Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Kisah Kau dan Aku

Sunday 17 May 2009

~Pagi yg gelap
Kini sudah terang
Aku kakakmu
Dan engkau adik....~

Tiba2 je aku terasa cam nak tulis pasal this special person of my life.
Aku pun xtau la bile aku first berkenalan ngan dia ni.
Rasenye, dah lebih 17 tahun aku kenal ngan dia.
Selama kami kenal, manjang bergaduh je la keje.
Ade gak saat2 kami tersenyum, ketawa bersama.
Iaitu masa bercerita tentang sekolah & kawan2.
Saat paling best bile setiap kali ade perlawanan antara MU ngan Liverpool.
Time tulah terasa bahagianye bergaduh ngan 'dia'.....satu2nye adikku.

Dilahirkan siap dengan name Aiman (name pendek je la), dia ditakdirkan jadi satu2nye adikku & anak terakhir dlm family (of coz la kan...takkan anak 1st kot, huhu)
Dari tadika sampaila skolah menengah, kitorang skolah kat tempat yg same.
Beselah dia...mane bley berpisah ngan akak dia ni kan, hehe.
Masa kecik, aku xtau kenapa...tapi aku selalu sgt gaduh ngan dia nih.
Ade je la benda yg xkena.
Kejap2 mengadu kat ibu.
Sampai ade satu masa dulu ibu cakap kat kitorang "Kamu ni asyik begaduh je...Kamu nak ibu mati ye??"
Huhu...tersenyum sendirian mengenangkan masa2 muda dahulu.
Saat terdengar kata2 tu keluar dari mulut ibu, aku & aiman wat muke sedikit cemas n kami pun pura2 la da bebaik. Tapi pastu gaduh balik.

Masa mula2 dia masuk skolah rendah (SRI Seremban), dia slalu nangis, cari angah dia (aku la tu...hihi).
Aku ni plak...jenis yg slalu control macho mase kat skolah (padahal baru darjah bape :P).
So...agak panas la bile mendengar kawan2 ku berkata "Sarah, adik ko nangis..."
Huhu...itulah ucapan yg sgt mendidihkan telinga dulu.
Ntah brape ribu kali la aku bersungut ngan dia agaknye...kesian3.

Naik je skolah menengah (SMKA SHAMS)...lain plak citenye.
Dari aku form 1 sampaila aku nak kuar skolah dah, hanya 2,3 org je yg tau aku ngan dia ni adik bradik.
Cikgu2 lagi la....xde idea langsung.
Kenapa?
Sebab, mase skolah menengah, kitorang dah xdela serupa sangat.
Nak kate adik bradik pun susah, huhu.
Sebabnye....aiman da terlebih tinggi & terlebih besar dari aku.
Bile tanye kenapa jadi besar cani....
Dia jawab "...ini sume salah kerajaan..."
wawawa~



Haa...ni la dia time dia form 2 kalau xsilap.
Nak dibandingkan ngan aku yg comel molek ni (wawawa...) memang la xde sape sangka kami adik bradik, melainkan kawan2 rapat aku.
Setau aku, kawan2 dia pun xramai yg tau.
Dia plak xnak ngaku aku akak dia, haha (padan muke...)
Kalau balik skola petang2 tu...jgn harap la dia nak dok sbelah aku kat Serambi Nilam.
Ntah dari mana dia muncul...terus je naik kete.

Keadaan berterusan camtu hampir 5 tahun.
Pada satu hari yg indah....aku masuk bilik guru utk berjumpa ngan Ustazah Zahariah (bahasa arab) kalau xsilap.
Dah habis urusan ngan ustazah, ntah camne tersentuh plak pasal topik 'adik aku'.
Cikgu Darna yg kebetulan ade kat meja dia terus menyampuk.
"Kamu ade adik ke kat sini? Sape adik kamu?"
Tanye cikgu ngan muke yg agak curious, huhu.
Aku tersenyum sumbing kat cikgu. Rase cam susah je suara nak kuar dari mulut ni.
Yelah, aku dapat jangka ape akan berlaku bila aku bagitau sape adik aku.

