Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Hari Huru Hara

Sunday 7 June 2009

Bangun je pagi semalam, kepala rase sakit. Nape? Sebab pukul 2 ptg nanti ade exam Physiology kot, huhu. Aku pun meneruskan perjalanan hidup seperti biasa, cuma pagi tu rasa lain macam. Bukannye sikit, tapi lain macam sangat2.
Eishh...ape yang xkena ni? Sume benda yg aku buat macam xbetul je. Hati rase gundah gulana. Aku pun try nak baca beberapa muka surat lagi buku Physio. Huhh...xmasuk dalam otak la. Mundar mandir kat dalam rumah, duduk lagi, try baca lagi. Xboleh jugak. Rase cam blur plak bila tengok buku tu. Kepala plak sakit bebenor. Maka dengan rela hati, aku tido (kononnye nak kurangkan sakit kepala, hihi).

Bangun je, kepala pun rase ok. Tapi perasaan tu masih ade. Makin menebal plak tuh. Perasaan ape ni ye? Aku cuba berfikir sejenak. Aku ade wat salah kat sesapa ke? Atau...dah sampai masanye aku pergi meninggalkan dunia yg fana ini? Huhu...sampai ke situ aku pikir.
Sesekali aku menjenguk buku Physio yg tersusun rapi atas meja. Aku kena baca jugak! Sebab aku xhabis baca lagi. Kalau x, camne nak jawab pekse nanti. Soalan essay plak tu.
Tetiba terlintas nak telefon ibu ngan ayah. Ntah kenapa. Padahal ibu dah mesej dah pagi tu, wish goodluck. Ahh...xde. Aku nak tepon gak.
Aku pun menjenguk ke dalam bilik Kak Najwa. Haa...seb baik ade modem. Dengan rase agak gembira, aku pun on9. Harapan menggunung tinggi ni nak cakap ngan ibu, betapa risaunye hati ni, huhu. Try banyak kali call guna evoiz, xdapat2 jugak.
Urgh...apesal plak ni?! Evoiz rosak ke...mmg handphone off? Setelah beberapa kali cuba dan gagal, maka aku dgn rase hibanye mengadap kembali buku Physio.
Tiba2 ibu hanta mesej, tanye pasal alamat blog. Sepantas kilat aku membuat misscall kat ibu. Ibu call balik, aku pun mintak ibu on9. Siap webcam lagi.

Nampak je muka ibu ngan ayah, hati terus jadi sebak. Ishh...apesal ni? Nape ngan aku ni? Tak semena2 bercucuran air mata gugur ke pipi, huhu.
Ibu: Apesal lak cembeng je anak ibu tu?
Aku: Hehe. Risau kot.

Setelah memberi beberapa kata2 penenang, ibu pun pass kat ayah. Hmm...dah agak dah. Mesti ibu xsanggup tengok anak dia nangis. Ayah pun memberi bermacam2 nasihat n tazkirah kepadaku.
Ayah: Only losers cry. And you are not a loser.

Fuhh...kata2 yg menusuk dalam jiwa. Yes! I ain't no loser. Aku tersenyum pada webcam, pastu cepat2 gi toilet basuh muka. Tapi jiwa still resah, macam ade yg xkena. Mungkin sbb nak exam final ni kot. Ayah pesan tenangkan hati, jgn pikir sangat. Jangan nangis, nanti effect pemikiran time exam. Aku merenung jauh ke luar tingkap. Ye, bumi Allah ni luas, dan Allah ciptakan aku bukan semata2 utk exam ni je. Come on, don't give up! Aku cuba memujuk diri.

Setelah hampir sejam YM ngan ibu ayah...
Aku: Thank u ibu ngan ayah. Glad to talk to both of you.
Ibu: :) because we glad to have you...

Perghh...bertambah deras air mata mengalir. Suatu perasaan yg xpernah menjengah masuk ke dalam hidupku. Perasaan yg xterungkap oleh kata2. Aku menghela nafas panjang. Selawat, baca doa & cuba tenangkan diri. Bukak buku Physio dan teruskan membaca selagi ada masa.

