Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

masih merangkak

Monday 25 October 2010

Suatu malam di akhir PSMB II....

M: Sarah, macam mana ni, saya tak reti la guna Canon....

M sedang khusyuk membelek-belek camera Canon 450D di tangannya. Aku datang menghampiri. Buat-buat tak dengar.

Aku: Ha?
M: Ni, macam mana ni? Tak biasa la guna Canon. Kalau Nikon, reti la.

Aku menelan air liur. Eh dia ni...tanya macam la aku reti. Haha.Tapi disebabkan nak maintain macho, maka aku pun berkata....

Aku: Erm....M try je snap satu. Lawa nanti gamba dia. Tadi kita guna lawa je.

Tanpa aku sedari, camera yang aku guna lain lens nya T_T. M kelihatan tak puas hati. Masih lagi membelek-belek camera tersebut. Dalam hati aku doa banyak-banyak jangan la dia tanya aku soalan pelik-pelik. Sebab aku guna tadi lawa sungguh gambar. Takde apa pun yang di adjust.

M: Macam mana nak adjust aperture dia ni?

Ha? Ape benda la pulak aperture tu? Haihhh. Mana la aku tau. Yang aku tau tekan-tekan yang bulat tu, pastu adjust adjust sikit nak dapatkan angle lawa, fokus, tu je.

Aku: Errr....M. Kite bukan reti sangat istilah-istilah ni. Hehe.

M tersengih. Masih lagi membelek-belek camera. Pada pengamatan aku, beliau sedang cuba mengadjust nombor-nombor yang pelbagai. Errr....sumpah aku tak tahu.

M: Ish....exposure blablabla....ISO blablabla....shutter blablabla..... Habis tu Sarah guna ni macam mana?
Aku: Haha. Dia guna lagi istilah-istilah pelik..... =.='

************************************

Perbualan YM dengan seorang rakan, semalam.

A: Aku lagi suka main teknik-teknik best. Light painting, light trail....blablabla   (la ilaha illlallaah....guna istilah pulak dia)
A: Nak cuba teknik baru. Tengah tunggu nak beli filter baru......   (filter tu amende?)
A: Baru ni cuba spin shoot. Hehe.   (err...spin shoot tu ape benda pulak?)

Kalau ikut kebiasaan, aku goreng je apa-apa idea supaya tak nampak kuno. Haha. Tapi kali ni memang aku tak faham apa-apa =.='  .

********************************

Tengah hari tadi M datang rumah, bawa majalah The Ultimate Guide to Digital Photography. Teruja gila aku dibuatnya. Kebetulan camera 550D ada dalam tangan. Jeng3......

M: Haaa kamu baca la buku ni. Nanti boleh main-main dengan camera tu. Boleh tau istilah-istilah.

Sepanjang tengah hari kami berbual tentang photography,jenis-jenis camera dan testing 'menembak'. Baru aku faham serba sedikit cara nak setting camera. Ngeh3....

Berikut gamba-gamba yang aku ambil selaku bayi baru merangkak yang tak tahu apa-apa. Ni kira gambar yang aku ambil tanpa pengetahuan sebarang istilah. Lepas ni kalau dah master, maybe lain kot jadinya.








Eh...apesal gambar Betty je? Sebab ni je model yang aku ada. Hahaha. Mula-mula Betty syok la aku ambik gamba dia banyak-banyak. Terasa seperti selebriti gitu. Lama-lama dia buat muka bengang. Heh. Sorry Betty! Kamu comel sangat! ^__^

p/s: bab-bab meng edit lagi la lemah. rasa macam kalau tak edit gamba, lawa je. haha

8 play the melodies:

pinksterz said...

HAHAHAHA samalah kita. i dont know any photography jargons, janji gambar acceptable sudeyh. :P

25 October 2010 at 16:56
aminmenulis said...

Hahaha.. Kamera Baru Ke 550D tu? Hehe..

Semalam ana ada mesyuarat PMC. Pastu ada la akhwat tu mintak ajar guna DSLR Nikon. Punya la takut nak sentuh, mesti dia ingat kalau silap sentuh kamera tu mesti meletop.. ngeh3..

Akhirnya, amik keputusan suh guna mode auto. Senang citer, tu pun dh terketar2. Hehe.. Lum lagi suh adjust guna yang manual. Apapun, gud trial. Berani n sanggup utk diajar drpd xtahu dan xmahu belajar.

25 October 2010 at 17:02
Sarah Mustaza said...

Kak elle: yeah, asal gamba lawa sudah memadai ^__~. lepas ni kena belajar betul2. kawan dah siap bagi buku.haha

ustaz amin: bukan camera saya. camera kawan, dia bagi pinjam. hahaha. takut nak sentuh camera. kesian akhawat tu. saya suka guna dslr, try2 ambik gamba. tapi bab2 istilah ni memang kuno la. doakan :)

25 October 2010 at 17:07
akhowat M said...

sarah boleh, go! go! go!
pasni ade la geng nak borak pasal dslr...huhuhu

25 October 2010 at 18:36
Dzuu Haniin said...

kah kah kah kah...

25 October 2010 at 19:32
beruanglegend said...

minggu kebakaran ke sekarang
kahkahkah

25 October 2010 at 20:46
Sarah Mustaza said...

abul: aku jeles dengan kau. asyik terbakar je. hahaha

25 October 2010 at 21:35
beruanglegend said...

terbakar kalau post daily
sekarang aku kurangkan sedikit
nak lepak-lepak
beri ilmu hadam habis
beri beruang makan
kahkahkah

25 October 2010 at 22:05
Related Posts with Thumbnails