Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

via RJ to Malaysia

Thursday 29 July 2010

Iqbal: Ko jangan terpengaruh sangat dengan nama dia yang Royal tuh. Dia lebih kurang Egypt Air je. SIA lagi best.
Aku: Oh...yeke? Takpela. Janji sampai Malaysia.    

Hishh Iqbal ni. Bagila support sikit. Iqbal is my friend, belajar di Jordan. Terkejut dia bila aku bagitahu yang aku akan pulang ke Malaysia menaiki pesawat RJ, Royal Jordanian. Bukan dia seorang sahaja yang terkejut, tapi semua orang sebenarnya. HAHA. Yeah, they said ini first time RJ buat flight dari Cairo ke KL. Cool.



Aku bukan pulang seorang diri. KAMI terdiri daripada: Ayu, Fatin, Fare, Diana, Syuhada, Yaya, Ana, Farah, Tiqah, Kak Nisa', Nuha, Ain, Eja, Maryam, Sya-i, Ah dan aku, serta beberapa students Melayu yang lain. Yeah, dah macam Geng Bas Sekolah Ain Shams.

Flight kami dijadualkan berlepas pada pukul 10 malam, 25 Julai 2010 dari Cairo International Airport. Gate untuk check in dibuka 3 jam lebih awal. Maka majoriti kami tiba di airport lebih kurang 3 jam sebelum flight. Aku dan Eja bertolak dari 'Abbasiyah menaiki kereta sewa yang ditempah oleh Eja. Sebelum melangkah pergi meninggalkan 'Abbasiyah, aku memberikan nasihat serta wasiat kepada anak tersayang, Betty. Dia asyik murung je 2-3 hari sebelum aku balik. Kesian.



-Nyorok dalam almari. Konon2 aku tak nampak laa...-


-Murung je Betty ni. Nanti Mama Sofiya jaga dia. InsyaAllah, happy. Didi pun ada juga ^__^ -


-Mama pulang dulu ye. Betty jangan nakal2...-


Jam menunjukkan pukul 7.15 petang, barulah Samad (classmate kami, orang Melaka) call, memberitahu kereta sudah sampai. Aku turun diiringi Sakinah dan Kak F, bersama sebuah beg kecik dan kotak. Beberapa minit kemudian, kelihatan sebuah Avanza dipandu ke arah kami. Aku merenung Avanza tersebut untuk melihat pemandunya. Ya Allah....Paan???! Aku tercengang, lalu memandang ke arah Sakinah. Sakinah speechless. Haha.

Paan, atau nama sebenarnya Farhan, ialah classmate kami, sebaya dengan kami, sama tahun 2 dengan kami. Aku sedikit berdebar melihat Paan yang drive kereta. Ya Allah...


Paan: Ok, jom2. Kita dah lambat ni.  (Kata Paan yang melompat turun dari Avanza diikuti oleh Samad)

Selesai masukkan barang dalam kereta, kami pun bertolak ke rumah Eja.

Aku: Paan, ko ni ade lesen ke?
Paan tersengih memandang Samad. Mereka berdua tersenyum. Gulp. Ya Allah...selamatkan lah kami semua.
Paan: Ade, insyaAllah ade.

Selepas mengambil Eja, kami terus memecut ke airport. Kami dah agak lewat sebenarnya dan ini menggesa kawan2 kami di airport untuk menelefon kami tanpa henti sampai Paan naik tension. HAHA. Kebetulan, mereka juga call sebab nak minta kami tolong compensate berat barang2 yang terlebih. Maka....

Aku: Kesian diorang. Berat strict sangat diorang kata. Ada banyak lagi barang tak masuk.
Eja: Yeke?   (geleng2 kepala)
Tiba-tiba Paan menyampuk.....
Paan: Aku tak paham la pompuan ni. Yang korang nak bawak banyak sangat barang kenapa? Ntah ape la yang korang bawak kan. Aku kalau balik, bawak 2 helai jeans, 2 t-shirt, beg laptop sudah....blablabla, potpetpotpet.

Aku hanya ketawa melihat Paan yang dah macam ayah, membebel kepada anak-anaknya. Akhirnya kami tiba di airport pada pukul 8.40 malam. Kapal terbang akan berlepas pada pukul 10 malam.





-Beratur menunggu turn untuk masukkan barang2. Kawan2 lega bila kami pun sampai-


Selesai semuanya, kami pun melangkah masuk ke pesawat Royal Jordanian seperti yang dijadualkan.


-Sambil menunggu gate dibuka, aku menjalankan kerja2 mengambil gambar-

Flight pertama kami ke Amman. Transit di sana selama 3 jam. Flight kecil je, ada 2 column & 6 seat dalam setiap row.



Dalam flight, aku duduk di sebelah Nuha dan Sya-i.


