Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Isu Semasa

Sunday 24 October 2010

Sudah menjadi kebiasaan dalam suatu program orientasi, mesti ada LDK. Dan lagi kebiasaannya, dalam LDK mesti ada sesi soal jawab berkenaan isu semasa. Semenjak aku sekolah rendah lagi, perkara ni memang satu kebiasaan yang biasa sangatlah. Pelik jadinya kalau dalam LDK, tak kena tanya tentang isu semasa.

Dahulu, sebagai seorang anak yang agak 'rajin' membaca surat khabar, aku memang gabra sungguh apabila ditanyakan tentang isu semasa. Tak pasal-pasal jantung berdegup laju, peluh dingin membasahi dahi, bibir jadi pucat dan kering. Semuanya gara-gara tidak mengambil tahu isu semasa, lalu tiada jawapan bernas yang boleh diberikan apabila ditanya. Mana boleh main goreng-goreng jawapan. Nanti sendiri dapat malu because we are talking about current issues, not fantasy.

Lama juga aku buat tidak peduli pada isu semasa sehinggalah tiba suatu ketika, di mana aku perlu menghadiri interview beberapa penaja untuk mendapatkan biasiswa ke luar negara. Time tu barulah kelam kabut menyelak-nyelak surat khabar. Barulah terhegeh-hegeh nak hafal nama-nama menteri. Nak dijadikan cerita, masa interview sebuah penaja, baru selesai pilihan raya time tu. Parah, memang cedera parah aku dibuatnya.

Pegawai I: Siapa Menteri Besar Negeri Sembilan?
Aku: Dato' Seri Muhammad bin Haji Hassan.
Pegawai I: Oh...kenal la?   (provoke weyh...)
Aku: Kenal sangat. Ayah saya sekampung dengan Menteri Besar. Orang Rantau.....  (hahaha. gabra sangat kot kena provoke sampai aku menyatakan fakta yang tidak perlu)
Pegawai II senyum sedikit dan mengangguk-angguk. Aku telan air liur.
Pegawai III: Rantau kat mana?
Aku: Kat Negeri Sembilan.
Pegawai III: Memang la kat Negeri Sembilan. Bahagian mana?     (muka ketat)
Aku: Kat pekan Rantau.    (heh? yeke?)
Pegawai III: Bukan ke rumah Menteri Besar kat Kuala Sawah?
Aku: Oh...ha ah. Dekat-dekat la tu.....   (serius rasa nak pengsan. tapi aku yakin dengan jawapan aku)

Pegawai II: Apa yang berlaku baru-baru ni?

Aku: Pilihan raya.

Pegawai II: Ok. Siapa Menteri Pengajian Tinggi?

Aku: ...................................urm..................  (mata meliar mencari-cari carta Kabinet Malaysia kot2 ada tergantung kat dinding bilik tu)

Pegawai I angkat kening. Aiseh...mati la aku. Tenang-tenang. Fuh!

Aku: Dah tukar kan?  (heeee~)

Pegawai II: Ye, dah tukar. Siapa nama yang baru ni?

Aku: Erm.......................................  (yang lama pun aku tak ingat. inikan pulak yang baru. waaarghhh!)

Pegawai III: Kamu ni nak pergi belajar luar negara. Tapi nama Menteri Pengajian Tinggi pun kamu tak tahu. Macam mana ni?

Aku mengerutkan dahi. Eh...apa kaitan aku nak pergi belajar ke Mesir dengan nama Menteri Pengajian Tinggi? Sungguh aku blur time tu. Tak nampak apa perkaitannya.






Ditakdirkan aku orang first yang diinterview. Soalan-soalan yang kawan-kawan lain dapat lagi menambah tegangkan urat otak.

-Negeri Sembilan ada berapa dewan undangan negeri?
-Kamu rasa siapa yang layak jadi Perdana Menteri?  (apakah motif soalan ni? kalau aku dapat soalan ni, tak tau lah apa jadi. pitam kot. haha)

Sebuah lagi interview....
Pegawai I: Tell me about the current issue.
Aku: Election...blablabla  (aku pun tak ingat aku goreng apa)
Pegawai II: Okay, good. What else?
Aku: (huh? else? I don't know.....T_T)

Semenjak peristiwa 'tak tahu nama menteri' tu, aku memaksa diri untuk berubah. Bacalah surat khabar, tengok lah berita walaupun kadang-kadang susah nak percaya dengan berita-berita. Kalau berita Liverpool menang lawan Chelsea ke, MU ke aku percaya >_<.

Semenjak berada di Mesir, 2 kali aku jadi fasilitator yang tugasnya berbual tentang isu semasa dengan peserta. Kali pertama time isu pembuangan bayi dan Sosilawati tengah hangat. Majoriti peserta tahu akan isu tersebut. Maka mereka bercerita sambung menyambung.

Kali kedua, time isu IFF dan Bajet 2011. Tak ramai peserta yang tahu akan hal tu. Ada la beberapa peserta yang nampaknya sangat mengambil tahu akan hal ni, dan terdapat juga yang muka blur-blur tak tahu apa-apa. Sangat mengingatkan aku tentang keadaan aku dulu. Haha.

