Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Ngantuk je kejenye...

Friday 13 January 2012

Di musim exam ni, setiap hari aku mesej ibu. Bukan sehari sekali. Kadang-kadang sampai tak terkira. Mesej kenapa? Takkan cuak sangat nak exam kot? 

Haa...takde la setiap kali mesej tu asyik cakap "Bu, takutnye nak exam. Bu, takut la. Takut ni,". Haha. Tak la macam tu. Macam takde kerja lain pulak kan. 

Bila aku check balik sent messages yang aku hantar kat ibu, kebanyakannya berbunyi 
"Bu, ngantuk la,"
"Ngantuknye bu. Banyak lagi tak baca ni"
"Agaknye kalau tido dulu boleh tak? Pagi esok lepas subuh sambung baca,"

Haa...point utamanya: MENGANTUK!

Aku tak tau la orang lain mengalami masalah yang sama atau tidak. Tapi selaku manusia yang mempunyai character cepat bosan + mudah hilang fokus, aku rasa masalah mengantuk ni menyusahkan betul. Jadi, selalu la aku mesej ibu, minta nasihat, minta nak dengar suara ibu (minta ibu call. jimat kredit. heh), minta ibu doakan supaya anaknya ni tak la asyik mengantuk je. 

Macam-macam nasihat ibu bagi. Biasanya, lepas aku mesej, ibu mesti call. Nasihat itu ini. Bagi kata-kata semangat. Last sekali ibu mesti kata "Haaa...ni dah dengar suara ibu ni mesti segar sampai esok kan?". Hehe. 

Kadang-kadang ibu tak sempat nak call, ibu reply je mesej aku, bagi kata2 semangat. 

Baru tadi, lepas solat Zohor, aku rasa ngantuk tahap dewa. Ape kena entah. Barangkali dah lama tak exercise, badan jadi lesu. Huh. Cepat la habis exam. Tak sabar nak workout (ye2 je kan). Lepas solat, aku tenung buku Parasitology. Haishhh...macam mana ni? Kata nak khatamkan 10 kali sebelum exam. Aku hanya ada hari ini dan esok je. Lusa dah exam. Arghhh....mata oh mata. Sila lah bantu saya!

Maka aku pun mesej ibu "Ngantuk.....". Tunggu, tunggu, tunggu, ibu pun reply. "Jogetlah kojap".

Bahahahaha! Mesti ibu dah bosan aku asyik mesej benda yang sama je hari2. Last2 ibu dah tak mesej nasihat panjang2, tapi buat lawak. Hahaha. Segar terus mata ni. Serius. Can you imagine you're talking face-to-face with your mom, and you tell her that you're too sleepy to study, then she suggests you should dance? Aha. My mom rocks.

Aku pun reply "Tongah dongar khutbah Jumaat ni. Takkan nak joget pulak,". Sambil sengih2 seorang diri. Haha. Kelakar la ibu ni. Kesian ibu kena layan kerenah anaknya yang jauh ni. 

Anyway, masih ada lebih kurang 40jam sebelum exam Parasitology. Aku mengharapkan hati, akal dan mata serta seluruh roh dan jasad memberi kerjasama yang padu agar perjuangan aku di dunia ni tak sia-sia. Come on Sarah. Go against your desire!



Tadi ada sahabat share video ni kat Facebook. Maybe boleh diaplikasikan.



Bawah ni ada video yang cukup bermanfaat. Tengok, jangan tak tengok!!




Allah...Allah...Syeikh khatam kan buku 17 kali kot! Aku sekali pun payah. Ayuh, muhasabah.

Fokus! Ketepikan yang lain.

Sucikan rohani. Banyak hitam di hati, maka banyaklah malasnya.

Terima kasih Syeikh. Nasihat yang cukup berguna ^____^

0 play the melodies:

Related Posts with Thumbnails