Dalam pukul 12.45, aku pun keluar menuju ke tempat tunggu tremco. Rase blur je kepala, xtau ape nak pikir. Betul ke aku nak gi pekse nih? Macam main2 plak. Aku cuba ingat2 balik ape yg dah dibaca. Satu pun xterlintas. Hmm...xpelah. Jgn pikir2 sangat. Ok kot nanti. Tenang2 aje, doa banyak2 n tawakkal...teringat pesan seorang sahabat.

Naik je tremco, aku duduk kat barisan betul2 blakang driver. Senang, nanti xyah jerit2 time nak turun. Aku dah la rase lemah longlai ni. Ammu tremco tu plak drive mengalahkan Paul Walker dalam 2 Fast 2 Furious. Huhh...ntah brape kali aku bace doa naik kenderaan agaknye. Apesal la ammu ni drive laju sangat? Kang tak pasal2 je....

Beberapa meter di hadapan, kelihatan seorang polis trafik berpakaian seragam putih tgh tahan teksi kat depan tremco tu, suruh berhenti. Yang peliknye, nape ammu tremco ni x perlahankan kete? Dia speed je jugak, sampailah betul2 dah dekat nak langgar teksi depan tu....skreeeeeeeeettttt!!!! brek kecemasan.

Dengan daya inertia yg terdapat pada setiap objek, of course la sume penumpang cam terkedepan. Cuma, aku lah yg paling teruk. Hampir2 terpelanting kat seat depan tuh. Nasib baik xpatah kedua2 tulang tibia aku nih terlanggar divider tempat duduk tuh. Memang melayang la rasenye time tu. Sampai arab yg dok kat depan tu pandang blakang. Aku terlanggar seat dia, haha. Dengan hati yg membara + berdebar, aku merenung ammu tu tajam2. Ammu tu plak busy membebel kat polis tuh. Haiya...ahjussi! Bukan salah polis tu la. Ko yang xnampak dia sape suruh! (p/s: ahjussi = ammu, cuma ahjussi tu bahasa korea, hehe)

Perjalanan diteruskan. Maka bertambahlah keresahan dalam jiwa. Sampai je kat jambatan, aku pun cam bese, cakap kat ammu "Tibb shimaal ma'ak..." maksudnye aku nak suruh dia berenti kat depan U. Ammu tu menoleh ke belakang, pastu terus drive. Aku pun bajet dia paham. Tapi rase cam ade yg xkena. Mula2 dia dah himpit ke kiri. Pastu dia tengok kereta banyak kat belah kiri, dia pun ikut je belah kanan. Sedangkan, U aku kat belah kiri. Dengan rase agak bengang, aku meninggikan suara "Tibb shimaaal ma'ak!". Ingatkan dia nak himpit kiri...tapi xjugak. Sampailah dah terlepas U aku. Hishh...ammu ni. Sume lah ni!

"Tibb shimaaaaal ma'ak!!" aku hampir2 je menjerit setelah menyedari aku makin jauh dari U. Penumpang kat sbelah ammu tu pun tanye dia, apesal ko xberenti tadi? Kan budak tu dah suruh berenti dari tadi. Boleh plak ammu tu kate...xpe, biar dia turun kat sini. Kat sini xbanyak kete.
Urghh....berasap je telinga dengar. Ni dah terlepas jauh gak ni. Erghh...kena cross jalan plak tuh. Kereta sume cam tgh racing. Mencabar betul nak cross. Xpelah, dugaan je ni.

