Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Raya punya cerita

Thursday 9 September 2010

Aura raya telah ku rasakan sejak bermulanya perjalanan pulang ke bumi kinanah dahulu. Setiap kali jumpa pengawal keselamatan kat airport, mereka mesti wish "Selamat Hari Raya," dengan senyuman seindah suria, buat aku sedikit berbangga jadi orang Melayu. Ish...tak baik riak. Istighfar.

Semasa keberadaanku di Malaysia, aura raya tak berapa dirasai. Maybe sebab dah set minda, bahawa aku bakal beraya di perantauan tahun ini.



Ibu: Angah nak bawak balik kuih raya ape?
Aku: Tak nak la. Angah tak suka kuih raya.
Ibu: Ibu masakkan rendang untuk angah nak?
Aku: Eh...susahkan ibu je. Ibu nak masakkan ke?  (Ayat ni bermaksud mahu tapi malu. haha)
Ibu: Tak pe la. Untuk anak ibu. Ibu masakkan ye. Nanti angah boleh makan kat sana.
Aku: (Yes!!)



Tiba di bumi anbiyaa' ini, berbeza-beza pendapat kawan-kawan tentang raya di perantauan. Untuk aku, ini bukan kali pertama beraya di negara orang. Tahun 2008 dulu dah pernah. So, I don't think it's something new.

Kak Mira: Berapa pasang baju raya kamu bawak?
Aku: Empat. Heee~
Kak Mira: Fuyooo...semangat!

Beberapa hari sebelum takbir raya bergema, kami didatangi peperiksaan dur thani subjek Biochemistry. Perihal MCQ kita tolak tepi dulu. Nanti hilang mood raya. Hehe. Sehari selepas written exam, tiba masa untuk oral dan praktikal pula. Mula-mula exam oral. Alhamdulillah, dapat doktor baik hati. Rasa nak peluk beliau dan ucap "Selamat Hari Raya". Nasib baik beliau lelaki. So, tak jadi. Nama beliau Dr. Fathy.

Disebabkan kami exam sekali dengan students Arab, so kami terpaksa tunggu selama berkurun lamanya untuk masuk ke makmal untuk exam praktikal. Berkurun di sini bermaksud: sampai berjanggut, dan janggut itu menjadi putih kesemuanya. Haaaa....lama gila kan? Awal-awal tu elok la semua orang baca dan hafal nota dengan bersungguh-sungguh. Masuk separuh masa kedua, semua dah buat kerja lain. Tengah-tengah rasa nak muntah baca nota buat kali ke berapa juta entah, aku pasang lagu raya kegemaran kat handphone. Pasang loudspeaker la baru mengancam kan?


Raihan & Hujan - Salam Aidilfitri Ayahanda Dan Bonda Lirik
Terkenang di ketika itu
Ku dimanja dan disayang selalu
Apa saja kemahuan diri
Akan cuba dipenuhi
Walau hidup dalam kesukaran
Kau kan cuba untuk membahagiakan
Demi anak-anak yang tersayang
Kau berdua kan berkorban
Tetapi baru kusedari
Tidak mungkin kan terbalas budi
Pengorbananmu tiada ternilai
Hanya Tuhan kan membalasnya
Salam… Aidilfitri
Ayah bonda yang dicintai
Maafkanlah anakmu ini
Kerna belum cukup berbakti
Pabila menjelang lebaran
Baju baru kan disediakan
Walau mungkin kami tak mengerti
Keperitan saat itu
Namun wajahmu terus bercahaya
Oh sucinya kasih sayang itu
Di bibirmu kan menguntum senyum
Andainya anak-anakmu bahagia
Salam… Aidilfitri
Ayah bonda yang dicintai
Maafkanlah anakmu ini
Kerna belum cukup berbakti


Haaa...semangat punya pasal. Sampai letak lirik sekali =P. Sambil-sambil dengar lagu raya....

Eja: Korang ade mood nak raya?  (beliau bertanya dengan wajah dan nada tak percaya)
Aku: Of course la Eja. Raya ni Eja. Raya!
Eja: ............. (geleng kepala)

Disebabkan raya tahun ini Rumah Negeri Sembilan Kaherah (RNSK) buat open house time raya ke 2, maka aku dan Sakinah decided untuk berhari raya pertama di 'Abbbasiyah. Bak kata ibu, "Macam balik rumah mertua pulak kamu kan?". Haha. Kena la praktis dari sekarang.

Di RNSK lain pula ceritanya. Setiap rumah SIBUK bikin kuih raya aneka jenis. Confirm kami akan datang raya ke 2 nanti. Sebab kat rumah kami ada kuih 'tunjuk' je. Itu pun ibu yang pujuk aku beli. Kalau tak, memang kunyah tomato je la raya ni. Kenapa tomato? Sebab ia sangat murah di sini. Sebelum pulang ke RNSK semalam, kami berbincang tentang juadah yang akan di masak nanti.

Sakinah: Rendang?
Aku: Checked! Banyak pes rendang kita bawak hari tu.
Sakinah: Nasi impit?
Aku: Checked! Pun banyak kita bawak yang segera hari tu.
Sakinah: Kuah kacang?
Aku: Aiseh....yang instant dah masuk semut la. Kurenggg punye semut!
Sakinah: So kita kena buat sendiri la.
Aku: Okay. Jom google untuk resepi.



