Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Tapi saya tak makan pun....

Wednesday 13 January 2010

Hari ni time kelas Physiology, Dr. Magda tiba2 tunjuk gamba Indomee yang sekaligus membuatkan semua orang excited, yang ngantuk jadi segar balik, yang tengah borak2 terus senyap, yang mengelamun segera kembali ke alam nyata.

"Uish...Indomee!" keluar suara kecil seorang rakan (tak prasan sape) tatkala terlihat makanan kegemarannya terpampang di skrin besar.

"Haa...nak kate tak leh makan la tuh..." kata seorang rakan yang lain pula. Ada nada kecewa di situ, huhu.

Serentak dengan penayangan gambar 2 bungkus Indomee itu juga, kedengaran sok sek sok sek di segenap ruang kelas yang besar tu. Bukan orang Melayu je yang dok busy bincang itu ini, students Nigeria pun turut serta. Barangkali diorang pun gemar sangat makan benda tu.

Aku agak majoriti classmates aku suka makan mee ni. Mana taknya...dah la senang nak masak, murah, sedap plak tu. Sedap?? Kalau reti masak laa. Kalau takat didih air pastu rendam mee, then tabur perisa baik tak yah :P.




-Teruja tak tengok gamba nih?? Hehe...-

Dr. Magda yang menyedari keadaan kelas hampir tak dapat dikawal tu terus bertanya kitorang tau tak ape benda tu. Semua orang pun jawab YESSSS. Pastu doktor tanya lagi, suka tak makan benda tu. Lagi kuat + excited jawab YESSSSS! Tapi ade gak suara2 garau yang kata NO! Okay, tak nak kata ape2, cuma tau sangat diorang kelentong je, huhu. Generally, majoriti memang consume mee segera ni. Tak kisah la Indomee ke, Maggie ke.

Bila nampak semua orang macam dah excited je, Dr. Magda terus bagitau:

MAKAN MEE SEGERA NI TAK ELOK. IA SAAAAAAAANGAT BERBAHAYA (TOKSIK) UNTUK BADAN. BOLEH JADI PENYEBAB OBESITI, SAKIT BUAH PINGGANG, NGANTUK, LUPA....DAN MACAM2 LAGI KESAN NEGATIF. KAMU PATUT ELAKKAN MAKAN MEE NI.

Dan serentak dengan itu, terdengar keluhan demi keluhan di segenap ruang. Mesti la semua tak puas hati, makanan kegemaran yang biasa di belasah time2 tengah takde duit, time tengah takde masa nak menggulai, merendang, memasak merah, memasak kicap, mentomyam dan memasak yang lain2nye...tiba2 kena berenti makan pulak. Oh...ape cer ni doktor? Tak bleh la camtu! (Aku agak camtu la kot monolog dalaman masing2).

Doktor pun start la kata yang kitorang ni asyik ngantuk dalam kelas sebab suka makan mee segera. Time tu aku tersentak. Rasa nak angkat tangan dan berdiri dan berkata:

Doktor, saya tak makan pun mee tu. Sejak saya balik sini, saya tak sentuh pun mee tu. Walaupun ahli beit saya ajak makan ramai2 (pergh...xleh bla), saya tetap tak join diorang demi menyelamatkan otak dan badan saya. Tapi doktor, saya tetap tertido dalam kelas, malah sayalah antara yang paling banyak kali tertido (agaknye...). Habis tu, kenapa saya still ngantuk??
(sambil buat muka sedih giler, huhu)

Ok. Aku tak jadi angkat tangan dan tanya. Takut2 nanti ade plak yang kata:

Hek ele...poyo la ko. Nak kata tak makan indomee la tu. Padahal ko la yang slalu banyak tido dalam klas. Booo....

Ok. So, aku senyap je T_T. Sekadar bermonolog dalam hati. Tapi still tertanya2 jugak...apesal aku ngantuk lagi???


-Gamba mee yang lagi tak boleh bla...haha-

p/s: pasni rajin2 la masak makanan yg berkhasiat. kalau susah sangat, belasah la roti hari2 (kalau sanggup, huhu)

1 play the melodies:

amien said...

aku rase dr. xrase air tangan aku lagi nih...hahaha..kalu da rase,teringat2,termimpi2..

22 January 2010 at 17:19
Related Posts with Thumbnails