Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Jumpa tahun depan

Thursday 30 December 2010

Eh2....dah akhir tahun lah! (bosan sungguh ekspresi tersebut). Entah kenapa. Sejak aku duduk Mesir, tidak terasa sangat bahang tahun baru. Bahang musim panas saja yang dirasai. Adakah orang lain juga begitu? Mungkin kerana kami menerima tahun baru dalam musim sejuk. Maka....begitulah.


Hari tu buat SC dengan adik-adik comel. Salah seorang bagi tazkirah, tajuk berkaitan dengan 10 muwasafat tarbiyah, tentang masa. Khusyuk mereka mendengar, nampaknya masing-masing terkesan dengan tazkirah yang disampaikan oleh sahabat mereka. Aku senyum melihat wajah masing-masing. "Masa tu apa?" sengaja aku timbulkan soalan laksana kanak-kanak tadika bertanyakan kepada gurunya. "Hah. Kita kan selalu bercakap tentang masa. Tapi masa tu apa sebenarnya? Kat akhirat nanti, ada masa tak?" Masing-masing tunduk, muka berfikir. Ada yang berkerut dahinya. Ada yang sengih-sengih. Barangkali sudah mendapat jawapan.

Erm...jangan harap aku ingin menuliskan jawapannya di sini. Persoalan itu ditimbulkan atas tujuan untuk mengajak kita semua berfikir, dan muhasabah diri. (Ke...tak paham? haha)

2011

Usiaku bakal menjangkau 21. Fuh...tua sudah. Mungkin sempat merasai usia 21, mungkin juga tidak. Semuanya sudah ditentukan Allah. Kalau orang putih, mereka anggap usia 21 ni sebagai kunci kedewasaan. Sebab apa ye? Mungkin sebab dah boleh mengundi. Haha. Tapi hari tu dah mengundi pun kat Mesir.

Pada usia 21, Sultan Muhammad Al-Fateh sudah berjaya menawan Konstantinopel. 

Aku?

Kamu?

Macam mana?

Apa jasa dan pengorbanan kita untuk Islam?

Adakah selama kita hidup
kita menyokong Islam?
Atau adakah kita pendokong?
Moga-moga kita bukan dalam kalangan orang yang mengongkong Islam.

Sekadar persoalan untuk kita berfikir.

Ya, kau kau.
Aku aku.
Memang kubur kita lain-lain nanti.
Cuma....
aku harap kita sama-sama dapat ketenangan di akhirat nanti.
Dan aku harap...
kita bukan di kalangan manusia yang menyusahkan manusia lain,
yang membantutkan usaha,
yang menghalang gerak kerja dakwah.

Kerana kau, aku...
diciptakan untuk menghambakan diri kepadaNya.


p/s: azam tahun 2011 tak mahu bebankan ibu dan ayah dengan masalah kewangan lagi T__T

2 play the melodies:

athirahariffin said...

nak copy benda yang ala-ala sajak tu. Sebab memang terkesan di hati. nak letak dlam blog.boleh?

1 January 2011 at 00:09
Sarah Mustaza said...

ha? yang mana satu? (Serius tak tahu ada yang ala2 sajak. hehe)

Ambik je ape2 :). Semoga bermanfaat.

1 January 2011 at 04:31
Related Posts with Thumbnails