Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

The 'macam-macam' day (February 9th)

Thursday 10 February 2011

Memandangkan lower limbs ku masih bengkak, maka pagi semalam ibu dan ayah decided bawa aku pergi check di Columbia Asia. Sebelum ke sana, kami pekena roti canai di Paroi bersama Pak Uda. Aku teringat ibu bagitahu, Pak Uda ada beli camera 'besar'. Hah...mesti DSLR lah tu!

Selepas ayah dan Pak Uda rancak berbual tentang bisnes, aku mencelah. "Pak Uda ada beli DSLR eh?". Muka innocent je tanya.

Pak Uda buat muka tak faham. "Kamu jangan guna bahasa tinggi dengan Pak Uda, Kak Ngah. Mana la Pak Uda paham,". Aku sengih. Nasib baik tak sebut 'aperture', 'ISO' dan 'shutter speed'. Haha.

Aku tanya lagi. "Pak Uda ada beli camera eh?"

"Ohh...haaa yang tu Pak Uda paham...." maka beliau pun mula bercerita tentang camera yang dibelinya itu. Canon 550D, dibeli di Melaka. Perghhh...bercahaya mataku tatkala mendengarnya. Ada peluang nak guna nih! The remaining things yang Pak Uda cerita buat aku sakit dada tahan gelak. Nak kena ajar macam mana guna 550D tu, barulah nampak bezanya dengan kamera digital biasa. Haha. Macam-macam.


Seterusnya kami menuju ke Columbia Asia, berhampiran Seremban 2. Ramai gila umat manusia! Padahal bukan hari minggu pun. Aku pun daftarlah untuk jumpa doktor bahagian Internal Medicine, Dr A. Aku terpegun seketika apabila ibu tanya "Angah nak jumpa doktor mana?". Whoaaa...boleh pilih doktor rupanya! Selesai urusan daftar, aku pergi ke ruang menunggu bersama ibu, Turn aku nombor 8.



Penantian biasanya diungkapkan sebagai suatu penyeksaan. Tapi penantian aku semalam menjadi satu pengalaman yang best dan kurang  menyeksakan. Sebagai seorang manusia yang introvert, (eh...ye ke??) aku hanya duduk diam di kerusi sambil memerhatikan gelagat manusia lain.

#1 Ada seorang pak cik ni, rancak gila berbual dengan 2 orang pemuda yang baru dikenalinya. Mula-mula beliau bercerita hal Felda. Aku pun malas lah nak dengar detail. Tapi makin lama makin best pula ceritanya. Ayat yang paling menarik perhatianku: "Kalau kita sayang seseorang, kita tegur dia" kata beliau dengan serius. Beliau menyambung... "Macam tu jugak dengan kerajaan. Kalau kita sayang kerajaan kita, kita tegur! Bukannya kita biarkan je macam tu. Cuba bagitau saya. Parti 'U' perjuangkan apa?". 2 orang pemuda tu memerah otak mencari jawapan. Salah seorangnya menjawab "Melayu,". Pak cik tu angguk. "Tahu tak, kalau kita perjuangkan bangsa, kita takkan berjaya,". Kemudian beliau memberi contoh-contoh dari sejarah. Palestin, salah satunya. Mata aku mula tertumpu kat pak cik tu. "Allah kata apa dalam Al-Quran?" beliau menyambung. Kemudian beliau membacakan ayat tentang Allah cipta manusia berbangsa-bangsa, untuk manusia saling mengenali......'yang terbaik di kalangan manusia adalah yang paling beriman'. Kagum! Pak cik tu nampak biasa-biasa je. Tapi...hambik ko! Keluar dengan fasih kalamullah dari mulut beliau. Aku senyum mendengar penjelasan beliau yang seterusnya dan seterusnya. Seorang nenek yang duduk di sebelahku nampak aku senyum. Beliau membisikkan ke telingaku "Cakap pasal politik la tu!". Haha. Relax la nenek. Pak cik tu berbicara tentang perjuangan agama. Dan ya, Islam agama kita. Islam itu menyeluruh, maka tak berdosa kalau cakap pasal politik. Lagipun, pak cik tu berbicara tentang kesedaran rakyat, bukannya beliau memburuk-burukkan sesiapa. Berkerut-kerut muka nenek tu dengar pak cik tu berkata-kata. Barangkali anak nenek itu seorang wakil rakyat. Haha. Biarlah.

#2 Sejam kemudian datang seorang nenek berkerusi roda. Nek Jah (bukan nama sebenar), kenal dengan Nek Pah (juga bukan nama sebenar) yang duduk di sebelahku. Mereka berbual dengan rancak hal penyakit masing-masing. Boleh pening kepala juga dibuatnya. Haha. Sampai suatu ketika, Nek Pah berkata kepada Nek Jah "Dia ni baru balik dari Mesir," sambil menunjuk ke arahku. Perghhh...terasa famous seketika. Aku senyum kepada Nek Jah. Kemudian beliau bertanya tentang keadaan Mesir. Aku pun cerita lah secara ringkas. Nek Jah kata "Oh ye? Tapi I baca dalam paper, dia tulis lain,". Sape suruh nenek baca paper =_='. Cuba baca aljazeera. Gerenti lain ceritanya. Oh ye. Nek Jah dan Nek Pah memang guna "I & You". Haha. Cute tak? Dan yang paling tak boleh blah, Nek Jah mengakhiri kata-katanya dengan "I like Mubarak". Aku terkedu lalu ter speechless........................