Maka siang tadi, dengan semangat '1Malaysia', kami memulakan kerja-kerja dapur. Tengah syok-syok rebus nasi impit segera, tiba-tiba.....

Kak F: Eh....gas dah habis laaa.
Aku & Sakinah: Haaa???!

Kebiasaannya, kalau gas dah habis, tugas kami hanya turun ke bawah, cari bawwab dan minta beliau tolong belikan. So, dengan muka macho, aku turun mencari bawwab dan isterinya. Sampai di rumah mereka....kosong. Tapi lampu terpasang. Ke hulur ke hilir aku mencari mereka dan akhirnya naik ke atas. Takkan mereka balik kampung kot? Sejam kemudian, aku turun sekali lagi. Sama juga. Tiada tanda-tanda mereka berada di rumah. Ish...macam mana nak masak ni? Dah nak hilang semangat raya camni. Akhirnya, aku turun buat kali ketiga 2 jam kemudian. Time tu rumah beliau dah gelap. Ahh sudah! Sah-sah bawwab ni dah balik kampung.

Aku melangkah keluar dari imarah. Cuba tanya 'ammu tepi jalan kalau-kalau ada kedai gas berhampiran. Seorang jejaka memberitahu hanya ada satu kedai gas berhampiran dan ia saaaaaaaaaaaaaangat jauh. Kalau nak pegi sana kena naik teksi. Oh...no. Maknanya kena angkat tong gas! Tidak...aku tak mampu. Kalau tahun lepas maybe boleh lagi. Habis tu...camne nak masak ni?! Aaaaaaaa.........

Aku: Sakinah, takde la kedai gas dekat-dekat sini =(
Sakinah: Erm...yeke. Tak payah la masak kalau camtu.
Aku: Alaaaa....tak bestnye.

Sampai la pukul 5 petang, kerja-kerja dapur kami tertangguh. Akhirnya, selepas Kak F pulang, kami berdua pergi menaiki teksi menuju ke Syari' Ahmad Said, berhampiran dengan ARMA untuk membeli gas. Sanggup weh angkat tong berat tu! Nak raya punya pasal. Nasib baik 'ammu teksi baik hati. Dah berapa kali kena reject pada awalnya.

On the way nak membawa tong gas yang penuh memasuki bangunan rumah kami, muncul seorang jejaka Melayu. Time tu aku dan Kak F rasa macam dah nak patah pinggang. Jejaka tersebut dengan muka macho, mengangkat tong gas tersebut dan berjalan ke arah lif. Whoaaa...cara dia jalan nampak gagah! Padahal kurus je orangnya. Terpegun seketika.

Sampai di rumah....

Aku: Akak, tadi tu kawan akak eh?
Kak F: Tak la. Tu junior korang. Baru pindah atas ni.
Aku: ..........................  (konon-konon bajet senior confirm kuat la. ambik ko....junior jugak yang tolong angkat sorang2)

And yeah!!! Dapat la kami sambung kerja tertangguh tadi. Alhamdulillah....tercapai hajat nak merasa juadah raya esok.

Tadi, sementara menunggu Kak F pulang, aku ambil kesempatan call mereka yang tersayang di Malaysia. Kebiasaannya kalau dengar orang call Malaysia, mesti ada suara tangisan di celah-celahnya. Tapi untuk aku...tidak sama sekali. Baru je call....

Aku: Assalamualaikum...
Pakcik: Waalaikum salam. Eh2....KAK NGAH!!!!!
Makcik: KAK NGAH!!! SELAMAT HARI RAYA!!!!
Adik2 sepupu: KAK NGAH SARAH!! SELAMAT HARI RAYA!

Bingit weh telinga. Nasib baik tak pekak. Haha. Memang terasa lain macam meriahnya raya kat rumah nenek. Tak apa, raya kat sini, kami la yang harus memeriahkannya. Jangan nangis-nangis la kawan-kawan. We have each other right? ^__^



~SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR DAN BATIN~

p/s: dengar cerita, jiran atas nak buat open house raya ke 2 nanti. haaaa....ape lagi....hehe =P

7 play the melodies:

Dzuu Haniin said...

hahahaha..[mampu gelak jer.sebab azam raya kali ni nak rilek2]

9 September 2010 at 19:16
Sarah Mustaza said...

anas kuat gelak sekarang ni. nak kena libas agaknya...

9 September 2010 at 19:39
aminmenulis said...

muahaha.. sian. dah masak byk2 tu, xjemput dtg rumah ke wat openhouse? Wakaka.. kalau closedhouse pun xpe, janji makanan sampai. hehe..

10 September 2010 at 04:58
Sarah Mustaza said...

errr...ustaz amin. sy jemput ustaz datang open house jiran kami kat tingkat 7. Raya kedua ye. datang, jangan tak datang.

10 September 2010 at 07:10
Dzuu Haniin said...

selamba jer main jemput..tingkat 7 rumah sape?

10 September 2010 at 09:43
Sarah Mustaza said...

entah la. rumah sape ntah. tapi yg penting mmg diorang buat open house la raya kedua nanti. anas mesti terlibat kan? haha

10 September 2010 at 16:58
Sarah Mustaza said...

okay. baru sedar sy salah rumah. tingkat 5, bukan tingkat 7 =.='

11 September 2010 at 16:36
Related Posts with Thumbnails