Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Belajar dan terus belajar~

Monday 18 October 2010

Dalam tempoh seminggu ni banyak sungguh perkara yang aku belajar. Tak, bukan belajar dalam kuliah. Sebab kuliah bukannya pergi hari-hari. Heh. Okay2, start minggu depan aku pegi kuliah hari-hari. InsyaAllah.

Pengajaran yang aku terima ibarat perjalanan hidup selama 10 tahun atau lebih. Ceh...ayat nak poyo je kan. Tapi memang benar, minggu ni agak menyentuh hati, jantung, perasaan, liver, kidney, heart aku sampai aku rasa suatu perubahan aku perlu lakukan dalam hidup ni.

1. Allah tak menurunkan ujian kepada hambaNya yang tak mampu menanggungnya.

Ujian dan hukuman datang dalam pelbagai bentuk dan saiz. Dah banyak kali aku menuturkan ayat di atas kepada diri sendiri dan orang lain. Cuma, malam ni aku agak tersentuh sebab ada seorang junior menuturkan ayat di atas kepadaku. Aku kalau junior cakap benda-benda yang best ni agak cepat tersentuh, berbanding kalau orang yang sebaya cakap dengan aku.

Alkisahnya bermula apabila dia bertanyakan mengapa aku perlu balik ke Malaysia. Semuanya gara-gara ubat NDI yang doktor bagi tu dah habis dimakan, licin. Tapi keadaanku masih sama. Atau mungkin nak kata lebih teruk pun boleh jugak. Maka selepas perbincangan dengan beberapa orang senior, ada yang suruh aku balik je Malaysia, buat check up semula. Ada juga yang suruh cek kat sini. Haaa...decisionnya kita masuk ke no. 2 nanti.

Asalnya tiada masalah besar pun. Alaaah...biasalah ubat tak berkesan. Dah berapa jenis ubat pulak aku telan sejak 3 tahun yang lalu. Tapi yang menjadi isunya apabila something wrong somewhere terjadi kat mata aku. Mata ni...manusia sangat concern. Bak kata Dr Syaheera "Manusia akan jadi gelabah giler apabila berhadapan dgn 3 perkara ni: darah yang banyak melimpah ruah, mata yang kabur tidak dapat melihat, dan lumpuh". So, disebabkan sudah kerap kali berlakunya double vision dan sangat photophobia mata ini, maka aku membuka mulut untuk bertanya kepada senior. Hasil daripada perbincangan, seperti di atas lah. Balik, atau tidak.

2. Allah Maha Mengetahui

Untuk hal sama ada mahu balik atau tidak, seorang senior mengesyorkan saya buat solat istikharah untuk perkara ini. Bukan apa, Allah lebih tahu mana yang terbaik kan? Memang la aku sangat mahu mengelakkan cek kat sini sebab masa Tahun 1 dulu dah jumpa ramai pakar, duit pun melayang berjuta-juta, tapi resultnya sia-sia. Tapi, siapa tahu. Maybe kalau pegi check kali ni, doktor jumpa sesuatu yang baru. Hah!

So, dalam apa perkara pun yang kita buat, dalam part nak buat keputusan yang besar, mintalah pertolongan Allah. Dia lebih tahu tentang diri kita.

p/s: Istikharah ni bukannya kena buat time nak kawen je >_<

3. Bergurau ada batasnya

Aku sangat terkesan dengan satu peristiwa ni yang melibatkan aku dan sahabat baikku. (Baik ke? Aku rasa kau baik je. Tapi kalau kau rasa kau tak baik, takde masalah) Semenjak peristiwa tersebut, aku mula memuhasabah diri ini yang gemar buat perangai suka bergurau tahap tinggi tak ingat. Baik, lepas ini saya akan lebih menghargai sahabat-sahabat. InsyaAllah. Kalau sahabat-sahabat ternampak saya buat lawak atau bergurau tahap tinggi tak ingat dunia, maka silalah buat apa-apa untuk menegur saya.

p/s: ingat akhirat lebih baik :)

4. Marah tidak akan menyelesaikan masalah

Alkisah penumpang tremco bergaduh dengan driver tremco kerana duit segenih. Segenih weiii....segenih je! Haihhh laaa tak tau macam mana nak cakap kat mereka ni. Disebabkan segenih punya pasal, habis tingkap tremco tu dipecahkan. Tapi tak selesai jugak pergaduhan. Lepas penumpang hangin tu pecahkan tingkap, penumpang lain semua turun. Tak tahu lah apa terjadi seterusnya. Nampak gaya makin ramai orang datang masuk campur.

Masalah tu boleh je selesai. Sama ada penumpang yang muda belia berdarah panas tu bagi je segenih kat driver, atau driver berumur tu halalkan je segenih. Segenih je pun lah! Tapi masa mereka gaduh tu tak ada siapa-siapa pun yang sebut "Sollu 'alannabiy". Maybe sebab tu mereka tak berhenti bergaduh agaknya.

5. Erti hidup pada memberi

Semenjak aku rajin nak buat kerja-kerja buruh ni, ramai junior bertanya "Kenapa akak susah-susah tolong kami?". Jawapannya senang je dik. Kita hidup ni, tak boleh la selalu nak menerima je. Seelok-eloknya kita memberi. Ya, dulu masa sekolah pun aku hairan kenapa ada manusia yang perangainya suka buat itu ini, tolong orang lain. Kadang-kadang aku naik pelik, naik rimas tengok mereka sangat beriya membuat kerja, menolong orang.

Tapi beberapa peristiwa mengajarku bahawa kita tak boleh hidup untuk diri sendiri. Tak bermakna la hidup ni kalau kita hidup untuk diri sendiri. Sia-sia tahu? Dah berapa lama aku bazirkan hidup ini, tak buat apa-apa melainkan untuk diri sendiri. So, suatu hari aku pasang azam untuk jadi seperti mereka yang tak kenal penat lelah bekerja untuk Islam. Adik-adik, suatu hari nanti kamu akan faham ^__^.

p/s: lagipun aku tak busy dengan kuliah. so, daripada tido, main game, layan movie, baik buat kerja2 berfaedah. haha



Saje je letak gambar ni, sebab ia bunga dan ia pink. Tiada kaitan dengan isi dan tajuk.

4 play the melodies:

Al-Faqir Al-Witr (Ganjil) Not Rare.. hehe.. said...

Ubat itu hanya asbab penyembuhan, hakikatnya Allah jua yg menyembuhkan.. Yakinlah Allah yg pemberi sakit dan juga penyembuhnya.

Semoga dibawah lindungan dan rahmat Allah s.w.t sentiasa.

19 October 2010 at 20:26
Sarah Mustaza said...

Ghuraba', bukan rare :). Syukran~

20 October 2010 at 10:34
Ghuraba' said...

Wah.. terkesima. Apsal la xterfikir ek.. Ish3.. Jiwa Terasing = Ghuraba'.. Siap ada hadis lg pasal ghuraba'. Jom kita lawan doktrin rare.. Hehe..

21 October 2010 at 07:32
Sarah Mustaza said...

Jom. Lepas ni ustaz buat wallpaper ghuraba' pulak ye ;)

21 October 2010 at 09:09
Related Posts with Thumbnails