Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Tulis!

Saturday 9 October 2010

Biasanya, manusia yang memiliki blog ni gemar menulis. Setuju? Bukan semua, tapi kebanyakannya. Hari ni bukan nak bercerita tentang blog, tetapi tentang MENULIS. Atau bahasa kampungnya WRITING. Tengah hari tadi selesai YM dengan sahabat seperjuangan. Seingat aku, ini dah masuk kali ke 3 beliau menyuruh atau mencadangkan supaya aku menulis novel. Mujur aku tak hangin, sebab dah 3 kali kot beliau usulkan benda yang sama. Nasib baik mood tengah cool, layan lagu baru LP.

Aku memang minat menulis. Sangat minat. Minat tahap dewa. Atau apa-apa tahap tertinggi yang boleh digunakan untuk describe betapa minatnya aku dengan aktiviti ini.



Terbitnya habit gemar menulis ini semenjak di bangku sekolah menengah. Tingkatan 1 to be precise. Dulu, aku bukan jenis manusia yang friendly, ringan mulut, murah dengan senyuman, dahi lapang. Boleh dikatakan aku sangat berbeza dengan semua yang aku describekan tadi. Bilangan kawan pun boleh dikira dengan jari sebelah tangan. Maka dengan itu, jadilah aku seorang makhluk Allah yang suka menyimpan segala jenis idea, pendapat, pandangan, perasaan, ketidakpuashatian...dan apa-apa sahaja yang terlintas di fikiran. Seterusnya mencetuskan idea untuk memulakan bidang penulisan.

Zaman sekolah dulu mana ada laptop. Komputer yang ada kat rumah pun tak boleh guna selalu. Jadi aku menulis menggunakan bahan-bahan asas seperti kertas dan pensel. Ya, PENSEL. Harap faham. Sebab bila guna pensel, senang nak padam. Di sekolah, time rehat kawan-kawan semua cari clique masing-masing dan berjalan ke kantin sambil berbual dan bergelak ketawa. Di suatu sudut kelas, kelihatan aku keseorangan sedang scribble entah apa benda pada buku nota. Sampai dah naik lunyai setiap buku nota yang aku guna. Pada mulanya, semua yang aku tulis sekadar pendapatku tentang beberapa perkara.

Contohnya:
"I don't think Zaim deserved to be our class monitor because he's so childish!"
"Why do we have to learn History anyway? It's pretty soporific...."
"Oh God. I really love art class. I wish we can learn art everyday."

Haha. Biasa lah tu. Apa yang terkandung dalam minda seorang remaja berusia 13 tahun. Ya, aku menulis in English. Tak pernah langsung dalam bahasa ibunda. Antara faktornya mungkin sebab semasa di alam persekolahan, aku selalu mengamalkan monolog berbahasa Inggeris, instead of Bahasa Melayu. Di rumah lebih banyak bahan bacaan English. Ayah tidak menggalakkan kami menonton drama atau cerita Melayu, dan seumpamanya. Semua faktor tersebut memainkan peranan. Jangan salahkan aku.

Menjelang Form 2, aku berjaya menyiapkan beberapa short stories serta beberapa buah novel. Ada sebuah masterpiece kesayangan dan kebanggaanku bertajuk 'Kylie'. 'Kylie' ditulis di dalam sebuah buku nota hijau yang panjang. Kalau tak silap, ada 25-30 chapters semuanya. Kali pertama aku menulis cerita dengan chapter. Di belakang buku nota tersebut aku siap sediakan ruangan untuk komen dan pandangan pembaca. Siapa pembacanya? Siapa lagi kalau bukan ibu, teacher2 dan kawan2 sekelas. Aku tak paksa baca. Siapa yang berminat saja.

Dalam masa sebulan, banyak komen membina yang aku terima dan hal tersebut membuatkan aku bersemangat untuk publish kisah 'Kylie'. Asalnya dah boleh publish awal, tapi disebabkan beberapa orang pinjam buku nota tersebut untuk baca, jadi tertangguh la niat tersebut. Hinggalah pada suatu ketika.....

Penghujung tahun 2004, aku masuk kelas tambahan di SMI Seremban sebab ibu risau tengok aku tak buat apa-apa time cuti. Seorang kenalan di situ meminjam buku hijau tersebut. Katanya nak baca. Aku dengan gembira bagi pinjam. Gembira la sebab orang nak baca hasil tulisan aku. Beberapa hari kemudian....

H: Wei Sarah. Semalam abang aku kata dia baca buku tu. Lepas tu dia bawak pegi rumah kawan dia. Lepas tu dia tak tau benda tu pegi mana...Sori wei. Nanti aku ganti buku ko tu.
Aku: ............................   (buku tu memang ko boleh ganti. tapi masterpiece aku tu?????)

