Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

>aFLaM MaliziYa<

Wednesday 27 May 2009

Satu persatu teksi kutahan untuk balik ke Sabi'. Macam biaselah, membuat tanda 'peace' pada setiap pemandu. Kadang2 tu ade je yang tak paham tanda tu. Pelik plak aku. Ade skali tu pemandu tu buat 'peace' balik dengan wajah yang ceria, haha. Dia ingat aku suke2 buat camtu agaknye.

Ammu teksi tadi boleh plak tanye "Ithnin genih??" tatkala melihat aku membuat tanda Sabi'. Haha...aku tersengeh kat dia. "La'..SABI'".

Lepas dah berhempas pulas tawar menawar harge, aku pun naik la teksi tu.

Dalam perjalanan pulang, tiba2 ammu tu beriya nak borak ngan aku.
"Anti min nin?" maksudnye ko dari mane...
Aku pun dengan bangga..."Maliziya".
Orang Arab Mesir ni, biasenye, kalau tau kita dari Malaysia, suka betul diorang. Aku pun xpasti la kenapa.
Lepas dah cakap itu dan ini...tetibe dia sebut sesuatu yang aku xbrape paham. Actually, mmg majoritinye aku xpaham, tapi angguk2 je lah. Dia cakap ape ntah...sampai aku kerut muka kat dia. Dia ulang balik, sampai tiga kali. Kat hujung ayat dia macam dengar dia sebut "....Jackie Chan".
Huh? Biar betul ammu ni cakap pasal Jackie Chan..? Aku wat muka tenang je, angguk2.
"Anta tuhibbu Jackie Chan?" aku bertanya soalan boring tu.
"La'...la'...bla, bla, bla..." menurut ape yang aku paham, dia kata, dia xdela suka Jackie Chan, dia suka aksi je...sambil membuat aksi kung fu yang xleh blah. Dah la time tu dia tengah drive teksi. Cemas lak aku kot2 langgar kete lain plak kan.
Pastu dia tanye Jackie Chan tu orang Malaysia ke? Ke...Jepun? Aku pun bagitau la dia orang China. Dia sambung lagi cite tentang betapa kagumnye dia dengan aksi2 pantas Jackie Chan tuh.
Aku pun angguk je lah. Dia bukak plak cite pasal Bruce Lee, huhu. Adehh ammu ni, aku dah la loteh haa...baru abih pekso. Dia plak cite tentang hero zaman aku kanak2 dulu, huhu.
Tiba2 dia tanye soalan menarik.
Filem Malaysia, ape yang famous?
Aku teragak2 je nak jawab. "Err...aflam malizi, laisa masyhur..." jawabku ringkas.
Ammu tu buat muka sedikit kecewa, huhu. "Mush masyhurah..." dia kate.
Dia ingatkan Malaysia xde wat filem. Aku kate ade je, cuma xla famous sampai kat Mesir.
Dia pun bukak la cite pasal filem Mesir...(yg pada pendapatnye, bagus2 belaka & masyhur), hehe.

Time tu la aku terpikir pasal filem Malaysia nih.
Hmm kalau ammu ni berbangga ngan filem negara dia, aku camne plak? Adakah aku berbangga ngan filem buatan Malaysia?
Pikir punye pikir....aku pun cam blur (as usual, haha). Filem ape yang best? Filem mane yang boleh aku banggakan?
Sepet?
Remp-It?
Gubra?
Puteri Gunung Ledang?
Adoii...bosan. Kalau aku cite kat ammu tu pun, aku gak yang malu balik, huhu.
Baik aku diam je.