Seronok juga berbicara dengan mereka yang peka dengan isu semasa. Aku buat-buat lah muka blur, tak tahu tentang bajet 2011. Memang aku suka buat muka blur, sebab nanti orang yang menerangkan tu akan menerangkan lebih-lebih. Salah seorang peserta menerangkan secara agak terperinci kepadaku perihal bajet 2011. Perihal wang disalurkan untuk mengislah pejabat menteri, perihal menara 100 tingkat dan macam-macam lagi. Aku mendengar dengan penuh khusyuk. Kemudian beliau masuk pula kepada isu IFF. Seterusnya isu Sosilawati yang dibesar-besarkan pihak media hingga mengenepikan isu pembakaran Al-Quran, kata beliau.

Selesai berbual-bual, aku rasa segan, malu, rendah diri. Matang sungguh kesedaran junior tersebut. Aku pada usia beliau, masih lagi blur hal isu semasa ni. Umur dah 20 baru nak ambil tahu. Nasib baik nak ambil tahu. Ish3....

Yang paling best apabila beliau berkata....
"Akak nak tau....."
"Akak tau tak...."

Comel ^__^. Ditambah lagi dengan aku yang beriya-iya buat reaksi tak tahu isu semasa, sambil muka excited mendengar penjelasan beliau, maka bertambah semangatlah beliau bercerita.Semua faktanya sama seperti sumber. Kiranya beliau tak goreng cerita lah. Bagus betul.

Tak rugi kalau kita ambil tahu hal isu semasa. Aku masa mula-mula baca blog Faisal Tehrani agak terkial-kial, sebab beliau menceritakan tentang isu semasa dalam bentuk kiasan. Bila baca komen-komen pembaca, rasa nak gelak sebab ada juga yang tak ambil tahu, siap tanya isu tentang apa. Begitu juga di Facebook. Ada yang ambil berat tentang isu semasa lalu menulis sesuatu tentangnya di status. Ada juga yang buat tak tahu tentang isu semasa, tapi sibuk-sibuk nak komen. Maka jadilah.....

Status: Bila urusan diserahkan kepada orang yang bukan ahlinya, maka nantikan saja kedatangan kiamat! (Ditujukan sempena IFF)

Komen I: IFF tu ape?

Komen II: Islamic Fashion Festival. Kau ni tak ambik tau isu semasa ke?

Keh3. Kelakar pulak. Ambil je lah tahu tentang isu semasa. Bukannya rugi pun.

p/s: dulu, masa aku mula-mula sampai ke Mesir, berkata seorang tua kepada kami: tak perlu susah-susah ambil tahu hal-hal kat Malaysia. Tugas kamu datang ke sini untuk belajar je.
Erm...yelah. Tapi daripada layan internet, bukak youtube, layan FB, ada baiknya baca pasal isu semasa kan? ^__~

10 play the melodies:

beruanglegend said...

semakin aktif menulis di situ
itu baru isu semasa dalam malaysia
cuba aku tanya
apa sedang terjadi di perancis sekarang
mesti terkial-kial
kahkahkah

24 October 2010 at 16:28
Sarah Mustaza said...

apakah motif kau ingin bertanya isu semasa di perancis?
benar, aku tidak tahu. dan tidak pula aku terkial-kial mahu ambil tahu
macam lah kau tahu
hahaha

24 October 2010 at 16:49
beruanglegend said...

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-11570828
sila baca sendiri
aku malas nak tulis
kahkahkah

24 October 2010 at 17:56
Sarah Mustaza said...

owh...ok
aku tak ada bakat jadi menteri sebab tak ambil tahu hal negara lain seperti perancis =.='

24 October 2010 at 18:20
beruanglegend said...

jangan makan pai merendah diri
kau seorang yang mantap
aku sahaja mahu highlight perancis
sebab ramai daripada pemprotes itu ialah pelajar dan mahasiswa
dan tentang menteri
siapa kata kau kena pandai untuk jadi menteri
najib hanya berkelulusan spm
jadi pencapaian akademik bukan pra syarat menjadi menteri

24 October 2010 at 18:43
beruanglegend said...

oh aku lupa sesuatu
kahkahkah

24 October 2010 at 19:08
Sarah Mustaza said...

"sebab ramai daripada pemprotes itu ialah pelajar dan mahasiswa"
kau nak ajak aku memprotes ke?
aku tak berminat pun nak jadi menteri
sebab tu aku further study lepas SPM
kahkahkah

24 October 2010 at 19:31
beruanglegend said...

lebih kepada nak menunjukkan peranan kita dalam membentuk negara

padanlah kau further study
kahkahkah
itu nice!!!

24 October 2010 at 20:22
Danial Farhan @ Humair said...

So, jangan lupa ambil tau isu semasa ye hehehe. Satu lagi, mcm kenal je status tu haha..

24 October 2010 at 23:50
Sarah Mustaza said...

haha. status tu menjadi penyebab saya tulis post ni. terima kasih :)

25 October 2010 at 04:21
Related Posts with Thumbnails