Sejak peristiwa tersebut, aku bersumpah kalau aku jumpa satu novel yang mirip kisah 'Kylie', memang aku akan saman. Hasil kerja aku tu weh! Nak buat macam mana, dah hilang. Dah la tulis tangan! Waaaa...

Dan semenjak hilangnya masterpiece pertamaku, semakin hari semakin tumpul minatku terhadap bidang penulisan. Makin tumpul tak bermaksud hilang terus. Masih boleh diasah. Cuma aku perlukan masa dan keadaan yang sesuai. (ceh...ayat bajet)


Semakin ramai yang menasihatkan aku agar menaip kisah-kisah tersebut. Sekarang bukan lagi zaman menulis dengan pensel. Kuno, kata mereka. Menyakitkan tangan. Tapi sebenarnya, menulis dengan pensel aku rasa lagi best. Lagi ada feel. Hehe. Tak apa lah. Masing-masing punya pendapat. Cuma...kata-kata seorang interviewer agak terkesan di hati.

Tahun 2008, aku menghadiri interview untuk biasiswa Khazanah Global untuk further study dalam bidang Biotechnology. Haha. Entah kenapa aku isi borang tu sedangkan semua bidang yang ditawarkan semuanya aku tak berkenan. Aku ditemuduga oleh 2 orang pegawai whom happened to be orang besar dalam syarikat tu. Time tu aku tak kenal pun mereka. Interviewer wanita bertanyakan soalan tentang perkara yang aku minat. Maka kami start berbual mengenai bidang penulisan. Interview tersebut was fully in English. Memang aku suka.

Peg. Lelaki: You really write the stories with pencils? Instead of typing them?
Aku: Yes, I did and still do. That's why we call it writing, right? Hehe.
Peg. Lelaki: Right. Indeed.
Peg. Wanita: Don't you want to consider writing your stories in the computer? I mean, by typing? The world is changing, you know. Everything is computerized nowadays.
Aku: ........ Yes, maybe I'll think about it.
Peg. Lelaki: Don't just think. You should start doing it. You don't want the same mistake happening to your previous masterpiece to be repeated in the future, do you?

Selepas interview tersebut, aku memulakan langkah baru. Menulis Menaip segala ideaku. Tapi hasilnya tak seperti dulu. Kurang feel. Kurang impak. Di bumi kinanah ini pernah aku kembali kepada habit asal. Menulis dengan pensel dan kertas. Namun, kebanyakan kisahku tiada penghujung. Hangat-hangat najis ayam. Pernah juga aku memulakan penulisan berbahasa Melayu. Tapi akhirnya aku ketawa guling-guling membaca kisah tersebut. Ayat tak boleh blah. Memang tak boleh publish. Haha.

Balik Malaysia bulan Julai yang lalu, ibu bertanya "Dah berapa cerita angah tulis tahun ni?". Huhu. Satu pun belum siap. Kecewa ibu dengar jawapan aku T_T.


"THE PEN IS MIGHTIER THAN THE SWORD"

Kata-kata ini terlukis di dinding sekolah rendahku. Hingga hari ini aku masih pegang kata-kata ini. Ya, aku akan terus menulis. InsyaAllah. As we grow older, our perspective and thoughts will keep on changing, right? That's why humans should write their thoughts and ideas. By doing so, we can help ourselves to improve our thoughts. Or else, we might be thinking the same old ideas throughout life. Kuno lah jawabnya!



p/s: terima kasih ibu, teacher dan kawan-kawan yang sentiasa beri sokongan ^__^. maybe aku akan teruskan menulis. MAYBE. doakan :)

4 play the melodies:

M.Affan Ns said...

owh~!! salah tekan rupenye... dah boley komen... hehehe.. rasanye cam pernah gak bace kylie tu.... tp x ingt exact bace dari mana... kar shams rasanye time tu... =)

9 October 2010 at 17:14
Sarah Mustaza said...

ha?? penah baca Kylie? biar betul. kat shams eh? rasanya sy penah bagi kawan2 sekelas je baca. macam mana boleh terlepas kat tangan senior pulak ni...

9 October 2010 at 17:23
M.Affan Ns said...

xtaw... maybe masa usrah kot... entah... bile bace pn dah x ingt.. haha

9 October 2010 at 17:40
Sarah Mustaza said...

apakah? masa usrah baca Kylie. haha. sape la naqib agaknye.

9 October 2010 at 18:06
Related Posts with Thumbnails