"Aiman Naeim...." aku menjawab dgn perlahan, sambil menunggu reaksi Teacher Darna dgn penuh debaran.
"HAAAA????!! Aiman tu adik kamu???!"
Adehh....berdesing telinga, berputar otak aku...haha.
Dah agak dah....
Hampir semua cikgu2 yg ade kat bilik guru tu pandang aku dgn muke yg sangatlah surprisednye...klaka betul time tu.
Aku pun mengangguk, tersipu2 malu (ceh...).
"La...yeke..."
"Tak sangke pulak..."
"Adik kamu rupenye...."
Sorang demi sorang cikgu bersuara.
Yang paling xtahannye....
"Macam langit dengan bumi!"
Wawawa....aku mampu tersengih je time tu. Dalam hati kate...yelah, nak wat cane. Tu la adik aku, huhu.

Akhirnye, revealed jugak la rahsia perhubungan aku & dia...haha.
Tapi dalam kalangan kawan2 dia, still xramai yg tau.

Sampai la satu hari tu...kalau xsilap mase aku form 4.
Aku naik pentas, terima hadiah ape ntah ...(xingat).
Dia balik umah, terus cite kat ibu aku.
"Mase angah naik pentas tadikan...aman kate kat kawan aman...Tu darah daging aku tu..."
katanye dengan wajah yg bangga.
Ibuku terkekek2 gelak.
Aku plak menjeling je kat dia. Ntah kenape ntah aku wat camtu.

Start ari tu, ramai la yg da tau kami adik bradik.
Slalu je junior2 yg jumpe aku ambik kesempatan tanye..."Aiman tu adik akak ye..."
"Budak form 4 yg besar2 tu adik akak ke?"
"Akak ni...akak aiman kan?"
Hahaha...bertalu2 soalan aku kena jawab dari peminat2 kami (kahkahkah...).

Walaupun dia sgt berbeza dari aku mase skolah,
walaupun dia xsuke jalan sbelah aku kalau gi mane2 (terutamenya shopping complex la...)
& walaupun dah beribu2 lemon kali kami bergaduh....
dia tetap adik aku selama2nye.

Bila kenang2 balik, banyak kali je aku hangin ngan dia xtentu pasal.
Ibu slalu suruh aku ajar dia subjek2 tertentu, sbb risau ngan result dia yg naik turun tuh.
Aku buat jelah, dah ibu suruh.
Disebabkan kami masing2 da menengah, masing2 pun ego terlebih, huhu.
Dia rilex je gelak2, nyanyi2, time aku tgh ajar dia.
Yg aku plak, hangin satu badan, memikirkan aku nak study gak. Tapi dia main2 plak.
Mula la aku pok pek pok pek....membebel kat dia.
Dia plak, slambe je gelak2kan aku sambil ajuk ape2 yg aku buat.
Lagi la aku hangin....
Selagi ibu xcampur tangan, selagi tu la gadoh.

Sampaikan satu hari tu ibu cakap kat aku "Angah, ibu tau dia tu annoying. Tapi tu jelah satu2nye adik kamu. Tolongla ajar dia tu. Risau ibu tengok dia...Tolong ye ngah..."
Terasa sebak disitu...huhu.

Disebabkan kekerapan dia membuat aku hangin & disebabkan tindakan aku yg mengajar dia secara speed seolah2 dia cepat paham...last2 dia kata kat ibu....
"Angah ni kedekut ilmu la!"
Haha...padan muke aku.
Ade satu mase tu kawan2 dia mintak aku tolong ajar Maths.
Tiba2 dia plak yg jawab "Akak aku tu kedekut ilmu..."
Perghh...berasap telinga ni, huhu.
Tapi nak wat cane. Salah aku gak, xsabar ngan kerenah dia.


Beberapa perkara yg menarik ttg dia nih yg aku kagum:

1) Kecintaannye terhadap English yg sangat tinggi.
Well, perkara ni xkan terjadi sekiranya dia xterinspired drpd akak dia yg comel ni, hihi.
Walaupun aku dulu yg meminati, menceburi n mendalami English, tapi skarang aku nampak dia jauh lagi ke depan. Manjang ade je video dia dgn 'Bristish accent' nye kat myspace dia. Memang dah 'britishized' betuka ka bunyinye, huhu.



2) Kesungguhannye untuk kurus yang akhirnye membuahkan hasil yg saaaaaaangat.....
Xingat plak bile dia start bersungguh2 nak kurus ni.
Tapi kalau tengok cara dia...memang fuh, xterbuat aku camtu.
Sampaikan ade mak cik2 aku tanye "Kamu ade makwe ye man?"
Haha...sume cam curious je nak tau kenapa dia nak sgt kurus.
Diet kurang kalori & karbohidrat, joging keliling padang Taman Panchor Jaya at least 10 kali sehari, bersenam ngan bahan angkat berat kat umah tu....ditambah lagi dgn passion dia untuk bola sepak....
Nilah hasilnye........



