko kamu makan ni?"-ayah
(translate: Mak aii...kuatnya perasa. Boleh ke kamu makan ni?)

Jelas terbukti, ibu dan ayah memang tahu tentang kepantangan aku dalam hal MSG dan mereka sangat mengambil berat. Tapi bukan setiap masa mereka ada bersamaku untuk lindungi aku dari kejadian tak diingini kan? Contohnya bila dah sampai kat Mesir, aku yang masih belum berapa mahir nak detect kewujudan MSG dalam sesuatu makanan melalui bau seringkali terkena penangannya. Setakat ni, hanya mee segera yang aku boleh detect bila ada orang masak. Itupun disebabkan baunya, kepala boleh jadi sakit gila kentang. Haha. Ini bukan cerita bohong. Tapi aku memang akan menyampah kalau ada orang masak Maggi dan seumpamanya dalam rumah, dengan menggunakan perencah yang mengandungi MSG. Bukan sengaja nak menyampah, tapi ia memang betul-betul mendatangkan kesakitan. Dan apabila termakan lauk atau apa-apa makanan yang rupa-rupanya ditambah MSG, ada juga probability untuk aku menyumpah dalam hati. Sakit ok. Sakitnya macam rasa nak mati. Sakitnya macam anda rasa yang beberapa saat lagi, malaikat maut akan datang mencabut nyawa anda. Cuba bayangkan. Haha.


Maka siang tadi aku menuju ke dewan peperiksaan bertemankan perasaan yang malaikat maut akan datang pada bila-bila masa. Bagus jugak tu, membuatkan aku ingat mati sentiasa ^_^. Doaku time tu agar dipermudahkan urusan. Janganlah blank atau blur secara tiba-tiba. Ia hanya akan memburukkan keadaan. Namun kesan MSG kali ini agak kuat memandangkan dalam seminggu ni, hampir setiap hari aku makan bahan tersebut secara sedar mahu pun tak. Hampir setiap hari ok. Kalau ibu baca post ni mesti kejap lagi ibu call dan nasihat macam-macam. Haha. Ya, salah aku sebab tak cek betul-betul. Lepas tu menderita sakit. P**** muka.Banyak dah peristiwa dalam hidup yang berlaku disebabkan MSG. Sakit kepala tahap dewa & sakit-sakit badan macam baru lepas menuai padi seluas 1 ekar tu memang biasa. Kalau teruk sangat akan mendorong kepada muntah-muntah dan demam dan lelap sepanjang hari.




Apa-apa jenis perencah pun jadi kepantangan, asalkan mereka mengandungi MSG. Kiub pati ayam memang diharamkan berada di rumah kami. Haha. Terima kasih ayah dan ibu atas penjagaan rapi. Kat sini kena hormat orang lain. Mereka tak ada masalah dengan MSG, tak ada masalah la kalau mereka nak masak guna bahan tu. "Angah, lepas ni angah masak makanan sendiri ok, " pesan ibu. Baik ibu!



Ada masanya aku jeles jugak tengok orang lain makan itu ini, tapi aku tak boleh. Makan mee segera la, keropok la, nasi goreng cina, kampung....macam-macam lagi. Sarah, sila sedar diri. Baiklah T_T.

Selesai saja exam, aku terus hanta mesej kat ibu. -Ibu, exam dah habis-
Itu taktik nak mintak ibu call sebab kredit dah nak habis. Haha.

"Assalamualaikum. Macam mana exam? Ok?" 

"Erm...boleh la. Tawakkal. Hehe. Ibu doakan angah ye. Esok oral pulak," nada jadi sebak sebab....

"Ye, ibu sentiasa doakan anak-anak ibu,"

On the way nak ke pasar dengan Sakinah lepas exam, aku berkata "Ana rasa ana kena bawak balik buku Histo la balik Malaysia nanti,". Tak perlu cuba untuk faham maksudnya ok.
.
Sakinah sekadar mengangguk tanda faham.

~Hanya mampu doa yang terbaik untuk exam yang dah berlalu. Semoga Allah kurniakan yang terbaik~

p/s: bila nak berkeluarga nanti, kena pastikan belakang rumah ada kebun sayur. tanam macam-macam. nak masak, petik saja dari kebun. selamatkan?

p/s II: esok kami oral Histology. Doakan kami semua ye!


4 play the melodies:

farahnur said...

oh, tak sangka ade jugak ek allergies camtu. ok la tu sarah, xperlu pun makan cekedis2 ni. buat sakit badan aje. dah la badan pinjam, kan elok dipulangkan kepada Pencipta dalam keadaan baik.

remehnya mungkin pada susah memilih/memasak makanan tapi effect untuk jangka masa yang panjang tu yang penting :)

7 July 2010 at 00:05
Sarah Mustaza said...

Yeah, everytime I saw other people eat cekedis2 tu, I tried to convince myself about the benefits I'll get in the future for refusing to eat those food. Hehe. It's tough anyway. But worth the patience.

7 July 2010 at 17:25
[Dr Nu@r] said...

Hi Sarah..

Owh, xley makan rupanya..nnt klu org jahat baca, dia nk musnahkan sarah, dia bg makan MSG byk2 la..haha..macam dalam cerita plak..

Sarah, please take care of yourself..if your mother worry about her daughter, then i worry about my friend..bittaufik insya-Allah..jgn fikirkan sgt exam yg lepas..even cam susah but not impposible kan? If you focus on next exam, it much more better for you ;)

all the best~~

7 July 2010 at 21:54
http://www.sakinahshapeni.blogspot.com said...

"Sakinah sekadar mengangguk tanda faham"


Sakinah faham Sarah ni memang suka mengarut bila dia pening...bila tak pening lagi bertambah2 mengarut dia~
(kidding)

insya-Allah kher...doa2kan ya!

14 July 2010 at 18:33
Related Posts with Thumbnails