Masuk je dalam dewan periksa, mak cik2 Arab sdg busy nak arrange seat kitorang. Adehh...baru nak arrange ke?? Hmm...tunggu je lah. Dah selesai sume org dpt tempat duduk, sume cam pelik je. Sebab susunan nombor tak betul. Alah...bantai je lah, kata seorang budak laki. Yang lagi aku pelik, patutnye satu row ade 3-4 org duduk. Tapi row aku sampai 5 orang. Pastu ade 3 row yg kosong. Eishh..camne mak cik ni susun? Kang xpasal2 kitorang kena tuduh meniru plak nih. Row aku ade 5 orang. Ayu tepi skali, Khairul Shazwan tersepit kat tengah2, pastu Sakinah, Sue n aku. Depan aku plak Huzaifah, budak Pahang.

Maka exam dimulakan... Bismillahi tawakkalna 'alallaah...

Seperti kebiasaannye, exam mmg xpenah sunyi sepi cam time SPM. Aku pun xpasti ape yg dibincangkan oleh mak cik2 ni. Ade je budak2 yg banyak kali buat 'shhhh...' tapi mane diorang dengar. So, just jawab je la exam. Ade skali tu tiba2 mak cik2 ni berkumpul kat sbelah aku, bincang pasal ape ntah. Aku saspek diorang cakap pasal tempat duduk kitorang. Hmm...dah agak dah. Mesti diorg xpuas hati punye sebab ade 3 row kosong. Kot diorang bincang senyap2 takpe gak. Beberapa orang budak laki menggelengkan kepala.

Tiba2 mak cik yg berbaju kuning pegang bahu aku. Alamak...apesal lak ni? Aku ade wat salah ke? Aku xde pun tinjau kertas orang depan tu. Mak cik ni...apesal dia pegang aku. Tiba2...

"You, come sit here..." katanya dengan serius sambil menunjuk ke arah row yg kosong tuh.

Huhh??! Time aku tgh jawab pekse ni nak suruh pindah??! Mak cik ni biar betik....
Aku sempat menoleh ke arah Sue. Sue melambai2 sedikit blur. Aku pun pindah jelah, bawak kertas2 n alat tulis. Ramai laki je kat kawasan ni. Depan aku senior tahun 2, blakang budak2 Kedah dan sebelah aku, Ijlal, yg kebetulan kena pindah jugak. Budak perempuan jauh di hadapan. Xpelah...takde hal lah tu. Buat je yg terbaik.

Masuk je soalan essay...
Soalan 1, 2, 3 dengan gembiranye aku menjawab. Soalan 4...kena lukis. Erm...yg mane satu eh? Xsure plak. Pindah soalan 5. Soalan 6 xpasti. Soalan 7, 8, 9, 10...Ya Allah, nape aku xingat nih? Takpelah, buat biophysics ngan biostatistics dulu.

Ketika masa menjawab hampir tamat, senior depan aku tu geleng2 kepala. Pastu budak Johor depan dia plak geleng kepala. Aishh...apesal sume geleng kepala ni? Cuak plak aku tengok. Xpe2...tenang je. Dan mak cik2 pun mengutip kertas jawapan. Bismillahi tawakkaltu 'alallaah...
Tiba2 teringat kata2 seorang senior: kalau xhabis baca, camne nak tawakkal? Aahh...xpelah. Asalkan aku tawakkal.

Hari tu dah cukup merunsingkan bagi aku. Rupa2nye bukan aku sorang je rase camtu. Perasaan itu adalah suatu yg normal bagi mereka yg nak menghadapi peperiksaan final, lebih2 lagi yg kat Mesir nih. Perasaan yg xdpt digambarkan, hehe. Sume yg berlaku hari tu cukup menguji kesabaran + daya pertimbangan. Teringat kata2 seorang sahabat : perempuan, cuba kawal emosi sikit. Huhu....

Time nak balik plak, ammu tremco ikut jalan short cut menyebabkan aku n Sakinah terpaksa berjalan kaki setengah kilometer ke rumah. Haha...menarik sungguh! Pulang dengan perasaan yg masih xberkurang, ditambah plak dengan kerisauan utk exam oral pada keesokan harinya...

0 play the melodies:

Related Posts with Thumbnails