Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Budak-budak.... Orang tua......

Thursday 5 August 2010

Kak ngah!

Dah lama aku tak dengar panggilan tu. Nickname aku dalam kalangan sepupu sepapat. Dah balik Malaysia ni, selalu pulak dengar.

Awal-awal balik Malaysia minggu lepas.........


Tatkala Aiman melangkah masuk ke rumah, baru pulang dari UiTM. Dia senyum, salam aku dan terus masuk bilik. Beberapa ketika kemudian dia keluar.

Aiman: Ngah, kat Mesir tu panas sangat ke?
Aku: Panas la jugak. Kenapa?
Aiman: Hitam betul muka angah aman tengok...
Aku: cis  (terus masuk bilik tengok cermin =P )

Ketika buat barbeque kat kebun Pak Uda......

Aku yang obses dengan kamera ni menjalankan kerja-kerja mengambil gambar semua orang.

Fatin: Sarah ni macam tourist lah.
Illya: Welcome to Malaysia.
Aku: ............................  (malu lak aiii)

Setiap sepupu yang masih peringkat kanak-kanak ribena aku mesti tanya soalan ni:

Aku: Aim ingat Kak Ngah lagi tak?
Aim: Mestilah ingat.   (senyum, salam dan terus pergi main basikal. Aim berusia 9 tahun)

Aku: Iman ingat kak ngah lagi tak?
Iman: ....................... (geleng kepala sambil memandang aku seperti seorang stranger. Iman berusia 3 tahun. Puas aku cuba mengingatkan dia siapakah gerangannya aku ni. Tapi sampai sekarang pun dia tak ingat  T_T)

Aku: Abang ingat kak ngah tak?
Iecad: Ingat!  (senyum lebar-lebar. Iecad berumur 7 tahun)
Aku: Kak ngah dah jadi doktor...
Iecad: Tipu lah!
Aku: Betul... Abang sakit ape?
Iecad: Sakit kaki. Abang lari hari tu....
Aku: Haaa pegi jumpe doktor!
Iecad: .................. (muka blur dan terus berlalu pergi. haha)

Dengan sepupu yang peringkat remaja, lain pula perbualannya.

Hajar: Kak ngah, kat Mesir tu orang semua pakai jubah ek?  (kebetulan hari tu aku pakai jubah)
Aku: Eh...tak la. Tak semua pakai jubah. Macam kat Malaysia jugak.
Hajar: Kak ngah, orang Mesir tu sume tinggi-tinggi, besar-besar ek?
Aku: Tak jugak. Ade yang besar, ade yang kecik. Macam orang Malaysia jugak, macam-macam saiz.
Hajar: Oh. Kak ngah, kat sane ade kebab?
Aku: Ade. Banyaaaak sangat. Tapi kita jarang makan. Masak sendiri je.
Hajar: Kak ngah....
Aisyah: Hajar, banyaknye ko tanye!    (Aisyah rupanya sudah lama menunggu peluang nak bertanya. haha. Mereka adik beradik, hajar 13 tahun adik, aisyah 15 tahun kakak)


Ini pula perbualan dengan mereka yang sudah dewasa, atau lebih tepat, orang yang lebih tua daripada aku. Dalam banyak situasi....

Pak cik A: Sarah, kamu dah jadi doktor nanti jangan jadi macam Taliban pulak.
Aku: Haa?!
Pak cik A: Pak cik tengok kat hospital, doktor-doktor sekarang ni berjubah la bagai....
Aku merenung pakaian ku ketika itu. Nasib baik tak pakai jubah. Haha. Agak-agaknya, kalau aku pulang berpurdah, apa mereka kata? Mental....

Mak cik B: Ni belajar Mesir ye?
Aku: Ha ah...
Mak cik B: Oh. Mak cik ade nephew kat sana. Tapi mak cik tak tau la dia U mana.
Aku: Oh.
Mak cik B: Nama dia *****. Rasa-rasa kenal tak?
Aku: Oh. Macam pernah dengar. Tapi dia bukan dekat Cairo rasanya.
Mak cik B: Iye? Oh...macam mana boleh kenal dia? Terkenal ye dia?
Aku: Erm.....   (apakah maksud soalan itu?)
Mak cik B: He's quite a handsome boy la..
Aku: ...................    (okay, jadi?)
Mak cik B: Ni boyfriend sape?
Aku: Haaa?!! ...................................    (adehhh)


Mak cik C: Ni blaja Mesir ye?
Aku: Ha ah.
Mak cik C: Ade tak blaja doa nak melariskan jualan...?
Aku: Erm...aaa.....urm................  (perghh. soalan tak boleh blah!)


Best juga dapat balik Malaysia walaupun singkat masanya. Banyak sungguh perubahan yang dapat dilihat. Pada manusia, juga alam sekeliling. Syukur atas peluang ini.

-Iecad, abang mithali with Zuyyin, adik yang dikasihi-


-Muzdahir makin tembam. Eee...geram!-


-Sofia makin kurus, makin pendiam, makin sopan santun-


-Fatin, Illya, Mak su, Izzati, Aisyah, Nadia, Hajar...belah ayah-


-Sepupu belah ibu dalam proses menghuru-harakan rumah. Geleng kepala-


Ayish: Kak ngah, kak ngah kena balik sana awal eh? Tak dapat raya dengan kitorang eh?
Aku: Ha ah. Kena balik awal.
Ayish: Kenapa?
Aku: Ada exam.
Ayish: Ooo...memang banyak exam eh?
Aku: Ha ah, baaanyak sangat exam. Heh.


~Menghitung detik, hari dan waktu. Semoga keberadaanku di sini menggembirakan family~

1 play the melodies:

imtiyazismail said...

hahaha kelakar la mak cik2 tu...
adehhh bnyk2 soalan,yg tu yg ditanya...
kot la nk tnya doa mkn cemana ke kan?kui2..
paponn mmg best dpt jumpa family tmbah kanak2 rebena tu..ohhh rindu hehehe =))

5 August 2010 at 22:56
Related Posts with Thumbnails