Ni gamba mase raye 2008, dikirimkan kepadaku kat Mesir ni.
Tekejut beruk aku tengok gamba nih. Mase dia anta aku kat airport dulu, xde la kurus camni.
Berat badannye berjaya diturunkan dari 115kg kepada sekarang ni kalau xsilap, 67 kg!!
Hebat giler!
Sume kate "Aman da macho la skarang..."
"Pheeewit...aman da ensem.."
Mak cik2 aku saje ngusik dia.
Dia ape lagi...tesenyum bangge la.

Ingat lagi mase dia mula2 usaha nak kurus, sume risau.
"Kamu ni anorexia kang man..."
"Eii...xjejaskan otak kamu ke, diet2 ni. Kamu nak pekse tahun ni...."
Macam2 la rungutan dan sungutan dari org yg lebih tua.
Aiman yg mendapat gelaran 'Mok' daripada aku dgn tenang menjawab...
"Xpe, tengok je la cane nanti..."
Sume cam bengang je dengar jawapan dia tuh.

Time result SPM kuar....terdiam la sume suare2 dulu tuh.
Mok dapat 7A...sume impressed!
Walaupun x straight A, dia telah memeranjatkan sume orang, huhu.
Tu yang aku bangge tuh.
Tersenyum sendirian la aku kat Mesir ni....hehe.
Dalam hati...bagus2, camtulah adik aku.

Dia menyatakan hasrat utk membuat TESL kat ibu.
Ibu xhalang, ayah pun xkisah.
Dah dia minat, biarkan je lah.
Katenye, nak buat kat overseas. UK ke, Australia ke.

Last2, ibu kate...dia silap isi borang. Dia isi dalam negara, instead of luar negara.
Huhu...tergambar sedikit kekecewaan kat muke dia, ibu kate.
Tapi satu hari tu....ibu bagitau "Aman dapat offer gi Morocco. Under MAINS. Suko deh..."
Ha??! Lagi skali aku tekezut.
Morocco? Kos Bahasa Arab plak tu.
"Bu, bukan ke dia minat TESL? Kenapa dia accept offer MAINS tuh"
aku bertanye ngan nada curious + pelik + cam xcayo.
"Dia kate...Aman xkesah. Asalkan luar negara..."
Mak aiii....ternganga aku dengar.
Huhh...xpelah. Dia xkisah. So, no worries la.
InsyaAllah, boleh tu.

Tulah dia, adikku, Aiman a.k.a Mok.
Selalu wat kezutan yg besar2 belaka.
Mase aku nak fly dulu, time saat2 akhir bersama family sbelum check in, aku pun salam express la ngan sume orang.
Bile sampai kat dia, aku salam cam bese jelah, sebab slalu time raye, dia wat syarat je sentuh tangan, huhu.
Tapi mase kat airprt tu tiba2....dia peluk aku.
Erk....rase terhenti jap jantung nih.
Eh...betul ke ni?? Ke...aku yg mimpi??
Tapi disebabkan kesuntukan mase, aku xsempatla nak berfikir panjang n brangan2 lagi.
Dalam flight la aku senyum sorang2...membisikkan pada diri...hihi, mok peluk aku :).
Time tulah baru terasa sayangnye aku kat dia.
Tu laa...slame ni gado je, skarang da jauh baru rase sunyi dia xde, huhu.







3 play the melodies:

Muhammad Hafizan bin Abd Hamid said...

salam ziarah dik..
hepi belated befday..
xsabar nk tunggu adik2 yg hbat dr mesir ni blk..
ye la kan..
mcm dlm cerita ni, mmg ana x nafikan adik2 ana hbat..
tp, seriously ana xknal adik sarah..
xingtla plak..huhu..
'ala kulli hal..
adik2 ana sume hbat2..
doakan ana hbat mcm antum sume..
hayakillah ya ukht..

18 May 2009 at 09:39
Anonymous said...

Kenapa bila sarah tulis, semuanya sedap dibaca. Terus masuk ke jantung.

Ish.

Jeles!

Hehe.

Apa pun, sangat bagus, appreciation to your brother. Keep up the resilient

29 May 2009 at 20:01
Anonymous said...

both of u r the best ever :)

8 January 2010 at 20:25
Related Posts with Thumbnails