Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Aku teruja!!

Monday 22 November 2010

Setelah beberapa hari tak dengar suara ibu, tiba-tiba ibu call pukul 6 petang tadi. Aku sedikit hairan memandangkan Malaysia dah pukul 12, tapi kenapa ibu call? Ibu tak tidur lagi ke? Ada apa-apa kecemasan yang berlaku ke?? Dup dap....dupp dapp....

Ibu: Angah, bulan 12 ni Abang Ikhwan nak tunang....      (tak sempat menghabiskan kata2)
Aku: Ha??!! Dengan sape? Waaaaah.....      (separa menjerit)
Ibu: Pastu bulan 3 tahun depan Abang Ikhwan kawin.
Aku: Ohh....cepatnye!
Ibu: Cepatnye? Haha.    (terdengar ketawa pakcik2 dan makcik2 ku)
Aku: Hehe. Takde la. Ok la tu cepat-cepat.
Ibu: Pastu, bulan 2 tahun depan, Fatin nak tunang.
Aku: HA??!! Ya Allah!!!   (kali ni lagi kuat aku jerit. haha)
Ibu: Apesal angah menjerit ni?     (sakit telinga ibu kot)
Aku: Heh. Teruja bu. Teruja. Hehe. Ehem....
Ibu: Mak long tanya, angah bila lagi?    (mereka yang lain ketawa)
Aku: Angah? Heh. Nanti la dulu.
Ibu: Dua-dua dengan orang Pahang. Abang Ikhwan dengan Fatin punya bakal tu orang Pahang.

Aku: Ohh.... Kalau angah dengan orang **tuuut** boleh ke?   (aku niat nak gurau je weh. tiba2....)
Semua di belakang bersuara: Waahhh....dah ada calon rupenye dia!
                                             Haaa....kantoi!
                                             Haha...Sarah2.....

Aiseh....ibu buat loudspeaker rupanya! *blushing* Giler ah semua orang dengar.

Aku: Laaa...ibu buat loudspeaker ke? Haha. Kantoi sudah.
Ibu: Haaa...tu lah. Biar diorang tau, anak ibu tak sabar nak kawin dah.
Aku: Err...takdelah. Gurau je. Haha.    (phewww)
Aku: Eh...sampai hati diorang tak tunggu angah balik kan? Ibu tak nak angah balik ke untuk majlis diorang nanti?   (alasan nak balik. keh3)
Ibu: Kalau angah ade duit nak balik, ibu tak kisah. Kalau ade duit lah....

Perghhh. Ayat pedas. Huhu.

Secara jujurnya aku sangat teruja mendengar khabar gembira sebegini. Abang Ikhwan, cucu pertama belah ayah. Of course la kena jadi pioneer. Baru sepupu-sepupu yang bawah boleh menyusul. Fatin setahun tua dari aku. Masa aku balik cuti summer hari tu, aku, Illya dan Fatin berbual-bual kosong. Illya, tiga tahun tua dari aku, dah ada calon dengar-dengarnya. Aku diam je, senyum-senyum. Fatin pulak kata tak nak kawin awal, nak kerja, kumpul duit banyak-banyak, pastu buat banglo besar supaya kami, cucu-cucu perempuan boleh lepak-lepak kat situ. Aku sokong cadangan beliau. Sebab rumah beliau kan? Haha. Tapi.... tau2 Fatin nak tunang dah. Warghhhh....aku rasa tertipu. Hahaha. Tapi aku gembira sangat untuk mereka semua. Illya confirm ada berita gembira tak lama lagi.


 *Abang Ikhwan & Kak Ngah Illya, anak mak long. Eldest and second eldest grandchildren belah ayah*


*Fatin, anak sulung mak teh. Third eldest grandchild belah ayah*

*Sape fourth grandchild belah ayah?? Jeng3.....


*Gulp. peluh dingin terasa. Haha. Sengal. Cucu keempat ni belum cukup matang. Aku pass kan turn kat Afiq, cucu kelima lah. Haha.


*Afiq the Gangsta, fifth grandchild. Anak mak teh nombor 2, sebaya dengan aku*




*Sixth grandchild, Aiman the Vege. Anak Pak Ngah nombor 2 (atau 3). Adik aku lah ni*




*Seventh grandchild, Kemal the Football Star. Anak mak long yang ketiga*


*Cucu yang ke 8 sampai yang ke 28 masih bersekolah menengah, sekolah rendah, tadika dan ada yang masih baru nak belajar bertatih. By the time diorang nak kawin nanti, kami (kakak2 dan abang2 sepupu) pulak yang akan menguruskan semuanya.

*Di sini disertakan gambar anak-anak Mak Uda. Atas permintaan Hajar yang tak sabar nak kawen. Haha :P






*Aisyah, anak sulung Mak Uda, cucu ke 11 dan Kautsar, anak Mak Uda yang bongsu, cucu ke 18.


*Hajar, anak kedua Mak Uda, cucu ke 12. Baru form 1 nak kawen dah. hahaha*



Cepat betul masa berlalu. Dulu sama-sama main kejar-kejar, main pasir, mandi laut, pergi mandi air terjun, main pedang-pedang, pergi Langkawi tiap-tiap tahun, beli baju boria corak sama (heh). Lepas tu masing-masing masuk sekolah menengah, masing-masing jadi busy, jarang jumpa. Bila dah masuk kolej, universiti lagilah susah nak jumpa. Jumpa dalam FB je lah kadang-kadang. Tau-tau ada yang nak kawen dah. Alhamdulillah. The cycle of life macam tulah. Harap-harapnya, our family bond akan terus kekal dan bertambah-tambah erat, ketat, sendat (ayat Aiman) hingga ke akhirnya.

Untuk abang dan kakak-kakak sepupuku, mabruk untuk kamu semua. Lagi dua tiga tahun aku balik Malaysia mesti dah ada baby comel menanti untuk panggil aku 'Aunty Angah Sarah'. Ceh...nak jugak title angah. Semoga dengan pertambahan ahli keluarga kita dapat menambahkan seri dalam keluarga Zainah dan arwah Kamarudin. Sorry la korang, aku tak dapat join majlis korang. Aku doakan semuanya berjalan lancar dan baik-baik belaka. TAHNIAH!! Tahniah kerana kalian bakal mengerjakan ibadah serta menggalas tanggungjawab. Semoga dengan terdirinya rumah tangga, akan menambahkan keredhaan Allah untuk kalian. Amiiin~

p/s: rasa nak balik Malaysia la pulak. nak jadi photographer mereka. haha.

1 play the melodies:

Burungman said...

x sabar kawin nampak

23 November 2010 at 01:44
Related Posts with Thumbnails