Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

~Detik kepulangan~MS 968

Tuesday 28 July 2009

Seperti yang dijadualkan, 27/7 aku ngan Kak Wa, Kak Yan n Kak Dayah akan terbang balik ke Malaysia. Kami je wakil dari N9. Tremco datang ke RNSK pukul 12 lebih. Aku awal2 lagi da siap packing. Bukan nak kobar excited, tapi sebagai langkah berjaga2. Yela, kalau buat last minute kan bahaya. Ade potensi barang cicir, lupe bawak...dan lain2 yang seumpama dengannya.



Malam tu, 4 orang akhawat yang turut serta menghantar kitorang ke airport. Kak Aton, Kak Pean, Induk n Kak Pah. Setelah selesai bersalaman ngan sume orang, pastu bacaan doa oleh Ustaz Khoir, kami pun bertolak ke airport. Sampai di airport gadid Cairo, kulihat lautan orang Melayu sedang menanti. Mak aiii...ramai giles. Majoritinye budak medik la. Kusangkakan xramai. Hampir separuh kapal terbang orang Melayu je la nampaknye, huhu.



Time tengah tunggu gate dibuka, aku pun dok memerhati gelagat manusia. Ade yang monung, ade yang borak, ade yang gelak, ade yang ambik gamba, ade gak yang tido. Tiba2...tengah syok2 memerhati, ternampak kelibat seseorang yang amat ku kenal. Ku tenung dalam2. Benarkah dia? Ish...takkan la kot. Tapi rupa cam same je. Tak mustahil itu dia. Ku tenung lagi sehingga lah orang tu prasan aku tenung dia. Dia tersenyum. Yaa...tak syak lagi. Sangkaan ku tepat sekali. Orang itu adalah Fatini, kawan same sekolah menengah dulu. Slame ni aku dengar khabar angin je yang dia gi Mesir. Akhirnye, jumpe gak dia kat airport. Hehe...seronok2.



Kira2 hampir pukul 2.30 pagi, barulah gate dibuka. Aku, Kak Yan ngan Kak Dayah menolak troli sambil diiringi oleh Kak Wa. Kami pun membuat lambaian terakhir kepada kawan2. Terima kasih Induk, Kak Pean, Kak Aton, Kak Pah n Ustaz Mukhlis yg menghantar kami ke airport. Tak lupa juga kepada ammu tremco yg xsempat kutanya namenye (macam la berniat nak tanye, haha...)



Setelah siap sume procedure, barang dah masuk, passport dah cop, kami pun ke gate 2 untuk menunggu. Time tu beratur panjang untuk masuk. Sebab ape? Sebab pihak berkuasa membuat checking yang amat teliti. Ape sebabnye?? Wa tara tau laa... Ade anak raja naik flight yang same kot, huhu. Bayangkan....beg laptop pun kena bukak pastu kuarkan laptop. Pastu jam, tali pinggang, segala barang kemas + besi yang ada pada badan, sila lah tanggalkan. Perghh....banyak lak songel. Kitorang ni...paham2 je la. Mesti la malas nak wat sume tu. Masing2 berdoa xyah wat camtu, hehe.



Alhamdulillah, senang je lepas. Setengah jam lepas azan Subuh berkumandang, kami pun menaiki pesawat MS 968 beserta majoriti orang Melayu dan India. Sebab ape ramai India? Sebab kami transit di Mumbai, hehe. Bak kate kawan lamaku....kawasan ramai India, kawasan Black Area namenye. Sebab ape? Lu pikir la sendiri :p.

Sejak awal lagi aku dah plan nak dok sbelah Kak Wa. Yelah, memandangkan kitorang 4 orang je, lagi elok la duduk same2 kan. Tapi time tu kitrang masuk lambat, so xdapat la nak main cop2 tempat, huhu. Aku duduk kat sbelah Kak Zu dari Sabah, gara2 ade mak cik Arab tu mintak tukar tempat duduk ngan dia sebab dia nak dok sbelah anak dia. Ibu yang penyayang....hihi. Kak Wa dpt seat sbelah Kak Dayah. Toleh kanan, toleh kiri, orang Melayu jugak balik2. Maka setelah selesai sumenye, kapal terbang pun departed. Here we go! Flight yg aku naik tu ade rakam scene dari bawah kapal terbang time nak berlepas. Maka kitorang dpt la nengok keadaan kat luar time tuh. Subhanallah....agung sungguh ciptaanNya. Hanya dengan izin Allah la benda besi ni dapat terbang di udara. Maha Suci Allah menganugerahkan ilmuNya kepada manusia yang hina.

Menjadi kebiasaan manusia yang aku tengok, 5 minit lepas berlepas, masing2 adjust seat n then tido. ...zzzZZzzz.... Sampai la lampu di onkan dan makan di serve. Time tu masing2 engkak2 mata. Muka punyelah ngantuk, letih...tapi digagahkan diri bangun untuk makan. Aku xterkecuali, hihi. Mengorder jus mangga menjadi hobiku...nyam2. Lepas makan, borak2 kejap...selak2 majalah yang ade, usik tu usik ni, gi toilet jap, 5 minit kemudian....zzzZZZzzz.... Keadaan yang same berlaku sepanjang flight. Ntah bape kali tido n jaga ntah. Kesimpulannye, letih dek tido.

