Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

First day raya, first patient

Saturday 11 September 2010

Allahu akbar...Allahu akbar...Allahu akbar walillahil hamd.

Family di Malaysia sangat busy wondering...macam mana agaknya beraya di sini? (Egypt). Well, the answer is easy. Sama macam Malaysia! Tak tipu. Kalau kat Malaysia, raya meriah sebab kita semua pergi ziarah rumah sanak saudara. Kalau duduk rumah tengok TV je, memang bosan. The same thing kat sini. Dah namanya hari raya. Ziarah rumah kawan-kawan, rumah negeri menjadi aktiviti kegemaran anak-anak perantauan.

Tapi tak la ziarah rumah orang setiap hari berturut-turut. Especially bagi yang ada 'paper' menunggu. Oppss...terasa.

Raya pertamaku bermula dengan kekecohan. Sebab apa? Sebab satu rumah tak perasan yang masa dah bertukar. Ish3...asyik bertukar je masa tahun ni. Nak kiamat agaknya. Mari insaf T_T.

Tengah-tengah gosok baju raya, terdengar Masjid Nur dah solat raya. Kelam kabut semua orang. Last-last kami pergi ke ARMA untuk....makan. Tak de la ramai sangat orang kat ARMA. Maybe majoriti sambut raya kat rumah negeri masing-masing dan masjid berhampiran. Yang ramai kat ARMA pun kanak-kanak medik dan anak-anak N9 =.='.

Dari ARMA, aku dan Sakinah buat anjakan paradigma. Kami follow akak-akak medik lain beraya di RKB (Rumah Kelantan Baru). RKB weh!! Haha. Kami buat muka macho beraya di RKB, walaupun darah daging kami tiada kena mengena sedikit pun dengan Kelantan. Alaaa....apa salahnya kan? Hari raya hari mengeratkan ukhwah.


Di RKB, makan sate dengan nasi impit. Sama macam kat ARMA. Dapat gak la merasa sate raya ni. Huhu.

Ikut kebiasaan, bila dah kenyang kena la move on to the next destination. Kami pilih RNSK. Kakak-kakak lain pergi Rumah Johor. Sampai di RNSK, seorang kakak menelefon aku. Minta aku datang ke syaqah mereka. Sampai je di syaqah tersebut, aku dipertemukan dengan benda ni...


Kakak: Sarah, tolong inject Akak X boleh tak?
Aku: Ha?? Kite tak pernah inject orang.   (terus jantung berdegup laju)
Kakak: Laaa...biar betik. Tapi dah blaja kan?
Aku: Errr....dah. Tapi....

Seriously aku sangat cuak! Hahaha. First time kot! Lama juga aku ambil masa berfikir untuk buat keputusan sama ada nak inject atau tak. Kalau salah inject nanti.... Ish. Mana boleh salah inject! Kan dah belajar. Lagipun, bukan kena inject kat vein. Inject muscle je. Serta merta aku call Sakinah yang berada di syaqah lain.

Aku: Helo. Sakinah, turun sekarang. Ade kecemasan.

Sakinah sampai. Aku masih memegang syringe dan ubat dalam botol kaca. Selama beberapa minit kami berbincang siapa yang harus melakukan suntikan tersebut. Sakinah dah pernah ada pengalaman. Aku belum lagi. Sebab tu cuak semacam. Last-last decision was made. Aku yang kena suntik. Aaaaaaaaaarrrrrrrrrr......

Aku menjeling ke arah pergelangan tangan kiriku. Satu urat hijau masih belum lagi surut bengkaknya. Akibat disuntik doktor ketika buat MRI beberapa minggu lalu. Musykil. Sepatutnya dalam masa seminggu, bengkak tu dah surut. Tapi sampai sekarang masih ada, menyebabkan aku tak boleh pakai jam di tangan kiri, apatah lagi pakai handsock. Sakit bhai! Bengkak itu membuatkan aku berasa seram untuk menyuntik Kak X. Tak nak perkara yang sama berlaku kepada beliau. Tapi Sakinah berkata "Alaaa...inject muscle je. Bukan vein,".

Baiklah. Setelah berjuta kali berzikir, berselawat, berdoa....aku pun bismillahirrahmaaanirrahiiim....

Dengan rasminya, Kak X menjadi mangsa pertamaku. Tarikh 10/9/10 menjadi tarikh keramat buatku. Haha.

Kakak: Sarah, kalau ape2 jadi kat Kak X, kitorang cari kamu ye.
Aku: Err...jangan la camtuuuu........  (tawakkal2...)

Selesai menjalankan tugas 'doktor', aku continue beraya dari rumah ke rumah. Semoga Kak X cepat sembuh.


Sampai di 4B, jumpa kanak-kanak ribena yang sangat comel ni. Balqis!!! Dah besar dah dia. Sebelum aku pindah ke 'Abbasiyah dulu kecik je budak ni. Sekarang dah 8 bulan.

Bulatnye mata dia!



Selepas RNSK, destinasi kami ialah rumah sewa kakak-kakak N9 yang dah tahun akhir. Dapat makan mee jawa yang pedas tahap dewa. Perghhh....sodap gilo! Nangis-nangis pun tambah lagi. Dah kenyang, kami mengorak langkah pulang ke 'Abbasiyah.

Petang tu kami terima tetamu first kami, Kak P (Sofiyyah) dan Eja. Bukan main excited Betty nampak Kak P datang. Pandai dia buat mama dia jeles >.<


Kuah kacang anak dara N9 masak. Podeh tak boleh blah. Tapi semua kata sedap! *wink2*


Rendang Adabi. Sedap jugak. Belilah perencah rendang Adabi~

Anyway, semalam hari raya pertama bersamaan hari Jumaat kan? Haaa....banyak selawat tak semalam? Kalau lupa nak selawat rugi la kita. 'Jadikan setiap Jumaat yang kita lalui sebagai persiapan menghadapi hari Kiamat'. Raya raya juga, ibadah jangan tinggal.

Sekian laporan dari angkasa 'Abbasiyah.

p/s: exam Physio hari Rabu ni! Doakan kami :)


1 play the melodies:

[Dr Nu@r] said...

Selamat hari raya sarah :)

21 September 2010 at 11:52
Related Posts with Thumbnails