Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Dia pun nak ada blog jugak....

Sunday 20 February 2011

Winter di Malaysia agak HOT.
Baru semalam pergi Centre Point, ternampak lambang Hot Market. Dah lama tak pergi sana. Dulu zaman sekolah, masa tak ada pendapatan sendiri (sekarang dah ada ke??), selalu masuk kedai tu untuk beli hadiah birthday kawan-kawan. Ye la, kawan pun bagi hadiah dari situ. Kita bagi la sesuatu yang berasal dari tempat yang sama kan? Almaklumlah, remaja yang membesar di kawasan suburban memang agak terkebelakang sedikit. Sadis.

Syukur kepada Tuhan yang telah mengilhamkan kepada manusia idea untuk mencipta aircond untuk diletakkan di dalam kereta (dan di rumah, jika ada). Panas nya Malaysia lah haiiii....sampaikan....

-Suatu hari aku pergi ke sebuah hospital untuk bertemu seorang doktor. Seperti biasa, ramai gila umat Muhammad di situ. Setahu aku, tiada konsert Maher Zain di hospital tersebut. Dalam pada menunggu kucing bertanduk, aku memerhati keadaan sekeliling. Terlihat seorang kakak (kalau panggil mak cik nampak melampau sangat) sedang berjalan menuju ke suatu destinasi. Langkahnya pantas. Comel akak ni, kata aku di dalam hati. Tudung warna merah epal, seluar hitam macam kopi. Baju? Baju corak bunga-bunga tak ada lengan. Ulang suara: tak ada lengan! Apakah? Adakah aku sedang berhalusinasi? Halusinasi part baju tak ada lengan tu ke atau part tudung? Berkali-kali aku cuba pejamkan mata dan bila buka semula, masih keadaan yang sama. Ya, aku bukan bermimpi.

-Aku mengalihkan pandangan ke tempat lain. Terlihat seorang kanak-kanak perempuan sedang berjalan menuju ke suatu arah. Tangannya dipimpin oleh seorang wanita (barangkali ibunya). Mataku lebih tertumpu ke arah wanita yang memimpin kanak-kanak tersebut. Seperti pengkritik fesyen, aku meneliti busana mak cik tersebut. Skirt jeans labuh berwarna biru pucat. Ya, cukup labuh. Macam yang banyak dijual di 'Attabah dan Hussein. Kemudian dipadankan dengan tali pinggang lebar sejengkal berwarna putih. Dipadankan pula dengan blaus belang-belang hitam putih. Sampai part blaus aku sudah rasa ada sesuatu yang tak kena. Aku lihat pula bahagian head & neck (topik yang kami belajar di tahun 2 dalam subjek Anatomy). Hah! Kenapa mak cik tu pakai snow cap?? Kali ni memang lama sungguh aku merenung. Ya, memang snow cap sebab dibelakangnya ada semacam....ape ek orang panggil? Erm...macam ekor arnab tu. Yang bulu-bulu tu.

-Malaysia memang HOT. Sebab tu masyarakat susah nak mengenakan pakaian yang menutup aurat secara keseluruhan. Tapi masyarakat tak tahu agaknya. Neraka lagi HOT dari Malaysia. Tak tahu atau malas nak ambil tahu? Malas nak ambil tahu atau buat-buat tak tahu? Semalam aku gagahkan diri buka surat khabar sekular. Sah! Kau nak salahkan siapa kalau media menjaja akhlak dan pemakaian yang sedemikian rupa? Kau nak salahkan sekolah yang tidak cukup memberi didikan? Kau nak salahkan ibu bapa yang hantar anak-anak pergi sekolah? Atau kau nak salahkan media cetak yang menyebarkan doktrin negatif secara halus? Mengapa tak kau salahkan stesen TV yang berlumba-luma menjatuhkan akhlak masyarakat? Kenapa tak pernah kau persalahkan makhluk-makhluk yang mengepalai serta menggalakkan semua ini? Yang kau tahu hanya memandang dengan sepasang mata penuh kebencian. Kau ingat dunia akan berubah kalau kau buat begitu? Mimpilah~

Dah. Habis intro (peh! baru intro ke kak??). Tajuk post kali ini merujuk kepada blog seorang hamba Allah, namanya Aiman Naeim Mustaza. Ya, adik saya sudah buat blog. Haha. Layari blog beliau di http://theonewhowearsnumberzero.blogspot.com/ .


0 play the melodies:

Related Posts with Thumbnails