-Ya, inilah seats kami bertiga. Aneh kan? Seats lain warna kelabu, tapi ada satu seat warna merah. Haaa...siapa la yang bertuah agaknya duduk kat situ-


-Seat merah ni dikhaskan untuk peminat Liverpool + Espana yang kebetulan pakai t-shirt merah time naik flight. Hahaha. Jangan jeles. Memang tak banyak seat warna merah-


-Nama pun Royal, tak sah kalau tak ada crown. Semua benda pun nak letak crown-


-Untuk kawan-kawan yang tanya best ke tak naik RJ, bagi aku ok la. Not bad. Lagipun dalam flight kita semua tidur je kan?-


-Our first meal dalam flight dari Cairo ke Amman-


-Sedap, tapi masin. Sebab ada cheese-





Time kapal terbang nak berlepas, Nuha tanya aku satu soalan.

Nuha: Ape ek Law yang kita guna time blaja pasal terbang2 ni? Law Physics tu....
Aku: Haaa....   (memerah otak cuba mengingat nama Law tersebut. Tahun lepas, senang je perkataan tu keluar dari mulut, walaupun tak ada sesiapa tanya. Kali ni boleh pulak lupa....)
Aku: Alaaaa...ape name dia tu. 
Nuha: Ermm...mula dari B kan?    (juga sedang memerah otak)
Aku: B eh? Bukan V ke?   (ntah mana aku dapat V ntah)
Nuha: Boyle's?
Aku: Bukan laaa...
Kami pun teka la macam2 nama. Sampai masuk sekali Law dalam Physiology. Hahaha.

Aku bertanya pula kepada Sya-i.
Sya-i: Archimedes. Ye eh?
Aku: Tu yang terapung2 tu kan?
Arghhh...semua lupa. Masalah aku ialah....apabila diutarakan soalan yang aku tahu jawapannya, tetapi lupa, maka aku tak boleh duduk diam. Akan cuba juga nak dapatkan jawapannya. Astaghfirullaaah. Dah lama tinggalkan ilmu Physics. Tu la sebabnya lupa. Maaf kan kami cikgu T_T.

Aku: Nuha, jangan tidur. Pikirkan jugak jawapan tuh.
Nuha: Haha. Ye2...tengoh pikir la ni.

Maka sepanjang perjalanan 3 jam tu, kami bertiga tak tidur. Hahaha. Takde keje. Sampai airport kat Amman, mata merah2. Orang lain syok je dapat tidur.

Ain: Lepas ni, nak naik flight, jangan bagi soalan kat Sarah. Nanti kita semua tak dapat tidur.

Hahaha. Cis!

Last2, Farah yang berjaya menjawab soalan tersebut.

Farah: Bernoulli kan?

Kami: Haaa...yes! Cayalah Farah!
Nuha: Haaa...betul la mula dari B.
Aku: Hehe...

Selama 3 jam, kami berlegar-legar di dalam airport di Amman sementara menunggu gate untuk check-in dibuka.


-Mesti ada crown-


-Semua tak sabar nak naik flight seterusnya. 11 jam dari Amman ke Bangkok. Boleh tidur puas2! Haha.-


-Senyum! Tapi ssebenarnya kami sangat mengantuk.-


-Di saat mereka kata mat salleh tu hensem, yang tu kacak, yang tu lawa, aku rasa budak Cina ni je yang comel. -

Setelah 3 jam berlalu, kami pun bersama-sama ratusan penumpang lain beratur menaiki pesawat airbus A330. Besar! Ada 10 seats dalam setiap row. Aku duduk di column tengah, masih bersama Nuha dan Sya-i.

Aku sampai di seat agak lambat, kerana membawa sebuah kotak yang agak berat. Ada kawan minta tolong bawak kan sebab aku hanya bawa beg laptop sahaja. Masuk dalam kapal terbang, aku cek tiket. Seat bernombor 14E. Aku berjalan perlahan menuju ke seat. Setelah dapat cam seat aku yang mana, aku mengerutkan dahi. Apesal ada mat salleh duduk sebelah aku? Seat aku mash berwarna merah. Yang lain warna kelabu. Haha

Aku melihat ada 3 kerusi kosong di sebelahnya. Oh...mungkin itu seat aku, Nuha dan Sya-i. Sampai saja di seat, aku memandang mat saleh tersebut dan buat gaya nak letak kotak kat atas. Beliau terus bangun dan tolong aku letakkan kotak tersebut. Bagus. Gentleman.

Kawan A: Sarah! Jelesnya aku!
Kawan B: Ha ah. Sarah, jelesnya kita!

Aku terpinga-pinga. Apa yang diorang jeleskan?

Aku: Kenapa?