Beberapa kali pilot mengarahkan passengers pasang seat belt sebab katenye ade turbulence. Mungkin cuaca xbrape elok. Syukur Allah permudahkan perjalanan tanpa sebarang masalah. Dalam masa lebih kurang 5 jam lebih, kami pun tiba di Mumbai utk transit. Ramai la jugak passengers yg turun. Yang kekal dlm kapal terbang main tukar tempat duduk, haha. Sebab kat Mumbai, xramai passengers baru yg naik. Aku decided nak dok ngan Kak Wa. Yela, awal2 da janji nak dok ngan dia. Kena la jugak tunaikan. Walaupun separuh jalan.

Sejam lebih berada di Mumbai, kapal terbang MS 968 pun meneruskan journey to the eastnye. Aku seperti biase, mata mula terasa berat saat pilot membuat pengumuman kapal terbang akan berlepas. Baru je nak lelap, tiba2....terasa seperti tanganku digenggam erat. Ya Allah....! Aku tersentak, terus terjaga. Kulihat ada tangan comel yang menggenggam tangan kiriku. Oh...Kak Wa rupenye. Dia tersenyum. Rasa terharu di situ, hihi. Aku membalas senyuman sambil membalas genggaman (betul ke ayat ni??). Skrin menunjukkan scene dari bawah. Makin lama makin laju....makin laju....makin laju....and at last, terbang juga besi yg berat itu meninggalkan bumi Mumbai.

Aku pun ape lagi...terus la lena secara automatik. Force from the front masih terasa disebabkan kapal terbang belum lagi stabil kedudukannya di udara. Sesekali terhenjut jugak, menyebabkan genggaman di tanganku dirasakan makin erat. Skali lagi...makin kuat genggamannye. Makin lame makin kuat. Ya Allah....cramped pulak jari-jemari aku ni kang. Aku cuba menggerak2kan tangan, memberi isyarat meminta untuk dilepaskan. Mungkin xdisedari bahasa isyaratku ini. Lantas aku membuka mata, tersenyum kepadanya, sekadar memberi senyuman penenang agar dihindari rasa takut dari jiwanya. Ya Allah, berilah kekuatan kepada hambaMu Ya Allah. Tiada daya upaya kami melainkan dariMu Ya Allah. Perjalanan pun diteruskan selama 5 jam setengah lagi.

Lame sungguh rasenye. Menunggu, menunggu dan terus menunggu. Dalam erti kata lain. Lepas tido tido, tido lagi dan terus tido, haha. Terjaga dari lena, kulihat movie Bride Wars sedang ditayangkan di skrin. Oh...cite ni. Aku dah tengok dulu. Xdela best sgt. Memandangkan cahaya dalam flight yg malap dan keadaan yg senyap sunyi, aku pasang la ear phone nak dgr cite tu. Kak Wa turut serta jugak. Aku mendengar dialog bahasa inggeris. Kak Wa hanya dengan membaca subtitle bahasa arab, dia bley paham cite tuh! Mantop sunggoh!! Cayalah Kak Wa!

Cite dah habis, perjalanan masih diteruskan, mimpi indah kusambung kembali. Dah sampai part makan seafood beserta ikan bakar dah. Mak aiii....osah eh. Yelah, tu sume yg aku kempunan time kat Mesir, hihi.

Sedar2 je pilot bagitau dah masuk kawasan Malaysia, dah nak landing kat Kuala Lumbur, cuaca tenang, 24 degree. Huh...gembira bukan kepalang mendengar nombor 24 tuh! Jarang2 nak dirasa di Mesir ketika ini. Mendarat sahaja kapal terbang, masing2 mengucapkan alhamdulillah.

Turun dari kapal terbang, sume menuju ke aerotrain yg membawa kami ke arrival hall. Sebelum tu 'mengutip' bagasi dulu. Lame jugak nak kena tunggu beg2. Pastu kena beratur nak cop passport pastu ade checking pasal virus H1N1. Tidak kusangka Malaysiaku dah banyak kes rupenye. Kami berempat berjalan seiringan menolak troli masing2. Sampai di pintu keluar, kelihatan ratusan ahli keluarga sedang menunggu. Uishh...cuak plak tetibe. Aku membiarkan akak2 keluar dulu. Sambil berjalan, masing2 meliar mata mencari keluarga. Dari jauh ku terlihat lambaian ayah. Senang je nak spot ayah, hehe. Tinggi orangnye.

Sume cam excited + happy giler sambil berpelukan ngan family. Aku?? Bese je. Maintain lawa, haha. Salam ibu, salam ayah, tanye khabar,blablabla...pastu salam family akak2, pastu balik. Nak cite2 sume kat rumah la bez kan, hehe. Dalam kete aku start la membebel itu ini. Sambil tu hanta SMS kat kawan2 kat Mesir mengkobarkan yg aku da sampai.

On the way nak balik, ayah bawak singgah kat kedai makan kat Ampangan. Time tu kul 2 pagi. Ayah lapar. Aku pun lapar gak. Ntah kenapa lapar aku pun tatau. Maka, makanan Malaysia pertama yg aku jamah setelah berpijak di bumi Malaysia ialah roti canai di kedai yang aku xtau ape name dia. Lain sungguh rasenye dari fatirah yg bese dimakan di Mesir. Bahagia rasa di jiwa, kuang3....

Alhamdulillah, sampai juga aku di bumi tempat tumpah darahku (time jatuh basikal mase kecik2 dulu...).

0 play the melodies:

Related Posts with Thumbnails