Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Aku & Luxor

Wednesday 1 December 2010

"Sarah pegi Luxor??", "Sarah pegi dengan sape??", "Pegi sorang ke?", "Buat apa kat Luxor?"

Begitulah antara suara-suara hairan bercampur excited yang datang dari kawan-kawan sekeliling. Aku sekadar membuat penyataan ringkas. Tapi rupanya penyataan tersebut mengundang 1001 persoalan dalam minda mereka.

Jawapan: Pergi jalan-jalan dengan mak cik.

Soalan: Oh...kenapa mak cik Sarah pergi Luxor? Tak stay kat Cairo?

Jawapan: Sebab mak cik saya balik kampung suami dia.

Soalan: HAA?!! Macam mana tu? Kampung suami dia? Maksudnya??

Jawapan: Suami dia orang Luxor.

Soalan: HAAAAA?! Mak cik Sarah kawen dengan orang Arab ke?

Jawapan: Ha ah.

Soalan: Waaaah. Macam mana boleh kawen dengan orang Arab? Macam mana diorang jumpa? Diorang tinggal kat mana? Malaysia ke Mesir? Pak cik Sarah tu boleh cakap Melayu tak? Mesti anak diorang rupa Arab kan?

Jawapan: ............................. =_='

Yeah. That's how I ended up going to Luxor. Kalau nak harap pergi sendiri, entah bila akan sampai. Tempat yang dekat dekat dengan Kaherah ni pun aku belum habis round. Tapi memandangkan anteh (mak cik aku) dah ajak pergi Luxor, aku pun setuju nak ikut. Dah lama tak berjalan. Tambah-tambah lagi semua perbelanjaan anteh & pak yem (pak cik aku) yang tanggung. Heaven lah! Kalau tak nak ikut memang ada something wrong somewhere dalam otak. Haha.

Maka begitulah kisahnya bagaimana aku boleh tercampak ke Luxor selama 5 hari 4 malam.

Sedikit hikayat.....


Anteh, iaitu adik-beradik ibu yang ke 3 is married to an Egyptian man named Ibrahim. Kami panggil beliau Pak Yem. Yes, he can speak Malay sebab dah lama tinggal dan kerja sebagai pensyarah Bahasa Arab di Malaysia.


They have a son named Muzdahir. Berumur 4 tahun. Boleh berbahasa Melayu, Arab fushah, lahjah 'ammiah dan Bahasa Inggeris. Aku banyak belajar lahjah 'ammiah dengan dia hari tu. Sebab dulu ada senior pernah pesan "Kalau nak cepat dapat cakap 'ammi, kena selalu berbual dengan kanak-kanak".


Ini Su'ad, adik kepada Pak Yem. Beliau saaaaaaangat rajin. Perghhh tak reti nak describe macam mana. Nanti dalam kisah seterusnya akan ku ceritakan (ececeh....).

Cukup-cukup lah entri intro untuk kisah Luxor. Yang lain aku post lain kali saje lah. Menyesal juga tak bawak laptop pergi sana. Kalau bawak, hari-hari boleh merepek dalam blog. Takpe, besar hikmahnya. Allah tak izinkan aku merepek selalu. Ketemu~

4 play the melodies:

Fiq said...

ooo..g jenjalan..patut laa..

1 December 2010 at 14:56
Sarah Mustaza said...

patut laa ape? patut la aku kurus. hehe

1 December 2010 at 17:44
Fiq said...

patut la tak update blog laa..hahah..tp tak perasan lak kau da kurus..ahaha

2 December 2010 at 15:35
Anonymous said...

merepek selalu tak best, makan kerepek jugak yang enak dan bahagia :)

3 December 2010 at 11:46
Related Posts with Thumbnails