Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Luxor: Day 2

Sunday 19 December 2010

Awal-awal pagi lagi 'ammu Mahmud dah berdiri tegak di luar rumah. Menanti kami dengan teksinya. Aku kagum! Sebab beliau sangat punctual. Malahan lebih dari punctual. Janji pukul 8 pagi, beliau datang pukul 7.30 pagi  =_='. Alangkah indahnya dunia ini jika semua manusia pun punctual begitu. (Ayat ini ditujukan untuk semua bangsa, bukan hanya Arab Mesir) Nescaya urusan visa, urusan kuliah, urusan hospital semuanya jadi smooth.

Zeiniah, nama kampung halaman Pak Yem. On the way menuju ke Valley of the King (Wadi Al-Muluk) a.k.a Lembah Raja-raja, terdapat banyak kebun dan ladang di kiri kanan jalan. Paling best tengok tanaman kurumb (kobis) yang banyak dan besar gila. Gila punya besar. Yup, macam yang jumpa kat pasar selalu tu (merujuk kepada pasar Mesir) . Tapi yang ini berganda-ganda lebih besar. Agaknya kalau aku pegang satu kobis, memang tak nampak siapa yang pegang. Nampak kobis je. Besar sangat! Tanaman kobis diselang seli dengan jagung dan tebu serta beberapa lagi sayuran yang aku tak berapa kenal.

Tiba di pekan Luxor, kelihatan beberapa buah hantur (kereta kuda) memenuhi jalan raya. Perghh...rasa macam kat oversea! Padahal memang oversea pun. Tak, maksudnya suasana kat situ totally lain daripada Cairo yang hectic, sesak dengan kenderaan, sesak dengan asap, sesak dengan manusia dan sesak dengan bunyi hon. Imagine keadaan di pekan Luxor. Semua kesesakan tersebut tiada. Ok, bunyi hon tu maybe ada kadang-kadang. Tapi taklah 24/7 seperti di Cairo. Lagi satu, tremco kat sana tak melaungkan destinasi masing-masing. Senyap je semua. Sampai aku hampir-hampir tidak perasan akan kewujudan tremco. Kalau di Cairo, setiap masa dengar "Awwal 'Abbas Awwal Makram!", "Sadis sabie'! Sadis sabie'!", "Mauifil 'asyir!", "Ghamra! Ghamra!", "Ramsis! 'Abbaseyyah Ramsis!" dan blablabla. Tapi kat sana, tremco dia senyap-senyap je berhenti kat mahattah (stesen), penumpang naik dan jalan. Haha. Cool kan? Tak payah jerit-jerit, kejar-kejar, marah-marah. Dan yang paling best, tremco kat sana semua cantik, cukup sifat, baru belaka. Adakah disebabkan ketika itu sudah hampir dengan pilihan raya maka semua driver dapat tremco baru?? Wallahua'lam.

Di suatu kawasan, kelihatan tengah-tengah jalan raya di pekan Luxor itu dikorek menampakkan lubang yang dalam dan panjang. Rupa-rupanya ada peninggalan sejarah kat situ. Namanya 'Jalan Kibas'. Merupakan laluan yang menghubungkan Luxor Temple dengan Karnak Temple. Alkisah dulu-dulu, Firaun yang guna jalan ni. Dan apabila ada orang mati, mayatnya dibawa berarak di laluan tu. Itu kisah masa zaman Firaun. Sekarang  tak lagi. Di sepanjang laluan tu ada patung-patung kibas berbaris. Banyak patung tersusun sepanjang jalan. Rajin betul mereka buat patung kan?

Pekan Luxor dan Valley of the King dipisahkan oleh Sungai Nil. Nak ke sana, kena lalu Kubri Bughdadi (Jambatan Bughdadi). Bughdadi tu nama sebuah kampung di situ. Masa nak pegi Valley of the King tu, Pak Yem kata "Kita nak pegi West Bank ni,". Hoh. Aku punyalah excited. West Bank?! Tebing barat?? Semangat jihad membara dalam diri. Rupa-rupanya West Bank yang dimaksudkan ialah West Bank of Nile River. Hahaha *blushing*. Valley of the King terletak di West Bank. Perjalanan ke sana dihidangkan dengan pemandangan tanaman karkadeh, bazinjan, barsim (makanan untuk ternakan), gargil dan macam-macam lagi sayuran. Sambil-sambil memerhati keindahan ciptaan Allah, kelihatan banyak burung camar putih di sekitar ladang. Abul kirdan (camar putih), juga dikenali sebagai sodiq fallah (sahabat petani) sebab membantu melindungi tanaman daripada serangga perosak. Arabic is a rich and beautiful language, isn't it?

Oh ye. Di Luxor terdapat ramai orang Kristian. Aku pernah terlihat tulisan 'Injil Barnaba' di tulis pada dinding sebuah bangunan. Adakah mereka masih berpegang pada kitab tersebut? Wah....menarik! Sebab aku pernah terbaca dalam post ni berkenaan Injil Barnaba. Wallahua'lam.

To be continued..... (sebab tiada mood nak update blog + banyak keje nak buat + banyak buku nak baca = MALAS. hahaha)



(akuingatkanbunganiadakatmalaysiaje.taksangkajumpakatluxor)


p/s: bahang pilihanraya di musim sejuk



0 play the melodies:

Related Posts with Thumbnails