Hope

Hope

Pray

Pray

Work

Work

Repent

Repent

Sedapnye kena cucuk :")

Wednesday 5 May 2010

Hari ni memang hari yang istimewa. Bukan sebab hari ni merupakan kelas praktikal Biochemistry yang last, atau sebab hari ni tak ada kelas praktikal Physiology. Tapi sebab hari ni, aku dan Diana, dah plan nak pegi buat blood sugar test kat Biochemistry Lab. Atas sebab apa nak buat test? Sekadar perasaan ingin tahu ^_~. Weee~

Nak dijadikan cerita, aku dan Diana menuju ke tempat yang telah didescribekan oleh doktor praktikal, selepas habis kelas praktikal. Nama tempat tu Ali Khalifa Unit. Rupanya, Ali Khalifa tu nama seorang doktor di situ. Masuk je tempat tu, nampak ramai mak cik 'berumur' tengah tunggu turn. Aku pun rase lemah la kalau nak kena tunggu lama-lama nih. Dah la kena puasa 8 jam sebelum buat test. According to that time, aku dah pun exceed 8 jam. Nearly 10 hours! Perut rasa tak sabar nak nyanyi lagu rock. Mintak-mintak la cepat selesai test ni.

Selepas beberapa loooong explanation yang kami terpaksa buat, memandangkan doktor-doktor kat situ smuanya hairan kenapa ada 'Malizi' kat situ, maka kami pun dibenarkan untuk buat test. Kena bayar LE 10. Kusangkakan free...kui3. Apabila doktor lelaki tu panggil je, aku pun masuk la sambil buat muka macho. Alaa..ape nak takut. Draw blood je. No problem. Aku pun panggil la Diana, kot2 dia nak tengok ke kan. Maka doktor pun start la ikat lengan kanan aku ni dengan...erm ape ntah bendanya. Tapi nampak macam tali pinggang, haha. Dia pun start la rasa denyutan nadi kat area bertentangan siku aku ni. Kalau merujuk kepada pengalaman sebelum-sebelum ni, adalah MUSTAHIL untuk doktor jumpa salur darah aku kalau takat sekali cari. Yeah, I'm not kidding. Memang susah nak jumpa salur darah aku ni rupanya. Dah banyak kali jugak aku terpaksa dicucuk dua tiga kali, atas sebab darah tak keluar, walaupun salurnya dah jumpa. Haihhh...pemalu sangat kot darah ni.


Bagi mereka yang takut darah, atau takut jarum, atau fobia dengan procedure mengambil darah, memang pengalaman dicucuk berkali-kali itu sounds like 'menakutkan' sangat. Tapi aku dah tak kisah, sebab dah banyak kali kena macam tu. Maka, time doktor nak ambil darah tadi, aku dah jangka pun darah takkan keluar time kena cucuk kali pertama tu. TAPI.....yang aku tak jangka, tindakan doktor tu! First time darah tak keluar, doktor tu tarik balik jarum, then halakan ke kiri sikit, then cucuk. Tak keluar jugak. Then dia tarik balik, halakan ke kanan, then cucuk. Tak de jugak. Dia pun naik geram. Dia cucuk la kiri dua kali lagi, kanan pun 2 kali lagi. Aku rase macam nak tumbuk dia pun ade jugak. Kalau darah dah tak keluar tu...cucuk la kat salur darah lain!!! Aku tak paham kenapa dia still godek-godek salur darah yang sama sampai dekat nak 10 kali. Sambil tu aku berdoa supaya pain receptor ku tak berfungsi time tu. Haiyaaa....sakit maaa kena cucuk dengan jarum banyak kali, tambah2 time tu doktor tu dah bengang darah tak keluar.

 Diana yang melihat kejadian tersebut macam nak menjerit dah. Aku ni speechless, tak mampu nak kata apa-apa. Setelah mencuba dan mencucuk hampir 10 kali, doktor pun geleng kepala, dia tarik keluar jarum tu, pastu ambik jarum yang lebih besar. Ya Allah...kalau dia cucuk tempat yang sama, memang aku bagi dia pelempang free. Nasib baik, doktor try palpate salur darah kat area lain pulak. Bila dah jumpa, dia suruh Diana rasa denyutan kat situ. Diana pun angguk2, maybe obvious kot denyutannya. Aku pun lega la Diana angguk. Mula hilang kepercayaan kat doktor tu, huhu. Maka dengan yakin dan bersemangatnya, doktor tu pun menusukkan jarum yang 2 kali lebih besar tu ke dalam salur darahku. Dan serta merta darah memancut-mancut keluar, macam hujan lebat, memenuhi tube yang disediakan. Kejap je, tak sampai 1 minit pun tube tu dah penuh dengan darah. Alhamdulillah....

Tapi pada masa yang sama, tempat yang kena cucuk banyak kali tu continue to bleed. Banyak pulak darah yang keluar. Aku yang dah kelaparan dan ketidakpunyaan tenaga, rasa nak pengsan sebab darah banyak keluar. Haha...macam2 hal. Doktor bagi aku kapas dan suruh aku balik. Dua jam lagi baru datang, ambik result. Hehe...tak sabar nak tunggu result :).

p/s: Kenapa susah sangat darah nak keluar ek???



1 play the melodies:

Anonymous said...

sng la psnie g medan tempur
kne tembak xkuar darah owwowo
LOL

7 May 2010 at 21:46
Related Posts with Thumbnails