Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Khusyu'

Wednesday 11 January 2012

Hampir semua benda yang aku buat serba tak kena hari ni. Emosi naik turun, tunggang-langgang. Study macam ape entah (tapi Alhamdulillah, masih dapat study). Esok exam. Urghhh....

Bila buat sesuatu susah nak fokus. Ayat macam familiar? Ya. Apa puncanya?

Dulu-dulu masa sekolah, ayah selalu pesan "Bila kita khusyu' dalam solat, di luar solat pun kita akan khusyu',". Aku mengangguk-angguk tanda faham. Lepas tu ayah mesti tanya "Faham tak khusyu' di luar solat tu macam mana?". Aku geleng kepala, tanda kurang faham. Ayah teruskan "Khusyu' luar solat ni maksudnya, segala benda yang kita buat, kita ingat kat Allah. Apa-apa benda yang kita lakukan, tak kira sibuk mana pun kita, susah mana pun kerjanya, kita tetap ingat kat Allah,". Aku angguk lagi. Ayah sambung lagi "Bila kita sentiasa ingat kat Allah, Allah sentiasa ingat kat kita. Bila kita sentiasa ingat Allah, semua masalah tak jadi beban kat hati kita. Sebab Allah ada dalam hati. Semua kerja jadi mudah. Kita dapat buat dengan tenang. Faham?". Faham, ayah.

-Sejauh mana khusyu' kita dalam solat? Sejauh mana kita istiqamah untuk khusyu'?
-Berlaku adil lah kepada Allah. Hati itu tempatnya hanya untuk Allah. Jangan sempitkan hati dengan masalah dunia.
-Susah nak fokus bila buat kerja? Muhasabah selalu ibadah kita. Muhasabah sentiasa hubungan kita dengan Allah.
-Nikmat, ujian dan hukuman datangnya dari Allah. Sejauh mana kita dah bersyukur dan berterima kasih kepada Allah atas segala nikmat, ujian dan hukuman tersebut? Semuanya Allah bagi tandanya Allah ingat kat kita. Ingatan kita kepada Allah macam mana?





Allah....lemahnya hambaMu.


0 play the melodies:

Related Posts with Thumbnails