Actually, cerita2 di atas, aku xpenah tengok pun. Kalau ade pun, tengok sekerat jalan. Nape? Tak sanggup tengok sampai abis kot...huhu. Tanye lagi, nape? Sebab...ha, satu je perkataan aku nak describe : BAKARO.
Err...bakaro adalah trademark ex-class monitor aku time form 5. Nak tau ape maksudnye? Lu pikir la sendiri, hehe.
Majoriti cerita2 di atas, aku dengar komen orang yg dah tengok je. Bile dengar orang kata itu ini, aku jadi seram plak nak tengok. Malu pun ade gak.
Well, mungkin bagi mereka yg menggelar diri sebagai 'seniman dan seniwati', tindakan aku tu xadil. Main dengar cakap orang je.
Ye...memang tak adil. Tapi aku tengok gak iklan kat tv. Bagi aku, kalau iklan sekerat tu je pun dah membuatkan aku rase lain macam, buat pe aku tengok an. Haha, senang cite tengok drama Jepun cam Galileo ke, Team Medical Dragon ke, lagi bagos.

Pastu aku pikir balik. Erm...filem Malaysia ni memang famous sekitar dalam negara je ke? Huhu...xterjawab plak persoalan tuh. Kalau pun famous kat negara luar, famous sebab ape ye? Pelakon ke? Jalan cerita ke? Haa...sape boleh tolong jawabkan? Aku sebenanye xtau jawapannye.

Bagi aku, filem2 ni elok la padat ngan pengajaran. Tapi yang peliknye, disebabkan nak tunjukkan nilai2 pengajaran, filem tu padat ngan unsur negatif. Contohnye filem *tuutt* dan *tuttt*, hehe. Agak2 la kan, kalau la budak2 skolah rendah tengok cite camtuh, mane yang diorang dapat? Pengajaran (yg xbrape nak nampak)....atau budaya negatif? Haa...jawab sendiri la.

Dulu aku slalu gak persoalkan. Producer ni, skali ngan pelakon2nye lah...xtakut ke dapat dosa daripada hasil keje diorang tuh? Hurmm..kalau pikir la kan, banyak yang perlu dimuhasabah balik. Yelah, buat cite ni, jadi ikutan orang. Kalau baik, elok bebenor le. Kalau xbaik...na'udzubillah.
Lagipun an...cube pikir. What's the point of tayangkan remaja isap rokok la, jadi bohsia la, pakai baju xcukup kain la...dan bla bla bla secara terlampau? Kan lebih molek kalau tunjukkan cara hidup Islam yang sebenar melalui filem.
Kenapa? Takut filem tak laku? Alaah...orang seni Malaysia kan kreatif2 belaka. Bukannye xboleh produce cite2 menarik. Sendiri yang xnak. Kalau nak, macam2 cara boleh usaha kan?

Aku bukannye ape...malu la nak tengok cite2 ni.
Kadang2 tu orang kate "poyo la ko, tengok movie omputeh je"
Yeke aku poyo? Suke hati la kan. Masing2 ade taste. Bile tengok filem inggeris, aku dapat tambah vocab, tengok scene2 menarik (bagi penggemar landscape n photography cam aku, bleh la, hehe), dapat banding n bezakan lagi difference between the accents. Best woo...

Skarang ni plak aku syok layan drama Korea n Jepun yg berunsur pendidikan (cewah...ayat xbleh blah).
Contohnye New Heart, Team Medical Dragon, Galileo.
Terpikir gak. Malaysia xde ke cita2 nak wat filem camni? Nak harapkan Gerak Khas je ke? haha...da lapuk meyh.

Erm...aku ske kata2 sorang ustaz ni : " Seeloknya, kalau nak buat filem ni, biarla orang agama yg benar2 tau..." kata ustaz indonesia tu.
Tapi kat Malaysia...sape ye yang wat filem? Jawablah sendiri.

3 play the melodies:

SyAkuRagi said...

ko cakap je filem 3 abdul..ammu tu mesti suka..hahaha

28 May 2009 at 16:22
Illya LeYa said...

Owh...skunk ni malaysia ade filem animasi yg boleh dibanggakan...
Nak tau pe nyer??? Animasi 3D Upin Ipin yg hampir sama ngan Pixar atau Walt Disney..
Tapi kalu filem2 tempatan masih belum lg r..huhu..

29 May 2009 at 03:41
Sarah Mustaza said...

yeah...upin n ipin.
suke3...hehe
tapi....tulah.
cite yg lain tu cemane?

29 May 2009 at 19:57
Related Posts with Thumbnails