Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Sape isap rokok...angkat tangan!

Monday 8 June 2009



-Sekitar tahun 1998-1999:
Aku yg masih bersekolah rendah memerhati gelagat orang lelaki yg sedang merokok tu dari jauh. Hanya menunggu masa dia membuang puntung rokok ke tanah. Sedutan 2nd last...hembus... Berkepul2 asap putih terbentuk. Sedutan terakhir....sedutan paling lama....hembus. Kepulan asap putih membentuk bulatan cantik hilang di udara. Dan...puntung rokok yang masih belum hilang baranya dilemparkan ke tanah. Apabila orang itu hilang dari pandangan, aku sepantas kilat mendekati puntung rokok tersebut.
Kutatapi dalam2 objek yang masih berasap itu. Semangat curiosity ku amat tinggi membuatkan aku tergerak hati untuk mencuba. Best sangat ke hisap benda ni? Dah lama aku memikirkannya. Perlahan2 ku sentuh puntung rokok itu dan kudekatkannya ke bibir. Panas.... Masih ada bara. Seperti kebanyakan kanak2, semangat curiosity membatasi segala2nya. Maka aku pun memasukkan belakang rokok tersebut ke dalam mulut dan....sedut. Sangat sedikit sedutan yg kubuat. Dan....
'Uhuk...uhhuuuuukkk...!!!!'
Terasa seperti nak terkeluar anak tekak. Dada terasa sempit, mata berair, masih terbatuk2 teruk. Aku mencampakkan puntung rokok jauh2 dah berlari menuju ke paip air dan berkumur2. Ku telan sedikit air paip bagi melegakan keperitan di tekakku.
Since that day onwards, aku despise rokok. Ape pun jenama rokok, itulah antara objek yang aku paling xgemar dalam dunia ni...

Sekarang, umurku sudah 19 tahun. Sepanjang hidupku...hari2 aku dikelilingi environment yang xpernah sunyi daripada asap rokok. Terlalu kerap hingga aku mampu membezakan aroma asap rokok dan jenama masing2. Dunhill, Gudang Garam, Marlboro, rokok daun dan macam2 lagi.

Mungkin sudah ditakdirkan Allah, hidungku ini amat sensitif dengan bau-bauan, apatah lagi bau rokok yang meresap masuk ke dalam hidungku bagai duri2 yang tajam. Jika terbau minyak wangi pun aku boleh demam, rokok apatah lagi kan. Tambah2 lagi lepas hidung ni dah kena operate, ku rasakan fungsinya semakin baik, Alhamdulillah. Dari jarak sebatu lagi aku dah boleh sense the smell. Mujur sistem immune dalam badanku bertambah efisien, maka aku xlah demam serta merta. Cuma rasa xsedap badan je tatkala terbau.

Hidup di Mesir bumi anbiyaa' ni, pengalamanku sehari-harian bersama rokok xberkurang. Keluar je rumah, naik tremco, dah bau rokok. Kalau x ammu tremco tu merokok, pembantu dia yang merokok. Kat U pun same. Students Mesir yg laki ramai je yg merokok. Padahal ade je poster besar 'BAHAYA MEROKOK' ditampal kat bangunan U. Diorang xprasan ke, atau memang benda tu invisible ke, aku pun xsure la.

Kalau xkeluar rumah pun, aku still bau jugak. Kat bangunan yang aku tinggal ni, sering kali jugak aku terbau. Terutamanya time on the way nak naik bilik dari musolla. Mesti bau punyelah. Sape yg merokok? Aku pun xtau.

Aku pernah dengar orang kata, merokok tu haram. Betul ke? Untuk mendapatkan kepastian, aku bertanya kepada seorang sahabat. Maka dengan panjang lebar dia pun explain.
'Rokok tu bahayakan diri sendiri & orang lain....bla bla bla'

Cukup sampai situ. Kenyataan tu memang kukuh, xrapuh dan ada bukti2 saintifiknya. Kalau tak, takkan ulama' nak sewenang2nya keluarkan fatwa camtu kan? Cuma sering kali aku mendengar kenyataan ego+emo daripada perokok: 'Dalam Quran mane de kate rokok tu haram!'. Hah... kan sudah dipelajari ijma' ulama' jugak boleh diguna pakai. Hape ke jadahnye belajar agama tapi xnak guna ilmu itu...ish3. Moga2 dilembutkan hati dan dikurniakan hidayahNya.

