Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

?? D.E.B.A.T ??

Friday 10 July 2009

Salah satu program yg diadakan sepanjang Family Day adalah Debat Nogoghi. Daripada tajuk tu je, dah dapat agak betapa hangatnye debat tu, huhu. Peraturannye, setiap kumpulan (ade 4 kumpulan, masing2 pakai name felda iaitu Felda Palong, Pasoh, Bukit Jalur n Bukit Rokan) kena hanta sorang wakil. Disebabkan kumpulan aku xcukup orang, maka aku dicalonkan supaya mewakili kumpulan. Sob2....sedih sungguh. Aku xnak...tolongla... Menjerit2 hati kecil ni, huhu. Tapi apekan daya, dah xde sape yg nak, bilangan ahli xcukup plak tu, maka aku gagahkan diri masuk pertandingan debat tu. Bukannye ape, aku bukannye gemar sgt bercakap depan org ramai, lebih2 lagi ikhwah pun ade skali tengok. Segan maaa.... Lagi satu, aku dah agak, diorang ni mesti nak gelak punye. Maka secara automatik, jadi bahan ketawa la kami kat depan tu, huh.

Akhirnye, setelah pemilihan dan perbincangan akhir dibuat, kumpulan akhawat diwakili oleh Kak Ato, Induk, Kak Pean & aku sendiri. Tajuk debat kami: 'Pengabaian Ibu Bapa Punca Utama Keruntuhan Akhlak'. Mula2 xdiundi sape kerajaan, sape pembangkang. Plan nak tentukan beberapa minit sebelum bertanding, tapi tengah hari tu jugak dapat tau yg kami ni (akhawat) jadi pembangkang. Hehe...bagus2. Aku gemar bab2 membangkang ni...ceh2. Pertandingan akan dilangsungkan malam tu. So, kitorang pun kena start la cari isi sume.

Sambil mengikuti slot Safari Hunter kelolaan Ustaz Nizam ngan Zuhairi, aku merangka point sendiri. Buat pun cincai2 je, otak lagi tertarik ngan slide show diorang, haha. Yang agak merisaukan....boleh ke aku berdebat dalam loghat negeri nih?? Ini bukan perkara yg dilakukan setiap hari. Apatah lagi aku membesar kat kawasan Seremban, bandar n bukannye kampung. Maka terjadilah monolog dalaman disebabkan nak praktis cakap negeri, huhu. Rase segan pun ade gak. Yela...bukan sume penah dengar aku cakap negeri. Ish3....

Masa yang dinanti2 pun tiba. Dub...dab...dub...dabb...kencang plak jantung ni. Nasib baik xpengsan, haha. Ish....sape la agaknye wakil ikhwah ek?? Aku agak, Ustaz Nizam mesti ade sebab dia ni banyak info n ilmu. Pastu klaka plak tu. Zuhairi mungkin ade gak, sebab slalunye kalau bab2 debat ni dia mesti ade. Tapi aku xpnah dengar dia cakap dlm loghat negeri. Setelah kami, peserta2 dijemput ke depan, kitorang pun ambik tempat masing2 n diperkenalkan kepada penonton.

Moderator malam tu name dia kalau xsilap Ustaz Muhammad Nor. Klaka betul orangnye. Mase mula2 tu boleh plak dia cakap dlm loghat Kelantan! Xbley blah betul...hahaha. Seterusnye panel hakim, Ustaz Azman Syah, pengarah program ngan Andak Massah. Kemudian peserta diperkenalkan. Team ikhwah diwakili oleh Ustaz Azlan, atau lebih dikenali ngan name Cilan. Dia la yg jadi moderator time slot Ilmiah Cafe pagi tu. Klaka gak orangnye. Xhabis2 ngan trademark 'SAYA SERIUS'. Huhu... Wakil kedua, aku first time nampak. Name dia Ustaz Omar Mukhtar. Aku xtau la kenapa, tapi mase kitorang nak duduk tu, budak laki xhabis2 sebut name dia. Hmmm...hebat sangatkah orangnye?? Cuak plak aku. Seterusnye Ustaz Iqmal, abang kepada Syakuragi. Dia ni mmg klaka giler xbley blah. Aduuhhh...habis la aku. Xbrenti gelak la nampaknye malam tu. Last skali, Zuhairi. Diorang diberi name Luak.

Akhawat terdiri daripada Kak Aton, Induk, Kak Pean n aku. Kami diberi name suku. Maka peetandingan debat terhebat abad ini pun dimulakan dgn hujah drpd Ustaz Cilan. Bla...bla...bla... Sikit je cakap, terbarai budak laki gelak. Aku try la control. Payah plak kalau aku gelak same nanti. Susah nak stop. Seterusnye peserta2 lain plak bentangkan hujah. Yang paling aku xbley tahan, time Ustaz Omar Mukhtar bentang. Ya Allah....merah2 muka sume orang. Teringat lagi dia bidas point akhawat pasal pengaruh rakan sebaya. Kalau xsilap ayat dia camni....'Buek apo nak sibuk2 pasal kawan yang rambut pelangi tu? Kan ado yang tudung pelangi, ikut la yang tudung pelangi....' Camtu la ayatnye. Terbarai satu dewan tu gelak. Kitorang nak bidas pun xjadi disebabkan xdapat menyusun kata2, haha.

Bile dah syok2 gelak, payah la aku nak mereka ayat nak membidas point2 ustaz. Aku tulis je la ape tg sempat. Time nak bidas point Ustaz Omar, aku pun keluarkan la kenyataan ' Se xpaham bona apo yg dio kato. Leko dek golak yo...' . Sebenarnye, aku nak kate aku yg leka gelak, tapi ayat aku tu disalah fahami. Maka dengan itu, secara spontan Ustaz Omar mengambil mikrofon utk membela diri. 'Se serius!' katanya sambil membuat reaksi muka xbley blah, haha. Aduh...sori la ustaz. Aku bukannye nak cakap ustaz yg gelak. Ustaz mmg xgelak, leka buat orang gelak je, huhu.

Bahas last skali adalah daripada Zuhairi. Dia kena wat penggulungan terakhir. Kalau ikut peraturan debate, time penggulungan last tu mane bleh buat izin laluan. So aku pun senyap je la. Xde tanye pape walaupun banyak nak bantah. Tiba2 Zuhairi kate 'Ni kenapo sonyap yo ni? Kunyah sireh ko??'.... Maka berkumandanglah hilai tawa yg menggegarkan dewan time tuh. Aduhh...merah muke masing2. Nasib baik x cram perut, huhu.

Last skali, moderator tamatkan pertandingan dengan lawak jenaka yg menyebakan kami sume xkering gusi. The end.

0 play the melodies:

Related Posts with Thumbnails