Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Oh Thank God....

Wednesday 12 May 2010

Semalam, 11 Mei 2010, aku memulakan langkah menuju ke Oncology Diagnostic Unit di Universiti Ain Shams, membawa resit di tangan. Makin dekat dengan destinasi, makin berdebar jadinya. Rasa macam nak pegi buat pembedahan kali pertama. Kenapa? Sebab result test tersebut akan menjawab segala persoalan yang sering bermain di fikiran sejak beberapa tahun kebelakangan ini (that's what I thought...).

Sampai je ke destinasi, aku meneruskan adab sopan budaya masyarakat Melayu. Ketuk pintu, muka senyum, masuk bagi salam, senyum tambah manis, tanya mana nak dapat result dengan suara yang lemah lembut (padahal tengah termengah-mengah dan peluh-peluh. Panas kot....). Mak cik tu yang terpesona dengan kesopanan masyarakat Melayu pun menunjukkan arah dengan wajah yang ceria. Aku pun melangkah dengan tenang dan yakin. Masuk je kat bilik kaunter pendaftaran, kelihatan setengah dozen mak cik-mak cik berumur tengah tunggu turn. Senyum kat semua dan terus menuju ke kaunter.

Mak cik di kaunter, bagaikan halilintar terus menyambar resit di tanganku dan membalas dengan sebuah sampul surat putih. Dub dabb, dub dabb....




Aku melangkah keluar dari Oncology Diagnostic Unit dengan langkah yang agak longlai. Pasal apa ntah. Belum tengok pun resultnya, huhu. Tiba-tiba ternampak sekumpulan kawan-kawan Ganu tengah berkumpul kat depan Anatomy department. Mesti mereka nak hantar assignment. Aku pun menuju ke arah mereka, seraya bertanya kelas Anatomy hari ni kat mana. Nia yang ternampak sampul surat di tanganku dengan excited bertanyakan resultnya. Aku dah mula rasa resah. Aiseh...apesal dia tanye pulak nih. Aku tahu aku tak mampu nak berselindung lagi, maka di hadapan Nia, aku bukak sampul tu sambil kemudian meneliti details di dalamnya.

"Haa...camne?" tanya Nia sambil buat senyum simpul.

"Err....jap2. Aku pun tak sure," haha. Sebenarnya, aku pun tak berapa nak faham isi kandungan kertas tu sedangkan details yang tertulis semuanya straight to the point.

"Laaa....ape ko ni!" kata Nia sambil menjenguk ke dalam isi kandungan kertas tersebut. Dia meneliti satu persatu. Kemudian dia tersenyum sambil ucap 'tahniah'.

Aku pun senyum dan cepat-cepat la blah menuju ke disecting room (bilik mayat Anatomy). Resultnya sudah ada, tapi aku masih lagi macam tak percaya. Sampai je kat tutorial room bersebelahan bilik mayat, aku straightly mencari Diana untuk menunjukkan result tersebut. I thought she should know first since she was the one who brought me to the diagnostic unit.

When I gave her the result, she was sort of letting out a gasp and so did other people around her. Haha. Rasa macam bagi pregnancy test result pulak. Diana pun bukak sampul tersebut dan meneliti satu persatu. Then she smiled. "Alhamdulillah...." katanya. Sambil orang lain excited nak tengok kertas putih itu, aku pun menuju ke belakang, nak cari seat.

Fakta:

1. Test yang aku buat itu adalah Fasting Blood Sugar Test. Nama kampungnya, ujian kadar gula dalam darah ketika berpuasa.

2. Normal: 70-115 mg/dl.

3. My result: 77 mg/dl. (Technically normal, alhamdulillah)

4. Reason aku buat test ni:
    i- Tahun lepas, aku buat blood sugar test dan resultnye: 183 mg/dl. Akak yang buatkan test tu tekezut dan mendiagnose aku PREDIABETIC. Aku terima dengan redha. Tapi musykil camne boleh prediabetic sedangkan makan & minum benda manis bukan hobi aku.
   ii- Tahun ni, semasa CSD berlangsung, aku ambil kesempatan buat test lagi sekali. Time tu baru lepas beli ais krim Malaysia perisa asam masin. Kepingin nak makan ais krim Malaysia. Tiba-tiba ternampak meja 'medical check-up' Perubatan. So, aku decide nak buat test sebelum makan ais krim tu. Resultnye: 208 mg/dl. Diagnose mereka: DIABETIC!!! Aku tersengih je, tapi still musykil yang melampau. Terus tak jadi makan ais krim tu, bagi free kat Eja.

5. Beberapa symptom diabetic juga kadang kala wujud dalam diri, seperti polyphagia, polydypsia dan yang paling tak boleh blah, polyurea. Maka semuanya menguatkan hujah yang aku ni memang diabetik.

6. Selepas Dr. Ibtisam ajar tajuk Diabetes, aku terus tanya doktor tentang keadaan aku ni. Is there any probability for someone of my age to get Diabetes Type II?? Itulah soalan aku kat doktor. Diabetes Type I hanya untuk mereka yang didiagnose sejak kecil. Aku tak tergolong, rasanya. Dr. Ibtisam gelak je bila aku tanya camtu, dan keadaan tersebut memaksa aku menceritakan hal yang telah berlaku beberapa tahun kebelakangan. Beliau sangat terkejut dan memaksa aku buat test kat Biochemistry Department. "I want to hear from you!" kata-kata terakhir beliau.

7. Maka aku pun buat test atas arahan doktor.

8. 2 hari sebelum buat test kat Biochem Dept, aku try buat test kat pharmacy. Resultnye: 73 mg/dl!!! Mak cik yang buatkan test tu terkejut dan kata "rendah ni...". Aku sengih je la kat dia. Sedangkan malam sebelum buat test tu aku baru bantai air gas 1 tin. Ape cer? Camne boleh rendah sedangkan test2 terdahulu menyaksikan result yang melambung tinggi walaupun aku berbulan-bulan tak menjamah manisan.

9. Secara keseluruhannya, 2 test resultnye tinggi, dan 2 test resultnye normal paras rendah. So...what am I? Hyperglycemic? Normal? Or Hypo?

10. Dengan redhanya aku mengikut result yang terbaru, iaitu normal yang rendah. Maka Alhamdulillah :). (Cuma masih musykil dengan result yang lain, huhu)




-3 test aku buat guna alat ni. Hanya yang kat Biochem Dept je kena ambik darah guna jarum-



-Antara symptoms hypoglycemic. I had them sometimes. But RARELY-

Berikutan result terakhir, Diana kata kat aku "Lepas ni boleh la makan macam-macam. Hehe,". Aku tersenyum sambil berkata dalam hati 'Bila makan jadi hypo, bila tak makan jadi hyper, haha. Darah gua suka main2!'




















0 play the melodies:

Related Posts with Thumbnails