#3 Sampai turn aku. Masa tu dah nak pukul 12. Lama gila menunggu. Haha. Dr A pun memulakan proses mengambil history. "Belajar mana?" beliau bertanya. Aku jawablah Mesir. "Oh...wow. So, how's your bapak angkat ha?? Dia still tak nak letak jawatan kan?". BAPAK ANGKAT??? Pandai doktor ni buat lawak! Hahaha. Lama juga bercerita hal Mesir. Last-last Dr A kata "Okay2. Put aside cerita tu dulu. Ha...ceritalah apa masalah kamu,". Maka aku pun membebel itu ini, Dr A pun check itu ini dan seterusnya kena buat banyak tests itu ini, maka kenalah masuk wad. Tapi wad semua penuh masa tu. Maka sambil menunggu wad kosong, aku pergi buat chest x-ray. Jejaka yang in charge untuk x-ray tu peramah pulak tanya itu ini. "Kenapa kamu kena buat chest x-ray?" beliau bertanya. Aku diam seketika. Nak jawab macam mana ek? "Err...doktor yang suruh buat. Sebab. Sebab....I can hear my heart beat," aku jawab acuh tak acuh. Jejaka itu kelihatan terkejut. "You belajar lagi ke dah kerja?" beliau teruskan bertanya. Barangkali nak mengelakkan aku berasa bosan. "Belajar," aku jawab. "Kat mana?" beliau tanya lagi. "Mesir...." aku jawab perlahan. Beliau senyum. "Ooo...so you trauma ke sampai you boleh dengar you punya heart beat??". Aku terdiam. Apakah??? Tak tau nak gelak ke apa masa tu. Haha. Adakah beliau menyangka aku sakit disebabkan rusuhan yang berlaku? Hahaha. Gelak sampai pengsan.

#4 Memandangkan jam sudah menunjukkan pukul 1 tengah hari dan masih tiada wad kosong, maka aku pun ikutlah ibu dan ayah ke KL, untuk menziarahi atuk saudaraku yang sakit tenat. Arwah (atuk tu baru meninggal dunia malam tadi, beberapa jam selepas kami pulang dari menziarahinya) menghidapi liver failure. Semuanya berpunca daripada kanser pada livernya. Itulah kali pertama aku dapat lihat semua simptom liver failure yang selama ni aku baca di buku sahaja. Asalnya kanser hanya pada left lobe of the liver sahaja. Tapi lepas buat chemotherapy for the second time, terus merebak ke right lobe. Salah seorang anak perempuan arwah atuk tu seorang doktor. Maka beliau menceritakan segala-galanya. Badan arwah keseluruhannya kuning, jaundice. Kelopak mata sudah 11 hari tertutup. Tiada reflex pada keseluruhan badan. Weak pulse, sampai mesin pun tak boleh detect. Edema di seluruh badan. Al-Fatihah untuk arwah Tok Man.

#5 Petang tu aku masuk wad. Memandangkan bilik 1 bilik seorang tiada kosong, maka aku kena masuk bilik 7 orang sebilik. Haha. Memang la rasa tak selesa. Tapi sekali sekala, kena la merasa apa yang orang lain rasa juga, kan? Sekelip mata aku jadi terkenal. Semuanya kerana aku 'dari Mesir'. Hahaha. Astaghfirullaaah...tak baik riak. Malam tu seorang nurse datang untuk buat ECG. Kami bertaaruf ringkas. "Oh...you belajar medic. So you tahu la macam mana nak pasang ECG ni kan?" beliau bertanya. Gulp. "Err...haha. Tak ingat sangat la kak. Baca graf dia saya ingat la," jujur je lah kan. "Hmmm...doktor memang tak reti pasang pun. Semua nurse je buat," kata beliau dengan serius. "Ye ke kak?" aku macam tak percaya je kan. "Ye, mana ada doktor pasang benda ni. Diorang tak reti,". Kuang3......

p/s: kat hospital ni ada wireless kot! sebab tu dapat update blog. haha.


2 play the melodies:

Illya LeYa said...

owh..yess...camera tuh dikuatkan suh beli oleh ilya... siap kol bos lg.. mintak price plg murah dy ley bg.. n ilya dah pun gune kan nyer time majlis pertunangan fatyn..jadi photographer family...

10 February 2011 at 06:29
Sarah Mustaza said...

aiseh illya....uncle bob boleh dapatkan harga lg murah. huhu. kelakar time pak uda cerita tuh. lain kali illya ajar la dulu pak uda camne nak guna, kelebihan2 guna dia. haha

10 February 2011 at 08:37
Related Posts with Thumbnails