Aku masih belum pasti apakah cara terbaik utk menyedarkan perokok2 (terutama yg beragama Islam) supaya berenti merokok. Nasihat? Pot pet...pot pet... Kadang2 xjalan. Sebab ape? Aku terbaca satu artikel bahasa Arab. Antara isi kandungannya, orang yg merokok mudah hilang pertimbangan dan sukar mengawal marah. Haa...sebab tu lah orang nasihat pun xdengar.

Suatu hari yang indah, aku menerima email daripada seorang sahabat. Tajuk email ni: Mengapa Yahudi Bijak?? Aku dengan rasa curiosity yg amat tinggi, membaca n meneliti email tersebut. Banyak input menarik. Cuma yang ingin ku highlightkan kat sini, pasal rokok. Silalah baca dengan hati yg tenang, minda yg lapang....

Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dan merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes,ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya,pemilik pengeluar rokok terbesar adalah ...... tekalah sendiri..!)


Merokok menjanjikan jenerasi yg moron (goblok) dan sudah tentu genes bodoh akan mengikut ke jenerasi siperokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali, disini perokok seperti dianaktirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! Ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menkjubkan sekali!!! dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel, maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupon hakikatnya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan!!

Anda mungkin muskil, benarkah merokok dapat melahirkan jenerasi goblok, saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini.Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga ke musium hidung anda akan segera terbau asak rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyak kah universiti terdapat disana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan matematik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.

Yang aku paling tertarik...pengeluar rokok terbesar dunia adalah Yahudi, tapi mereka sendiri xmerokok! Wahai perokok, sedarkah anda telah dipermainkan oleh golongan Yahudi yang sememangnya telah lama mengidamkan kehancuran bangsa lain?

Sape2 yang still merokok, silalah fikir. Kalau xkisah pasal diri sendiri, fikirlah untuk orang lain. Bagi yang masih belum berkahwin, hang nak ke anak2, cucu cicit hang jadi golongan yg bengap2 belaka? Kot diorang tanya lah...kenapa diorang susah sangat nak belajar membaca, berani ke hang suma nak salahkan diri sendiri depan diorang?

Ya Allah...moga2 kita dilindungi dari kemurkaanNya. So...ape tunggu lagi? Hapuskan rokok!

(p/s: kepada gadis2 yg nak berkahwin, sila letakkan syarat xmerokok kepada jejaka pilihan hati. Semoga terjamin kebahagiaan rumah tangga... Kepada jejaka2 pun camtu gak. Jangan kawen ngan orang yg merokok..)


4 play the melodies:

MuhIY said...

anda telah mencuba rokok seawal usia.....????ya allah....salut2....hahaha..xngke ade pnglmn cmtuh...

8 June 2009 at 19:03
SyAkuRagi said...

betol tu !! jangan hisap rokok ...hisaplah shisha

9 June 2009 at 18:07
dealova said...

oh..
ohhh
dan ohhhh...

oh cik sarah, at last saya dpt pun comment. awk nak tau x, ade la 2-3 post awk b4 ni, saya pnye lah smgt nk antr comment, tp x pnah dpttt..geramzznyeee....

hmm..
btw, like most ur last sentences in dis post.
saya tmbh lagi, bukan stkt x isap rokok, tp sorg pengemas, pandai masak, dan tau kita buzy kat spital.harharhar..
xpun, kalo xnk kite bz kt spital, kite boleh je jd surirumah,tp, gaji duk umah kene ade r.
melampau~
kihkihkih..
joking ptang rabu

10 June 2009 at 17:36
Sarah Mustaza said...

waahhh...banyak betul syarat2 yg ko letakkan.
Jangan Wani. Jadi andartu nanti. Na'udzubillah...
kikikiki....

29 July 2009 at 21:29
Related Posts with Thumbnails