Kawan A: Ko duduk sebelah mat saleh tu. Kitorang dok usha dia la dari tadi.
Aku: Hahaha. Yeke? Well....nak buat camne.

Actually, takde la best pun duduk sebelah mat salleh. Sebab beliau takde lah peramah mana. Dan sepanjang flight, asyik tidur je. Dan ini sangat mempengaruhi aku untuk tidur sepanjang flight. Haha. Alasan! Cakap je la aku memang kuat tidur =P.

Sepanjang penerbangan yang memakan masa 11 jam, kami di serve meal 2 kali. Time makan je la segar. Lepas tu zzzzzzzzzzz. Mujur ada tv dalam flight. Boleh la nak main game ke, dengar radio ke, tengok movie ke. Movie yang disediakan agak menarik, sebab banyak juga movies yang latest. Mat saleh sebelah aku awal-awal lagi dah pasang earphone, tengok cerita She's Out of My League. Sesekali terdengar beliau ketawa geli hati. Mungkin kelakar sangat cerita tu. Aku berbisik kepada Sya-i.

Aku: Sya-i, beria orang ni gelak tengok movie. Haha.     (jangan contohi. ini dinamakan mengumpat.istighfar)
Sya-i: Yeke. Huhu. Sarah tak nak tengok movie ke? 
Aku: Tak reti la nak pasang earphone ni.     (agak kuno di situ T_T)
Sya-i: Oh...yang ni memang macam pelik sikit. Tapi senang je pakai dia. Selitkan ni kat belakang telinga.   (mengajar aku cara-cara memakai earphone)




Kemudian aku pun menonton movie Diary of A Wimpy Kid. Baru je tengok intro movie tu, aku dah tergolek-golek gelak. Sampai mat saleh tu pandang dengan muka hairan. Hahaha. Tadi mengata pasal orang tu. Sekarang aku yang gelak lagi kuat dari dia. Tapi serious, cerita tu memang kelakar. Sya-i hanya ketawa melihat aku. Dia sedang menonton Alice in Wonderland. Nuha pula sedang menonton Clash of the Titans.

Setelah penat tidur, bangun makan, pergi tandas, tidur semula, bangun makan semula, tengok movie, tidur dan tidur, kami pun tiba di Bangkok untuk transit selama sejam. Hanya stay dalam kapal terbang. Tak turun pun.



-Pekerja airport Thailand datang membersihkan pesawat yang dikucar-kacikan oleh kami.-


Sejam kemudian, kami meneruskan penerbangan ke Kuala Lumpur International Airport. Kami dijangka tiba pada pukul 7.45 petang waktu Malaysia, lewat setengah jam dari jadual asal. Kami tiba pada 26 Julai 2010.

Alhamdulillah, selamat sampai ke tanah air. Kami semua senyum sampai ke telinga. Tak putus-putus mengucapkan alhamdulillah. Tak sabar nak jumpa keluarga dan sanak saudara!



-Menunggu bagasi-


-Beberapa orang di antara kami akan mengambil flight domestik keesokan harinya ke Terengganu-

On the way dari airport ke rumah, kami berbual-bual. Hanya ada ibu, ayah dan aku. Aiman di UiTM Segamat.

Ayah: Angah lapar tak?
Aku: Tak sangat. Tadi dalam flight dari Bangkok tu dia bagi makan.
Ayah: Ooo. Kita singgah kedai dulu la ye. Ayah lapar ni. Lepas tu kita pegi makan durian kat rumah nenek.
Aku: Durian???    (pengsan)



-Home sweet home-


-Menu malam itu di rumah nenek: Sate dan......


.....tadaaaaa!

Teringat pesan seorang kawan: Kalau ko makan best-best kat Malaysia tu, ingat-ingat la kawan2 ko kat sini. Baik. Disebabkan aku ingat kawan2 di sana, maka aku post kan gamba-gamba ini. Enjoy! ^___^

-The end-

p/s: tahun ni aku berazam tak mahu jet-lag lama sangat. Sehari dua ok kot. Tahun lepas 2 minggu! Haha =P.

2 play the melodies:

farahnur said...

erkk. biar betul 2 minggu 'aeroplane' lag! ni mesti kes gedik2 ni. hahaha :P

okeyy, mula2 tu cam pelik jugak kenapa letak gambar perempuan thai tu bersihkan kapal terbang. baru perasan ade perempuan gedik posing kat belakang. hihi~

yeahh, nanti2 tanya pasal law lain pulak ek. haha :D

29 July 2010 at 06:21
Anonymous said...

waa...menarik gak RJ tu..bleh cube ni,

best la ko dapat makan..
mmg da lame aku ngidam sate..tp ko jugak yg dapat..haha

AmienAziz

29 July 2010 at 10:17
Related Posts with Thumbnails